Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kopiert – Årets mest lettvinte kake?

Skal det være en kake i glass? Dette er kaken for deg som elsker søtsaker, men som ikke er så dreven på kjøkkenet.

«Cake jars» eller kake i glass har tatt Instagram og Pinterest med storm den siste tiden. Grunnen er nok at denne kakevarianten er latterlig enkel å tilberede, så du behøver ikke være flink på kjøkkenet for å få det til. Dessuten tåler den noen feil her og der, resultatet blir uansett sjarmerende og personlig.

Likevel er den enkle søtsaken både dekorativ og artig, så den kan brukes både til barnebursdag, sommerfest med venner, piknik eller til 17.mai-middagen.

17.MAI-GLASS: Muffinsbunn i rød og blå og ostekrem i hvitt til nasjonaldagen. Norgesglass fra Christiania Glassmagasin og bånd i flaggets farger fra Panduro Hobby på Ski Storsenter.

Dette trenger du

For å lage kake i glass trenger du i all hovedsak bare tre ting; et tomt glass, muffins eller kakebunn og en selvvalgt krem.

1. Smuldre kaken eller muffinsen for å lage en bunn i glasset. Trykk det sammen til et jevnt lag.

2. Fyll så på med krem i et jevnt lag. Om du bruker en sprøytepose med stjernetipp blir det mindre søl og en veldig elegant påføring. Pass på å fylle tett ut i kanten av glasset.

3. Deretter smuldrer du et nytt lag med kake eller muffins.

Er du ikke så glad i bake har Meny på Ski Storsenter mange alternativer. Du kan spare tid ved å bruke en muffinsmiks eller ved å kjøpe ferdig-muffins eller kakebunn.

Slik kan du variere kake i glass

Er du glad i å gjøre litt ekstra ut av det kan du fylle på med et lag med mousse, en karamell- eller sjokoladesaus eller bruke forskjellige kremer.

Ønsker du variasjon av den superenkle varianten kan du ha et eller flere lag strøssel, geléknapper eller sjokoladebiter. Her er det bare å leke seg!

For å sette farge på røren kan du tilsette pastafarge eller konditorfarge til røren eller i kremen, det liver virkelig opp.

Velkommen til matdager på Ski Storsenter 29.-30.april!

PROGRAM, STJERNETORVET:

29. april kl.12-16: Mamma Mia serverer gratis is fra isvognen, Santa Maria kjører show med thaimat og Traktøren demonstrerer kjøkkenredskaper fra Manao.

30. april kl. 13.00: Konditor Sverre Sætre dekorerer kaker - og publikum får smake! Sætre er konditor, forfatter og OL-mester, så her får du sjansen til å plukke opp tips fra en av Norges fremste i sitt fag.

30.april kl.12-16: Panduro Hobby dekorerer muffins, Stockfleths serverer håndbrygget kvalitetskaffe og Nom byr på smaksprøver av vafler. For barna blir det ansiktsmaling og ballongklovn.

Begge dager: Tilbords viser hvordan du kan lage den perfekte smoothie og serverer smaksprøver, servering av Evergood-kaffe og Christiania Glasmagasin presenterer smaksprøver fra Olivias og Norgesglasset.

Størrelse på glass og dekor

Hva slags glass man bør bruke avhenger av den som skal spise det. Skal du ha kuverter holder det antageligvis med et lite glass. Slike finner du blant annet på Traktøren, Jernia, Søstrene Grene og Åhlens på Ski Storsenter.

Et lite Norges-glass er perfekt å dele på to, men er du ekstra glad i kake skal du nok klare det på egenhånd også.

Kaken og kremen er dekorativt nok i seg selv, men ønsker man å live opp litt til kan du pynte med sløyfer, merkelapper og klistremerker.

LA DEG RIVE MED: Det er uendelige muligheter med kake i glass og hvert eneste glass får sin personlig vri. Heng på en skje, knyt på en sløyfe og dekorer akkurat så mye du vil. Treskje med langt skaft fra Søstrene Grene, sløyfer fra Panduro Hobby og Søstrene Grene, glass fra Traktøren, Åhlens, Søstrene Grene og Christiania Glassmagasin.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet