Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Jeans til plankebæreren og festløven

Annonse fra Torvbyen

Denne enkle jeansguiden passer perfekt for deg som helst bruker jeans, men ikke helt vet hva slags variant du burde kjøpe.

3 jeanstips

1. Selv om du har pleid å bruke en bestemt lengde (for eksempel 34) er det ikke sikkert at det alltid er riktig for deg. Ta imot råd.

2. Det finnes mange merker! Hvert merke har som regel et bredt utvalg av fasonger.

3. Vær åpen for endringer, det kan gi gode resultater!

Jeans ble i sin tid masseprodusert som et slitesterkt arbeidstøy og brukt av arbeidsfolk. Nå har den en sentral plass i klesskapet til de fleste menn og er blitt en hverdagslig og trendy selvfølge. 

På samme måte som jeansen har forandret seg, har mannen i gata gått fra å være en grov, slitesterk arbeidskar til å bli en allsidig, fleksibel person i alle slags farger og fasonger. Han kan være en atlet, en student, en som jobber på et kontor, eller en som bygger hus og veier. Mye har skjedd siden den første jeansen kom til verden.

Finn ut hva du er ute etter

Tenk igjennom hva slags farge, fasong og størrelse du er ute etter – og hva du ikke er ute etter –, og til hvilke anledninger buksa skal brukes. Den butikkansatte vil da få en god forståelse av hva du ønsker, og kan raskt begynne å se etter farger, merker og modeller som kan være aktuelle for deg. Det er et godt utgangspunkt for en hyggelig og effektiv handel.

Del 1: Farger og utseende

For å dekke en normal herregarderobe kan man klare seg lenge med tre forskjellige farger. Fargene vi foreslår her, bidrar til en funksjonell og allsidig garderobe:

Mellomblå

En hverdagslig, mellomblå jeans som er slitt på forhånd, passer sammen med alt fra en enkel t-skjorte til en penskjorte. Den fabrikkgjorte slitasjen gir buksa et mer levende uttrykk. Denne typen passer bra til skole og fritid, hele året.

Mørkeblå

En mørkeblå jeans er ikke behandlet på forhånd og har et renere, mer sofistikert utseende. På tross av dette er den en allsidig bukse. Fargen vil endre seg gjennom bruk. En mørkeblå jeans har ofte litt tykkere stoff som egner seg best til høst- og vintersesongen. Denne typen passer bra til jobb og fest.

Svart

Med en nøytral farge kan man veksle mellom å være pent kledd og å ha en enkel og trygg stil i hverdagen. Svart er fint året rundt og vil endre seg ved tid og bruk. En svart bukse passer bra til jobb, fest og middager.

Del 2: Fasong og snitt

Jeans finnes i mange ulike kvaliteter og fasonger. De følgende tre modellene er de vanligste:

Regular/straight

Dette er en tradisjonell herremodell, og den mest brukte jeansen blant menn. En bukse med regular/straight-fasong er rett og har god bredde hele veien. I dag brukes den oftest av godt voksne menn eller av dem som ønsker en bredere og mer komfortabel fasong.

Slim

Denne er den mest utviklede av alle dagens modeller, og den finnes i mange forskjellige utgaver. Slim har skremt mange vekk, men frykt ikke! Den er ikke ment å sitte som et pølseskinn. Fasongen er den mest allsidige av dem alle, og den har én hensikt: å fremheve beina på en naturlig måte. Den som bruker slim, er ikke nødvendigvis trendy, men bevisst på hva han ønsker. Modellen brukes av «alle».

Skinny

En skinny jeans er en videreutvikling av modellen slim, og den har en smalere fasong. Den passer godt til dem som ønsker en smalere silhuett med smal fotvidde. Buksa bidrar til et trendy utseende som passer til mange ulike stilarter. Den gjør seg veldig godt til smalere skotøy.

Er du usikker, kan du enkelt spørre dem som jobber i butikken. De ansatte vil hjelpe deg uansett, enten du har en idé om hva du vil ha, eller du ikke aner hvor du skal begynne.

Tekst av: Thor-Øyvind Moe, Carlings

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet