Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Magnes hus på Hvaler har fått internasjonal oppmerksomhet

Annonse fra Smart Energi/Fredrikstad Energi

Det er kanskje ikke på Vesterøy på Hvaler man skulle tro at nordmenns forbruk av strøm skulle endres for godt, men det er i ferd med å skje. Boligfeltet på Norderhaug vekker nå internasjonal oppmerksomhet.

– Det er artig og veldig spennende at vi på Norderhaug-feltet får være først ute med dette. Det har jo et enormt utviklingspotensial, sier Magne Kaspersen der han sitter hjemme i stua.

Utenfor har høsten for alvor grepet om seg og inne i huset på Vesterøy øker strømforbruket i takt med årstiden. Frem til nå er det i sikringsskapet Kaspersen og naboene noe knotete har kunnet oppdatere seg på eget strømforbruk.

Oppvaskmaskinen på kjøkkenet piper for fullført og Kaspersen kvekker til. På nettbrettet fra godstolen i stua, kan han nå se strømforbruket både hos seg selv og naboene med kun 10 sekunders forsinkelse.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BRUKERVENNLIG: På nettsiden til Smart Energi vil husstandene til enhver tid enkelt kunne følge eget og nabolagets forbruk. Nå kan du selge overskuddsstrøm fra solcelleanlegg til naboen og få godt betalt.

Dette gjør nabolagene smarte

Det er nemlig et "Smart nabolag" som Kaspersen og naboene hans har blitt en del av. Det går ut på at de i større grad får mulighet til å følge eget og hverandres strømforbruk.

– Dette er et økt tilbud til eksisterende solcellekunder, som handler om at vi kjøper tilbake eller at de selger overskuddsstrøm til naboene sine. Da begynner dette å fungere som et smart nabolag, forklarer markedssjef Morten Hagen fra Smart Energi.

Allerede har tilbudet blitt populært hos Smart Energi. Innen jul regner Hagen med å ha på plass omkring 20 smarte nabolag i distriktet, som betyr at rundt 100 lokale familier er med på å revolusjonere energibransjen.

– I nye, moderne boliger vil det være helt naturlig å ha denne løsningen. Det er noe kjøper vil se på som en selvfølge, mener Hagen.

- Fredrikstad står foran store utbygginger og blir dette standardløsninger vil det gi innbyggerne mer makt. Det vil også kunne rokke ved maktbalansen mellom forbruker, netteier og strømleverandør. Eksempelvis ved at beboerne kan gå sammen og forhandle gode avtaler om strømleveranser og nettleie.

Han mener markedet har vært umoderne og ikke på kjøpernes premisser.

– Strømbransjen har ikke gjort det lett for en husstand å få noen større kjennskap til eget forbruk og heller ikke potensial for sparing. Derfor vil "Smarte nabolag" ha enorm påvirkning på hvordan dette med strøm fungerer, forteller Hagen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

TENKER HELT NYTT OM STRØM: – Det har absolutt påvirket bevisstheten rundt forbruket vårt, samtidig som det på sikt vil gi både økonomiske og miljømessige gevinster, sier Magne Kaspersen til Morten Hagen fra Smart Energi.

Artikkelen fortsetter under faktaboksen.

4 kjappe om Smarte nabolag

Morten Hagen, markedssjef i Smart Energi

Hva er et "Smart nabolag"?

– I Smarte Nabolag vil man kunne dele informasjon om sitt og naboenes strømforbruk og sette fokus på egne strømvaner. Alle får tilgang til den visuelle informasjonen og sanntidsvisning av strømforbruket. Et smart nabolag har sannsynligvis en ildsjel som er pådriver og motiverer for felles innsats. Vi ønsker å komme i kontakt med de som vil ha en slik rolle.

Må man ha solcellepanel for å kunne være med i et smart nabolag?

– Et smart nabolag fungerer både med og uten solcelleanlegg, eller flere solcelleanlegg i ett smart nabolag. Finnes det et solcellepanel i nabolaget gir det ekstra fordeler.

Hvor lang tid vil det ta å sette opp et smart nabolag?

– Det er en enkel og overkommelig oppgave. Som ildsjel kontakter du oss, så hjelper vi deg med utstyr og informasjon slik at du kommer raskt i gang.

Hva kreves av meg som beboer i et smart nabolag?

– Hvis du vil delta i et smart nabolag sammen med dine naboer, så kreves det kun at det settes opp enkelt utstyr i sikringsskapet ditt.

Vil du vite mer? Ta kontakt med Smart Energi på telefon 02361 eller epost kontakt@smartenergi.com.

Har allerede spart tusenlapper

Hjemme på kjøkkenet koker Magne en kanne kaffe, mens han entusiastisk demonstrerer strømforbruket på nettbrettet.

– Vår rolle i dette begynte da vi for ett år siden fikk installert solcellepanel. Siden har anlegget gått av seg selv, uten at vi har måtte bruke verken tid eller tanke på det.

Med et forbruk noe sted mellom 16.000-17.000 kilowattimer har familien Kaspersen hittil tatt ut omtrent en femtedel fra solcellene. Magne anslår at om lag 3500 kroner er spart.

Det at han og naboene etter hvert kan selge overskuddsstrøm nærmest over hekken synes han er spennende.

– Nå er det veldig lett å få oversikt over forbruket og i neste fase vil det handle om å få styring på dette her, forteller han og legger til:

 Dette er både samfunnsøkonomisk og samfunnsnyttig, samtidig som det er privatøkonomisk riktig å prioritere dette.

Stua full av EU-delegater

Prosjektet "Smarte nabolag" er EU-støttet og et samarbeid Norge har med blant andre Malta og Tyskland. For noen uker siden kom tjue EU delegater til Hvaler for å lære av nabolaget til Magne.

– Ja, da var stua full her. De var veldig imponert over løsningen og de hadde mange spørsmål, forteller Magne, som noterte seg at fokuset på brukerne ikke er like stort i utlandet som her hjemme.

– Mens de andre landene har planlagt dette på møterom, har vi vært ute og gjort ting. Vi har satt opp installasjoner og fulgt opp for å videreutvikle tjenesten. Nå ble vi bedt til Malta for å hjelpe med å sette opp der, for de ville ikke klare det like raskt som oss, supplerer Morten Hagen.

– Men fokuset vårt er her hjemme. Dette er en tjeneste for fremtiden, som vil endre hele bransjen og gi mer tilbake til forbrukerne både med tanke på miljøet og økonomien, avslutter Hagen i Smart Energi. Smart Energi er strømselskapet til Fredrikstad Energi-konsernet.

Vil du vite mer om Smarte nabolag?

Legg igjen kontaktinformasjon i skjemaet under.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet