Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

«Ille bra» med seriestart

Annonse fra Fredrikstad Fotballklubb

Fotballbyen Fredrikstad gjør seg klar til en ny og spennende sesong. Vi tok temperaturen på både spiller Andreas Aalbu og supersupporter Fredrik Bergmann Abrahamsen.

I stadionlufta er det mange forventninger nå som en ny sesong nærmer seg.

– Som motspiller er kampen mot Fredrikstad på stadion noe av det første man ser etter når kampoppsettet er klart, mimrer Andreas Aalbu der han sitter i garderoben før formiddagstreningen. 

Bærumsgutten har gått ut på matta både som FFK- og bærumsspiller.  

– Jeg husker jeg sto på stadion som bortespiller og nynnet til «For Fredrikstad» med gåsehud, selv om jeg ikke hadde noe spesielt forhold til byen.

Kan FFK-supporterne vise styrke nok en sesong?

Nok en gang har Fredrikstad-supporterne mulighet til å forbløffe fotball-Norge med sitt engasjement. Er du med FFK i 2016? Velg deg et sete på stadion eller forny sesongkortet ditt enkelt og greit her

Supporterne gir gratis motivasjon

Andreas ivrer etter å ta fatt på seriekampene. På kampdagene er han i den berømte bobla, og arbeidsoppgavene på banen og mulige scenarioer tenkes grundig igjennom.

– I timen før kamp er vi i vår egen sone. Når vi står i spillertunnelen, hører vi stemningen utenfor, men vi er bare stille. Det er først når vi går ut på banen at det blir spesielt. Da ser vi at tribunene har fylt seg opp siden oppvarmingen, smiler han stolt.

Midt i det intense kampfokuset er det én ting som gjør at Aalbu går ut av bobla.

– Det er helt magisk når «For Fredrikstad» settes på. Da glemmer jeg alt i et par minutter og prøver å suge til meg så mye som mulig av stemningen.

Utsikten mot tribunen fylt av rød-hvite skjerf, beskriver han som fantastisk.

– Det er gratis motivasjon, slår han fast.

Er du en av supporterne som vil støtte FFK til seier? Husk å skaffe deg fast plass på stadion her!

Supersupporteren

Klokken sier lunsjtid for Fredrik Bergmann Abrahamsen, og veien er kort fra arbeidsplassen til stadion. Ryktet sier at den eksentriske supporteren aller helst tar lunsjen på stadion, for å få sett FFK-treningen.

– Ja, jeg prøver å få med meg litt av treningene ganske ofte. Hvis jeg er på treningene, får jeg mye større grunnlag for å vite hvordan de kan prestere på kamp og hva som er planen bak. For meg er det viktig.

Jeg blir pusete og lettrørt i starten av sesongen. Etter første vers av «For Fredrikstad» kan jeg gi opp å synge, for da er det full klump i halsen.

FREDRIK BERGMANN ABRAHAMSEN, FFK-SUPPORTER

Fredrik er født Fredrikstad-supporter og har gått på stadion siden han var 6-7 år. Nå er bostedsadressen Kråkerøy og på kampdagene rusler han til stadion med svigerfar.

– Jeg blir helt pusete og lettrørt i starten av sesongen. Etter første vers av «For Fredrikstad» kan jeg gi opp å synge, for da er det full klump i halsen, sier Fredrik og ler av sin egen innrømmelse.

Tipper hva vi kan vente av årets sesong

– Hvordan er kampdagene for deg?

– Da våkner jeg med en slags balansert glede, men noen timer før kamp blir det et ubehag. På veien dit begynner alle de « gærne» scenarioene å komme. Da tenker jeg «Hva hvis det blir 1-0 etter fem minutter? Det blir tråkig. Hva om det plinger på stadion og Sarpsborg leder? Det er ikke noe gøy!»

– Men når vi kommer til stadion og hymnen kommer på, da kan jeg puste ut. Da får man den hyggelige, euforiske følelsen som man bare kan få på stadion, smiler Fredrik.

I år har Fredrik og svigerfaren unnet seg et tribuneskifte. Kanskje er det et utslag av optimisme, for på treningene har Fredrik sporet et annet lag enn tidligere.

– Jan Halvor Halvorsen har tatt med seg et engasjement som er unikt, som jeg ikke har sett på lenge i Fredrikstad. Vi kommer til å se en god sesong, gutter som løper masse, vet sin rolle i laget og som blør for drakta, sier han kontant.

FREDRIK(STAD)-SUPPORTER:– FFK er min hobby, jeg driver ikke med sykkel eller golf eller noe, så utenom familie og jobb bruker jeg litt tid på å være engasjert, forteller Fredrik.

Vil du oppleve alle øyeblikkene FFK-supporterne snakker om i 2016? Her kan du kjøpe eller fornye fjorårets sesongkort.

Aalbu: – Dette betyr støtten fra supporterne

Tøffe år til tross, Fredrikstad-publikummet har stilt mannsterkt opp og byens engasjement for laget blir lagt merke til landet rundt.

Støtten fra supporterne er helt avgjørende. Det er en av de viktigste faktorene for at folk har veldig lyst til å spille i denne klubben.

ANDREAS AALBU, FFK-spiller

– Det at folk møter opp og støtter, hvor avgjørende er det for motivasjonen til dere spillerne?

– Det er helt avgjørende, sier Aalbu kontant og legger raskt til:

– Det er en av de viktigste faktorene for at folk har veldig lyst til å spille i denne klubben. Da jeg fikk mulighet til å spille for Fredrikstad, nølte jeg ikke et sekund.

Det ser man på spillerne som har kommet i år også ...

– Noen har kommet fra bedre klubber eller hadde bedre tilbud, men hadde lyst til å komme nettopp hit. Det er på grunn av omgivelsene, støtten man får, at folk bryr seg og at det er en klubb med stolte tradisjoner.

Supporter-Fredrik og et titalls tilskuere tar plass idet Aalbu og spillerne starter treningen. Stadion er såpass tom at den nesten er ugjenkjennelig, så supersupporteren gleder seg til setene fylles på seriekampene. Noe han mener er enestående her i byen.

– Selvsagt har du andre supportere som er dedikerte og brenner for laget sitt, sier Fredrik og fortsetter:

– Den helheten i Fredrikstad derimot, den er det ikke så mange byer som har. Vi har gamle damer, unger og en stor del av bymassen som går på kamp. Så stemningen her på stadion og den låta vår er det få som kan matche, sier han stolt.



Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet