Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fredrikstad-folk på boligjakt ønsker å komme til dekket bord

Annonse fra OBOS eiendomsmeglere

– Det er en tendens vi har sett vokse i mange år, men det har tatt av de siste årene, forteller eiendomsmeglere i OBOS, Mette Ledang og Karoline Høyby Pedersen.

Velkommen til oss i Nygaardsgata 28 i sentrum eller Borgarveien 13A på Østsiden.

Kontakt oss i dag!

De er begge godt bevandret i byens eiendomsmarked og har fulgt utviklingen nøye.

– Kjøperne nå vil ha boliger de kan flytte rett inn i, hvor eier har gjort gode investeringer underveis. Det er folk villig til å betale mye for, slår eiendomsmegler hos OBOS, Mette Ledang fast.

Det betyr ikke nødvendigvis at det er lurt å pusse opp kjøkken og bad i hui og hast før man selger.

– Her er det snakk om at selger har gjort gode valg på sikt. Det er sjelden man kan totalrenovere for hundretusener av kroner like før salg og tro at man får de igjen i kjøpesummen, legger Karoline Høyby Pedersen til.

–  Fikk akkurat det jeg ønsket meg

Karen Andreassen (57) fra Kråkerøy er fersk boligkjøper. Hun trives godt på Kråkerøy hvor hun har bodd siden 14-årsalderen, men de siste årene har tanken om å skifte fra hus til leilighet modnet.

FRA HUS TIL VELHOLDT LEILIGHET: Karen Andreassen (57) er forventningsfull når hun nå flytter inn i leilighet på Tørkopp.

– Jeg ønsket en mindre bolig hvor det ikke er så mye å ta vare på. Siden jeg trives så godt i nærmiljøet her på Kråkerøy, så jeg meg ut et borettslag på Tørkopp. Grunnen til at jeg ønsket å bo akkurat der er fordi borettslaget er fint og det har veranda med kveldssol, forteller hun.

Når hun først skulle flytte fra hus til leilighet var ønsket å finne noe i første eller andre etasje, og leiligheten måtte ha tre soverom. Senere i mai er overtagelsen og nå pågår flytteprosessen for fullt hjemme på Kråkerøy.

– Det var et veldig pluss at jeg slapp å kjøpe et oppussingsobjekt, og når det først kom noe til salgs i dette borettslaget så er jeg veldig glad for at jeg kan flytte rett inn. Jeg fikk akkurat det jeg ønsket meg, leiligheten er lys, fin og veldig velholdt, smiler Karen.

Dette har Fredrikstad-folk på ønskelisten

Den typiske Fredrikstad-kjøperen er glad i sola, spesielt kveldssola. Utearealer og balkong er viktig, og det må gjerne være både syd- og vestvendt balkong. Parkering er også noe vi her i byen setter høyt.

– Når kjøpesummen er betalt vil de slippe videre kostnader og det er viktig at ting ser fint ut. Folk har nok blitt litt mer kresne, tror Karoline.

BEVISSTE KJØPERE: Karoline Høyby Pedersen møter flest boligkjøpere som vet akkurat hva de er på jakt etter.

Boligmarkedet i Fredrikstad er unikt

Meglerduoen mener at boligmarkedet her i byen er helt spesielt.

– I Fredrikstad er det en god del boliger som kan passe til flere kjøpegrupper, som gjør at vidt forskjellige aldergrupper ønsker samme objekt. Det er ganske unikt.

Når byens boligkjøpere melder sin interesse er det ikke nødvendigvis bare ett område som er mer populært enn andre, men de aller fleste er nokså stedbundet.

– Som regel starter vi med å spørre om de har en preferanse på hvilken side av elva de vil bo, og det har de fleste. Hos mange er det sterke følelser knyttet til nettopp det, de vil bo der de har vokst opp eller der de føler en tilhørighet, smiler Karoline.

I Fredrikstad er det en god del boliger som kan passe til flere kjøpegrupper, som gjør at vidt forskjellige aldergrupper ønsker samme objekt. Det er ganske unikt.

Mette Ledang og Karoline Høyby Pedersen

Superhett marked med mange på visning

De to meglerne opplever at markedet i Fredrikstad er superhett nå, med mye folk på visning, mange kjøpere og færre boliger i markedet.

– Det er rett og slett god, gammeldags stemning, hvor det kan stå 12-13 interessenter på listen, oppsummerer Mette.

Kjøperne fra Oslo kommer ikke i busslaster til Fredrikstad, men de som kommer hit har gjerne sondert terrenget en stund og er ute etter de mer unike objektene på markedet.

– Vi har for eksempel et prosjekt til salgs i Langøyåsen nå, og de boligene med sjøutsikt er noe Oslo-folket setter pris på, fordi det er kvaliteter der som vil være langt høyere priset i hovedstaden og omegn, forklarer Mette.

STEMNING: – Det er god gammeldags stemning i markedet her nå, rapporterer Mette Ledang og Karoline Høyby Pedersen.

Unge med barn vil ha plass og plen

Hett marked til tross, visse ting som skiller Fredrikstad-folket fra kjøpere i byer som Oslo, Bergen og Trondheim.

– Ny-boligprosjektene, hvor megleren skal selge på tegning, er ikke folk så på hugget. Vi er rett og slett litt trege der. I Oslo kan nesten alt være solgt etter første salgsmøte, men der ikke vi i Fredrikstad.

Én kjøpegruppe som også skiller seg ut sammenlignet med andre byer, er par som får sitt første barn. De velger rett og slett bort det urbane livet til fordel for ekstra plass og plen.

– Får de sitt første barn velger de bort leilighet i sentrum, da skal helst de ha enebolig eller tomannsbolig, slår Mette og Karoline fast.

Mette og Karolines tips til kjøperen

1.Ting skjer veldig raskt! Ser du noe du er interessert i, ta kontakt. Har megleren oversikt over interessenter er sjansen mindre for at noen kjøper boligen foran nesa på deg.

2. Ha finansieringen på plass. Snakk med banken på forhånd, så du vet akkurat hva du kan kjøpe for. Selger vil alltid spørre etter finansiering.

3. Ikke bli distrahert av detaljer. Den perfekte boligen finnes ikke alltid på visning, det er den du skaper selv. Ikke heng deg opp i interiøret når du er på visning.

4. Les prospektet. Er det noe du ikke forstår eller som du ønsker mer informasjon om, kontakt megleren.

5. Vær forberedt på at budrunden kan gå raskt. Ikke sitt og vent så lenge at du mister boligen, ha et bevisst forhold til bud- og akseptfristene. Megleren må få mulighet til å gjøre jobben sin på riktig måte.

6. Bruk tid! Gi deg selv litt tid når du ser etter bolig, og husk å se på mer enn bare bildene i annonsen.

Mette og Karolines tips til selgeren

1. Det er aldri for tidlig å finne en megler. Totalprisen blir ikke dyrere om du har kontaktet megler i god tid. Da kan du potensielt få større utbytte av prosessen.

2. Rydd, rydd, rydd! Potensielle kjøpere kan lett bli distrahert av interiøret på bilder eller på visning. Ett tips om du ikke vet hva du bør rydde vekk, er å ta et bilde med mobilen, da er det lettere å oppdage forstyrrende elementer.

3. Gjør det du kan med enkle grep. Ikke undervurder effekten av å male boligen før du selger. Det kan være litt jobb, men du vil få igjen for innsatsen. Totalrenovering er en helt annen sak.

4. Velg en megler du har god kjemi med. Ikke vurder for mange meglere, da vil du bare bli forvirret. Velg megleren du har god kjemi med og som du føler du kan stole på.

5. Bruk meglerens erfaring. En megler ser utrolig mange boliger og kan ha lettere for å se muligheter enn andre. Spør om tips og råd til hva du bør gjøre for å få mest mulig ut av salget.

6. Husk at du kjøper og selger i et marked som beveger seg. Som kjøper ønsker du boligen under prisantydning, men selger du ønsker du helst å selge med god fortjeneste. Ta hensyn til endringer i markedet.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet