Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå løper Fredrikstad-folk visningsmaraton

Annonse fra OBOS eiendomsmeglere

Byens boligmarked har gjort at kjøpelystne Fredrikstad-folk surfer fra visning til visning. Inma C. Monllor Garcia så 40 (!) leiligheter før hun fikk etterlengtet tilslag på boligdrømmen.

– Enorm lettelse. Det kan ikke beskrives bedre enn det, sier Inma C. Monllor Garcia der hun rusler mot OBOS eiendomsmeglere i gågata. Nå skal hun signere papirene, som etter halvannet års leting endelig gjør henne til leilighetseier.

Etter å ha leid leilighet hadde Inma beskjedent med egenkapital, så hun måtte skaffe bostøtte fra Husbanken, i tillegg til vanlig boliglån.

– Det gjør at man ikke har så mye å stille med i en budrunde. Likevel drømte jeg om å kjøpe, fordi å leie føles som å kaste penger ut av vinduet. Jeg ville investere i en fremtid her.

Å leie føles som å kaste penger ut av vinduet. Jeg ville investere i en fremtid her.

Inma C. Monllor Garcia, fersk boligkjøper på Lisleby

LYKKELIG LEILIGHETSEIER: Inma C. Monllor Garcia klarer ikke skjule gleden over å eie sin helt egen bolig.

Valgte Fredrikstad fremfor Canada og Australia

At hun havnet i akkurat Norge og Fredrikstad synes hun ikke er så tilfeldig. Selv om hun vurderte byer både i Canada og Australia, så falt valget på Europa, Norge og plankebyen.

– Da jeg studerte til sykepleier tok jeg praksisen min i Bodø og det var slik jeg ble kjent med Norge. Siden det kun var vikariater å få i Spania, følte jeg ikke det var stabilt nok. Så når jeg først bestemte meg for å flytte, tenkte jeg "hvilket land er best å bo i i Europa?" Da falt valget selvsagt på Norge, smiler Inma tilfreds og legger til:

– Her i Norge har man orden i systemene. Det er gode muligheter om man vil gjøre en god jobb og det liker jeg.

Kollega tipset om lykketreffet

Etter å ha deltatt på over 40 visninger og i seks budrunder begynte Inma likevel å miste motet.

HJALP INMA I LETINGEN: – Hun ble så utrolig glad da jeg fortalte at leiligheten var hennes. Det er minst like gøy for oss meglerne når det blir sånn, forteller Marius Magnussen hos OBOS eiendomsmeglere.

Derfor hadde hun ingenting å tape da en kollega i hjemmesykepleien rådet henne til å dra til OBOS eiendomsmeglere. Der fikk Inma kontakt med eiendomsmegler Marius Magnussen, som kartla behovet hennes og forklarte om systemet med budrunder, som ikke er vanlig i Spania.

 Jeg likte at de tok kontakt og at de ikke var upersonlige. Andre meglere sender bare ut en automatisert mail med forslag til bosted, men her hadde jeg en som faktisk brydde seg om å finne den beste leiligheten til meg, påpeker Inma.

En dag ringte Marius med tips om en leilighet på Lisleby som ville passe Inma perfekt. Hun dro på visning og var solgt. Da hennes bud ble akseptert var hurra-ropene et faktum.

– Jeg sa til Marius at "nå tuller du med meg!". Jeg kunne ikke tro at det endelig løste seg! Nå kan jeg bygge opp egenkapital og bo et sted som barna og jeg trives. Vi har til og med lekeplass rett utenfor, det kan jeg love deg barna ble glad for, smiler Inma som om noen få uker regner med å være innstallert i ny bolig.

Skal du på visning snart? Sjekk ut videoen øverst for eiendomsmeglernes tre viktigste tips til visningen!

Velkommen til oss i Nygaardsgata 28 i sentrum eller Borgarveien 13A på Østsiden.

Kontakt oss i dag!

De unge boligkjøperne helgarderer seg

Inma er ikke alene om å være aktiv visningsgjenger. I dag har Fredrikstad et hett boligmarked med mange folk på visning. Objektene selges som oftest dagen etter visningen og da er nøkkelen gode forberedelser.

– Vi opplever at veldig mange gjør en god jobb før visning, men det er også mange som stiller totalt uforberedt, forteller Håvard A. Midtsjø og Christoffer Dahle Olsen, som deler kontor med Marius hos OBOS eiendomsmeglere i gågata.

De tre eiendomsmeglerne har også lagt merke til én tendens på visninger.

– Unge boligkjøpere er som oftest litt mer grundig på visning. De stiller ofte med mor og far og da er det mange ulike spørsmål og gjerne et kritisk blikk, som er bra, sier Håvard.

– Når de godt voksne selv skal kjøpe, så er det annerledes. De spør ikke like mye når de ikke har ansvar for noen andre, fortsetter han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KJENNER FREDRIKSTAD SOM SIN EGEN LOMME: Eiendomsmeglerne fra OBOS eiendomsmeglere i Fredrikstad, Marius Magnussen, Håvard A. Midtsjø og Christoffer Dahle Olsen følger byens boligmarked tett.

Unge boligkjøpere er som oftest litt mer grundig på visning.

Håvard A. Midtsjø, eiendomsmegler

Utnytt megleren!

I forkant av visningen oppfordrer meglerne deg til å gå over prospektet.

– Mange tenker at absolutt alt man trenger å vite står i Finn-annonsen. Ikke alle er nok klar over at man alltid kan laste ned prospekt digitalt, forteller Håvard og minner om at takstrapporten bør leses grundig og at man gjerne kan stille spørsmål om det er noe som er vanskelig å forstå.

– Vi selger ofte i borettslag, og da vil jeg råde til å se over vedtektene og sjekke med megler om det er noen planer om felles utbedringer som kan øke fellesgjelden.

En annen ting som eiendomsmeglerne har merket seg, er at folk flest tar lite kontakt i forkant.

– Fra vi legger ut boligen og frem til visningen hører vi som oftest ingenting, men likevel kan det være fullt på visning og objektet selges allerede dagen etter, forteller Christoffer som håper det er et tegn på at kundene leser prospektet godt.

– Uansett er det viktig at interessentene vet at de kan kontakte oss med ethvert spørsmål. Det vi ikke kan svare på sjekker vi opp for dem. Det vil nok føles litt bedre å gå inn i en budrunde om man kjenner seg trygg på objektet, avslutter han.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet