Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Lei av å vente på gubben?

Annonse fra XL Bygg Knatterudfjellet

Slik vil XL Bygg sørge for at du får med deg kamp på stadion, god mat og drikke på brygga eller konserten i Gamlebyen.

– Målet med arbeid er å vinne fritid, sa Aristoteles en gang.

Tidsklemma er kanskje et moderne ord, men det er ikke noe nytt at mennesker i flere tusen år har vært opptatt av fritid, og en meningsfylt sådan. Noen fisker, noen går turer i skog og mark, noen drar på kjøpesenter mens andre trives god foran TV-en.

  Vil du ha alt Klappet & Klart?   

Ta kontakt med Jo Inge hos XL Bygg Knatterudfjellet på telefon 992 88 590 eller på kontaktskjemaet her.

Frister en deilig middag på brygga eller spenning på stadion?

Behovene er ulike, men vi trenger tid hvor vi gjør det vi har lyst til å gjøre, ikke alt det vi .

XL Bygg Knatterudfjellet syns Aristoteles virker som en smarting, og er enige i at fritiden skal brukes til det man har lyst til.

For mulighetene er jo så mange! Korte eller lange reiser, fisketur, noen timer på brygga i Fredrikstad sammen med gode venner eller noen spente timer på stadion. Helst uten å tenke på det som skulle eller burde vært gjort. 

Det blir liksom ikke helt fri da.

Tror Aristoteles ville likt Klappet & Klart

Det er vanskelig å få spurt ham, men XL Bygg tror at godeste Aristoteles hadde likt Klappet & Klart.

Konseptet hvor fagfolk tar seg av kundenes prosjekter, enten det er snakk om større arbeid som tilbygg, påbygg, garasjer og den slags, eller bare å få skiftet ut den døra eller det vinduet du har tenkt på lenge. Kanskje har gubben sagt at han skal fikse det, men det blir liksom aldri noe av.

Vi har fagfolka som tar seg av prosjektet ditt. Du tar deg av deg selv og dem rundt deg.

Det blir fritid av sånt.

Ta en prat med XL Bygg Knatterudfjellet da vel, om fritiden er noe du også setter ekstra pris på.

Nå er det terrasse-tid!

Til tross for vårt barske klima, og vår korte utesesong, elsker vi å kose oss ute i hagen eller på terrassen. Det er enklere enn du tror å bygge en stilig uteplass og med gode råd fra ekte fagfolk kan du bruke tiden til å nyte uterommet.

Trendene innen hage og uteplass endrer seg stadig, ved å kombinere tre og stein kan du i tillegg skape et unikt og tidløst særpreg.

Valg av materialer er selvsagt svært viktig når det gjelder uteplassen enten du skal bygge ny terrasse, oppgradere den gamle eller legge belegningsstein. Men materialvalg og løsninger må også kombineres med andre viktige avgjørelser, dersom resultatet skal bli helt perfekt.

God planleggning er et viktig stikkord og XL Bygg er et riktig sted å starte. Mange spennende løsninger Det er mange muligheter og et bredt utvalg. Valget er selvsagt ditt, men når du starter planlegging av prosjektet med å snakke med fagfolk, er det større sjanse for at det valget blir riktig. Skal det være en enkel løsning med et visst vedlikeholdsbehov, eller mer påkostede løsninger som er nærmest vedlikeholdsfrie? Mange foretrekker det siste i en travel hverdag. Legger du litt mer penger i ditt uteprosjekt, blir resultatet selvsagt enda bedre.  

Her kan du besøke XL Bygg Knatterudfjellets utemiljøsider for gode råd og inspirasjon.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet