Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne 20-åringen er mer populær enn noensinne

Annonse fra Bilsenter AS

De to Fredrikstad-bedriftene kjører flere hundretusen kilometer i året og avslører hvorfor de sverger til jubilanten Citroën Berlingo.

– Vi har prøvd alle mulige merker, men nå blir det flere og flere Citroën hos oss, forteller Bjørn-Ivar Carlsen fra Norèn maler- og byggtapetserfirma.

Sammen med Terje Strand fra Talitor har han tatt turen innom Bilsenter AS på Rolvsøy for en kopp kaffe og for å besvare spørsmålet vårt: Hva er det med Citroën Berlingo som gjør den til håndverkernes favoritt?

LANG ERFARING: Pål Olaussen, Tor M. Karlsen og Morten Hanssen hos Bilsenter AS.

Jubilanten leverer høye salgstall

Vi må spole 20 år tilbake i tid for å finne starten på suksessen. Berlingoen ble i 1996 lansert som et prisfornuftig varebil-alternativ, som også ga mye bil for pengene. Siden den gang har det kommet to nye versjoner og bilen har gjennomgått flere større og mindre justeringer.

– Da den ble tilgjengelig i tre-seter ble mange fornøyde, for det var etterlengtet, mimrer daglig leder hos Bilsenter AS, Tor M. Karlsen.

Hans første salg av bilen skjedde i 2003 og siden det har han alene mellom 500-600 salg av Berlingo på merittlisten, noe som vitner om bilens popularitet lokalt i Fredrikstad.

Artikkelen fortsetter under bildet.

PREKÆS! Terje Strand fra Talitor hentet nylig to nye Berlingoer til firmaets bilstall. Han er strålende fornøyd med servicen de får hos daglig leder Tor på Bilsenter AS.

Bilen for de som ikke har tid til å stoppe

Hos både Norèn Maler- og byggtapetserfirma og Talitor kjører de om lag 25.000-30.000 kilometer på ett år.

 Vi hentet to biler her forrige uke. De er ute å går nå, og vi kjører hele tiden, så da sier det seg selv at de må fungere. Dette er en utrolig driftssikker bil og det står øverst på kravlisten vår. Vi har ikke råd eller tid til biler som ikke spiller på lag, sier Terje Strand fra Talitor.

Talitor utvikler og produserer overvåkingssystemer til privatmarkedet og til næringslivet, samtidig som de nå satser sterkt på LED-belysning.Siden de tegnet med Bilsenter AS for seks år siden har de kjøpt mellom 10-20 biler av typen Berlingo. 

Hos Norèn jobber det både malere, gulv- og flisleggere. I dag har de syv biler i stallen, både Berlingo, Jumpy og Jumper som passer ethvert behov i bedriften.

– Det er viktig for oss at bilen ruller og går jevnt. Er det snakk om service, får vi leiebil og gutta føler de kan kjøre innom her om det så skulle være for å skifte lyspære, forteller han.

– Det er en av de tinga jeg liker spesielt godt da. Bilsenter AS er ikke så stort, så du får god kontakt med de som jobber her og vi føler oss alltid prioritert, forteller Carlsen.

Dette tror han ligger bak populariteten

 Hva tror du er grunnen til at Citroën Berlingo har blitt en så populær bil de siste 20 årene?

– Tradisjonelt sett tenker jeg det har vært en veldig praktisk bil som i alle år har vært prisgunstig, sier daglig leder Tor og fortsetter:

– Folk har valgt Berlingo av de grunnene, men så har de fått se kvalitetene bilen har. Det igjen har ført til at de har valgt Berlingo også ved neste kjøp og andre har kjøpt den på anbefaling. En blanding av godt rykte og hva du får for pengene er nok svaret her, påpeker Tor Martin Karlsen.

Vil du avtale en gratis prøvekjøring?

Ta kontakt med Citroën-ansvarlig Pål Olaussen (telefon 412 00 700) eller legg igjen navn og telefonnummer under, så ringer vi deg.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet