Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Begbyåsen nærmer seg salgsstart:

Enorm interesse for ny utbygging

Annonse fra OBOS og Block Watne

Over 180 interessenter på 72 timer var fasiten etter at markedsføringen av Begbyåsen ble igangsatt i november i fjor.

Det er nesten 10 ganger flere interessenter enn på et gjennomsnittlig prosjekt, forklarer Karianne Westby Jensen i OBOS og Geir-Frode Wroldsen i Block Watne. De to utbyggerne samarbeider om å utvikle Begbyåsen. I øyeblikket er det registrert over 250 interessenter.

Den store interessen sier oss at det er mange som jakter et nytt sted å bo i Fredrikstad-området

Karianne Westby Jensen, OBOS

Finnes ikke noe slikt fra før

– Grunnen til at interessen er så stor, tror vi skyldes at dette er noe helt nytt i Fredrikstad, både med tanke på omfang, utsikt og boligtyper, sier Wroldsen i Block Watne. Westby Jensen i OBOS legger til: 

– Den store interessen sier oss også at det er mange som jakter et nytt sted å bo i Fredrikstad-området og at kvaliteten til Begbyåsen-utbyggingen oppleves som høy.

For det er litt av en utbygging som skal iverksettes i høyden over Fredrikstad. Hele 420 boliger, fordelt på leiligheter, eneboliger i kjede og frittliggende eneboliger skal danne det som blir som nærmest blir en ny bydel.

Salgsstart til våren

Salgsstart for første byggetrinn av det store utbyggingsprosjektet i Begbyåsen, er til våren – nærmere bestemt i siste halvdel av april. Da legger Block Watne ut de første eneboligene i kjede. 

Litt senere på våren forventes det at 20 leiligheter fra OBOS er klare for salgsstart.

– Arkitekter, prosjektledere og selgere jobber nå på spreng med å ferdigstille alle tegninger, planverk og utrulling av det nye boligfeltet, sier Westby Jensen.

Naturlig og urbant – en sjelden kombinasjon

– I Begbyåsen har du naturen rett utenfor stuedøra, men i tillegg har du byen bare noen få minutter med bil unna. Denne kombinasjonen oppleves som svært attraktiv blant folk, for ja, vi elsker alle å ha naturen lett tilgjengelig, men vi vil også ha bylivet i gangavstand med shopping og kaffebarer og alt som følger med det urbane, moderne mennesket. Det er slike kvaliteter som gjør Begbyåsen så fristende for mange, sier Westby Jensen. 

I Begbyåsen kan drømmer bli virkelighet

På med skia - ut i lysløypa

Geir-Frode Wroldsen, salgskonsulent hos Block Watne i Fredrikstad er enig.

– Å ha enkel tilgang på naturen ser vi er viktig for folk i området. Mange av de som melder sin interesse for Begbyåsen – uansett alder – virker å være aktive mennesker som legger vekt på nettopp dette, sier Wroldsen.

Å gå i skogen, klatre i trærne, nyte utsikten og kanskje spenne på seg skiene og ta seg en formiddagstur i lysløypa, og samtidig rekke en kaffe latte i byen, det er sånne drømmer som kan oppfylles i Begbyåsen. 

Tenk å feire nyttårsaften her

Utsikten er også en viktig og sentral kvalitet du får med på kjøpet når du flytter til Begbyåsen.

– Du blir boende midt i naturen, og fra stua kan du se ned til byen. Og vi vet jo at flott utsikt er noe som tiltrekker folk, noe som gir boligen den ekstra dimensjonen som folk alltid leter etter når de skal finne seg en plass å bo. Og her får du altså det. En kan jo bare forestille seg hvor flott og spektakulært det vil være å feire nyttårsaften i slike omgivelser, sier Wroldsen i Block Watne.  

Du blir boende midt i naturen, og fra stua kan du se ned til byen.

Geir-Frode Wroldsen, Block Watne

Snart får du se boligene

Det vil ennå gå noen uker før prospektene offentliggjøres, sier Westby Jensen som ber folk som er nysgjerrige om å melde sin interesse på www.begbyåsen.no

– Boligene vil bli solgt til fastpris etter førstemann-til-mølla-prinsippet. Ved salgsstart har OBOS-medlemmer forkjøpsrett. Første salgstrinn består av eneboliger i kjede og vi har fått en klar indikasjon på at disse vil bli voldsomt populære, avslutter Geir Frode Wroldsen. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet