Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Da Manchester City besøkte Manstad

Annonse fra Block Watne

En kort kjøretur unna Fredrikstad finner du stedet hvor Manchester City-stjernene var på besøk. Nå kan du bo i det naturskjønne området.

Ta en titt på prospektet for Fjæråtunet på Manstad her.

Visning hver torsdag eller etter avtale med Geir Frode Wroldsen, tlf. 907 78 853.

  • Bo godt i nye boliger: 35 moderne eneboliger i kjede i naturskjønne omgivelser. 4 selveierleiligheter er også planlagt.
  • Praktisk for barnefamilier: Manstad skole, Vestbygda ungdomsskole, matbutikk og café ligger en spasertur unna.
  • Aktivt område: Oslofjorden, Engelsviken brygge, golfbaner, svømmehall og lokal idrettsforening.
  • For reiselystne: Fra Fjæråtunet er det 10 minutter med bil eller buss til Fredrikstad sentrum. Råde stasjon og Moss Lufthavn Rygge er også en kort biltur unna.

Følg Block Watne på Facebook eller sjekk ut Block Watnes hjemmeside.

- Block Watne har tradisjon for å bygge det som blir det neste nye stedet å bo, forteller Geir Frode Wroldsen, salgskonsulent i Block Watne.

- Det er steder som har stort potensiale og mye å tilby, slik som her på Fjæråtunet, legger Wroldsen til.

Boligene på Fjæråtunet på Manstad er bygget av Block Watne. Her får man kombinert avslappende, naturskjønne omgivelser med kort avstand til alt man trenger.  

Trykk her for mer informasjon og en titt inn i boligene.

Storfint besøk

I Fredrikstad er området kanskje mest kjent som Lervik Idrettsforenings tidligere hjemmebane. Her var klubbhuset "Slakter'n" og mange nervepirrende lokaloppgjør.

Det var spesielt én kamp som skilte seg ut fra de andre. I 1989 gjestet Manchester City banen. Laget, som den gang lå i andre divisjon i engelsk fotball, hentet Nils Arild Martinsen til Manstad.

- De trengte motstandere, og siden FFK var opptatt, så tenkte jeg "hvorfor ikke Lervik?", smiler Martinsen, som hadde kontakt med Manchester-klubben etter at han startet Citys norske supporterklubb.

Manstad-magi sikret opprykket?

Kampdagen bød på regn og tunge skyer, men likevel møtte 800-900 lokale tilskuere opp da heltene fra Manchester tråkket ut på gresset. De fikk se blant annet Clive Allen og Neil Lennon spille mot Lerviks beste menn.

- Spillerne fikk også tid til å være turister i Fredrikstad, og de var veldig trivelige folk, erindrer Martinsen som også i ettertid har hatt kontakt med både spillere og støtteapparat.

Kampen endte 10-0 i britenes favør, og kanskje var oppholdet på Manstad akkurat det laget trengte. Sesongen etter rykket City opp i engelsk førstedivisjon.

Forfriskende friluftsliv og gøyale aktiviteter

I dag er Fjæråtunet en oase for familier som ønsker å bo i et område fullt av muligheter. Ta sykkelen rett ned til Engelsviken og nyt utsikten utover Oslofjorden, eller legg på svøm i Gaustadhallen. Golfentusiasten kan spasere ned gaten til én av to golfbaner i området.

- Vi bygger for folk flest, så her skal alle aldre trives, forsikrer salgskonsulent Wroldsen.

Barnefamilier vil sette ekstra pris på at Manstad skole og Vestbygda ungdomsskole ligger et steinkast unna. Det samme gjør Lervik Idrettsforenings mange aktiviteter.

Avslører boligkjøperens største fordel

- Her kan man flytte rett inn og at boligen er nøkkelklar er den største fordelen for kjøperen, slår Geir Frode Wroldsen fast.

Dessuten krever boligene på Fjæråtunet minimalt med hagestell. Med skogområdene rundt og egen lekeplass på tunet har man i stedet en utvidet tumleplass for barn og voksne.

- Stedet her har allerede en flott historie. Nå som det er blitt Fjæråtunet vil det bli skapt mange nye minner her, smiler Wroldsen i Block Watne.


Fordelen med en nøkkelklar bolig:

  • Du betaler kun 2,5 % dokumentavgift av tomteverdien – ikke av hele kjøpesummen som ved kjøp av brukt bolig.
  • Ingen budrunder som øker prisen på boligen.
  • Du trenger ikke å tenke på utgifter til oppussing på mange år.
  • Nye boliger er underlagt strenge krav til isolasjon og varmegjenvinning etter de nyeste byggeforskrifter. Dette betyr energieffektive boliger som medfører lave kostnader til oppvarming. 
  • Du har inntil fem års reklamasjonsrett på boligen.
  • God og tidsriktig – og ikke minst ny – bolig med gjennomtenkte løsninger og gjennomgående høy kvalitet.  
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet