Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Satser på annerledes billigbutikk i Dikeveien

Annonse fra iLLEBiLLi

I fjor stilte Mysen-innbyggerne seg i kø da iLLEBiLLi åpnet i Indre Østfold. På torsdag åpner butikken som ikke er helt som alle andre i Dikeveien.

iLLEBiLLi finner du vis-a-vis Sportmann og Kid i Dikeveien 33. 

Åpner torsdag 19. januar: 

Hverdager 10-19

Lørdag 10-17


* Butikken får minimum to leveranser per dag, slik at sortimentet stadig vekk endres.

* Blant leverandørene er Brynild-gruppen, Tulip, Mills, Freia (Mondelez), Dr. Oetker, Hjemmebakeriet, Grillstad, Diplom-is, Maarud, Ringnes og Orkla.

– Nå har vi siste innspurt her, og vi er så spente! forteller Anne-Berit Ervum Sandtangen. Sammen med kollegene gjør de seg klare for butikkåpning torsdag 19. januar.

iLLEBiLLi skal selge restpartier av kjente merkevarer til - du gjettet rett - ille billige priser.

Butikken er inndelt i rekker med forskjellige varer. Nedover hyllene ligger alt fra Oreo-kjeks til Freia melkesjokolade, et eget område bugner av interiør og i barneavdelingen finnes både klær og tilbehør. I kjøla ligger kortreiste pølser fra Trøgstad-slakter John Haugen.

– Vi har også lokalprodusert mat som vi forsøker å selge direkte fra produsenten, slik at vi slipper fordyrende mellomledd. Vi pleier å si at om du vil ha ferskere egg må du kjøpe høna, humrer Per Nordland hos iLLEBiLLi.

I gjennomsnitt får butikken varer to ganger per dag, og sortimentet er konstant i endring.

– Hvordan får dere kjøpt inn varer som dere kan selge billig?

– Det kan være at produsenten har feilberegnet og sitter igjen med flere varer enn det som er bestilt, at det er en trykkfeil på eller endring av emballasjen, produkter som ikke lenger skal tas inn og den slags, forteller Per og legger til:

– Vi har et ansvar overfor produsentene vi kjøper fra, så vi selger ikke utgåtte varer. Om du finner en utgått vare i butikken vår, så får du den for 0 kroner.

Vi har et ansvar overfor produsentene vi kjøper fra, så vi selger ikke utgåtte varer.

Per Nordland, iLLEBiLLi

Vår fotograf fikk være på innspurten til butikkåpningen på torsdag! Se bildegalleri under:

Støtter Fattighuset hver uke

Ettersom butikken har fokus på å unngå matsvinn, kjører iLLEBiLLi ukentlig fra Mysen til Fattighuset i Oslo med varer som nærmer seg utgått, eller andre varer som Fattighuset har behov for, enten det skulle være klær eller kjøkkenutstyr.

Med ny iLLEBiLLi-butikk i Fredrikstad øker støtten ytterligere, fra én til to dager med matleveranse.

– Vi er veldig glad for samarbeidet med iLLEBiLLi slik det har vært til nå, og vi er selvsagt utrolig takknemlig for at det nå blir en leveranse fra Fredrikstad hver uke også, sier Sverre Rusten ved Fattighuset.

GLADE: Jace (t.v.) og Sverre Rusten pakker ut en matleveranse på Fattighuset i Oslo. Der er de takknemlige for all hjelp de får fra iLLEBiLLi-butikken i Mysen og at de nå også kommer til å få ukentlig leveranse fra Fredrikstad.

I Fattighusets lokaler på Grønland i Oslo er det full aktivitet. Varer hentes av brukerne og nye varer bæres ut i kasser.

Fattighuset drives kun av frivillige, som sørger for kles- og matutleveringen. Selv om de har omkring 400 medlemmer, er det godt over tusen som henter ut varer, så etterspørselen er stor. I tillegg har Fattighuset mange andre tiltak for fattige, så de frivillige må bruke tiden sin effektivt.

– Vi har én bil som vi kjører rundt for å hente inn matvarer, men den har begrenset kapasitet. iLLEBiLLi kjører varene sine til oss og det sparer vi mye tid på, som igjen gjør at vi kan bruke ressurser der det trengs, forteller Sverre.

I hyllene hos iLLEBiLLi vil du også finne varer som er spesielt merket, noe som betyr at hele kjøpesummen går uavkortet til Fattighuset. Det samme gjør hver krone de får inn for handleposene sine.

– Av de vi samarbeider med er de alene om å i tillegg støtte oss med penger, så de gjør en skikkelig innsats for brukerne våre, avslutter Rusten.

– Hvorfor opprettet dere i sin tid samarbeidet med Fattighuset?

– Der kan vi hjelpe direkte og unngå mellomledd som forsinker prosessen. Vi kan rett og slett kjøre varene rett til de som trenger det mest, forteller Per hos iLLEBiLLi.

Vi kan rett og slett kjøre varene rett til de som trenger det mest.

Per Nordland, iLLEBiLLi

GLEDER SEG: Per Nordland, Anne-Berit Ervum Sandtangen, Anne Julie Botten, Gro Pedersen, Halima Essadia Badri, Henrik Wiese-Hansen og Lahcen Outtani Zahiri gleder seg stort til å ønske kundene velkommen i butikk fra 19. januar.

*iLLEBiLLi ligger vis-a-vis Sportmann og Kid i Dikeveien.

*Varene består av restpartier av kjente kvalitetsmerker, men til sterkt reduserte priser.

*Interiør, hygieneartikler, godteri, klær, sko, barnetøy og husholdningsartikler er bare noe av det som utgjør sortimentet.

Spente medarbeidere

At iLLEBiLLi samarbeider med Fattighuset er noe som har trukket de ansatte til butikken.

– Det er faktisk én av grunnene til at jeg søkte hit, med engasjementet sitt så skilte iLLEBiLLi seg ut, forteller Anne-Berit Ervum Sandtangen fra Sarpsborg.

– Jeg har jobbet på kafé tidligere, og der kastet vi flere søppelsekker med mat hver enste dag. Det er ikke en god følelse, så jeg er glad varene herfra kan komme til nytte for andre, legger Henrik Wiese-Hansen fra Oslo til.

Føler de har havnet midt i smørøyet

Nå som åpningen nærmer seg har de ansatte hatt hektiske dager, men at de gleder seg er det ingen tvil om.

– Dette er jo en butikk for alle og man vil alltid kunne finne noe nytt her. Det tror jeg mange vil sette pris på. Kanskje kommer man hit for å kjøpe én ting, men så oppdager man andre ting man ikke hadde regnet med, forteller Anne Julie Botten.

– Hvordan tror dere mottagelsen fra kundene blir?

– Jeg tror dette er en butikk som passer veldig bra både for folk fra Fredrikstad og Sarpsborg. Jeg er fra Sarpsborg selv, så vi reiser stadig vekk hit til Dikeveien for å handle. Beliggenheten er også midt i smørøyet sånn sett, sier butikkmedarbeider Anne-Berit Ervum Sandtangen fra Sarpsborg.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet