Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
Vennegjeng

GLEDER SEG: Det blir mimring og mye latter når Stig Eriksen, Jan Roar Skaar, Ketil Forsberg, Tom Wichstrøm Nielsen og resten av vennegjengen møtes til julebord på Quality Hotel & Resort i Sarpsborg.

Denne vennegjengen løste julebordskoden

Annonse fra Quality Hotel Sarpsborg

De tidligere friidrettsutøverne fra Sarpsborg har oppskriften på hvordan man slipper å bryte julebordet for tidlig.

Julebord på Quality Hotel & Resort, Sarpsborg

Ønsker du full pakke med julebuffet, show, samt levende musikk og DJ etter showet for kun 995,- per person, ring tlf. 69 10 15 00 eller bestill her.

Kun showbilletter kan du bestille her hos Ticketco.no.


Fredag 27. og lørdag 28. november: 
Sigrid Bonde Tusvik og Lars Berrum
Fredag 4. og lørdag 5. desember: 
Pernille Sørensen og Jonna Støme
Fredag 11. og lørdag 12. desember: 
Ole Morten Aagenæs og Jon Niklas Rønning


Lei taxikøen? Få en god natts søvn på Quality Hotel & Resort og nyt en herlig hotellfrokost i stedet. 395,- per person i dobbeltrom.


- Julebordet er viktig for oss. I friidrettsdagene så vi hverandre hver dag og vi koste oss med poker og fotball på SIL-hytta, forteller Tom Wichstrøm Nielsen og fortsetter:

- Nå er det vanskeligere å få til å treffes, så julebordet blir den gangen i året alle setter av kvelden. Da er det viktig at alt klaffer. 

I 10-12 år har vennegjengen på åtte hatt fast tradisjon med julebord og da er det som tiden har stått stille.

- Når vi først treffes er det akkurat som før i tiden, det blir mye erting og vitsing. I fjor storkoste vi oss her på Quality og det er derfor vi valgte å komme tilbake, forteller initiativtager Stig Eriksen.

Sammenligner julebordet med friidrett

- Dette er det mest vellykka vi har gjort. De er flinke her på hotellet, slår Ketil Forsberg fast.

Nøkkelen til julebordssuksessen er at vennegjengen har alt på ett sted, så det er lett å holde seg samlet.  

- Vet du hva regelen for julebordet er? Det er den samme som i friidretten. Varm opp og ikke gå for hardt ut, smiler Jan Roar.

- Og i hvert fall ikke bryt!, skyter Tom inn, til rungende latter fra gjengen.

- Det er sant, vi har prøvd å være i sentrum både i Fredrikstad og Sarpsborg, men da forsvinner vi fra hverandre mellom stoppestedene og da bryter vi lag. Her på Quality blir det ikke sånn, sier Stig.  

LEKKERT: Julebordsmåltidet på Quality byr på en elegant smaksopplevelse og det lille ekstra.

Drevne latterprodusenter på scenen

Årets komikere er alle velkjente navn, flere av dem ringrever i bransjen. Pernille Sørensen er blant de som inviterer til gapskratt på hotellet. Sørensen har fått strålende kritikker, senest som medprogramleder i Nytt på nytt. 

Sigrid Bonde Tusvik er står også på Quality-scenen i jula. Tidligere i år ble hun, sammen med Lisa Tønne, kåret til "Årets morsomste" på Komiprisen, og duoen gjør stor suksess med "Tusvik og Tønne" både på podcast og tv. 

Dessuten stiller allsidige Jon Niklas Rønning, så sjansen er stor for at publikum får oppleve mange kjente fjes i Rønnings humoristiske skikkelse.

Se Jon Niklas Rønnings elleville innrømmelse om Sarpsborg her!
DELIKAT DRINK: Bartender Jon briljerer i den hyggelige baren på Quality.

Slik lurer du deg unna taxikøen

Etter all moroa med mat, underholdning og dans, er det ikke like artig å måtte vente på taxi.

Derfor gir Quality deg muligheten til å droppe taxikøen og heller nyte en herlig natts søvn på hotellet til en hyggelig pris. Når du våkner uthvilt og fornøyd kan du kose deg med en stor og variert frokost på hotellet.

- Vi synes det er fint å kunne tilby gjestene på julebordet muligheten til å unne seg litt ekstra når de først er på julebord, forteller markedssjef Eva Pettersen ved hotellet.

- Det aller flest setter pris på er å våkne opp til en skikkelig god hotellfrokost. Det er virkelig prikken over i'en etter julebordet, smiler Pettersen.

STJERNELAG: Jon Niklas Rønning, Pernille Sørensen, Sigrid Bonde Tusvik, Jonna Støme og Lars Berrum får julebordsgjestene til å gapskratte.


TRAVLE, MEN FORNØYDE: Qualitys kokker sørger for kvalitetsmat til julebordsgjestene og stemningen på kjøkkenet er på topp.
GODT UTVALG: Julebordsmaten på Quality Hotel & Resort byr på fristende julebuffet.

- All mat du kan tenke deg

Qualitys kokker elsker julesesongen, for da tilberedes varierte og spennende retter til den ettertraktede julebuffeten.

- Det er mye å gjøre, men det liker vi, smiler hovmester Ibrahim Elif Kofteci.

Vennegjengen fra Sarpsborg er imponert over serveringen på julebordet.

- De har all mat du kunne tenke deg! Også var det god drikke, forteller Tom.

- Det var smekk fullt med folk i fjor, men logistikken fungerte helt strålende. Det sto ikke på noe, kelnerne fulgte opp og var så blide, supplerer Jan Roar-

Etter middagen er fortært og gjestene har ledd seg gjennom showet, fortsetter julebordet med livemusikk, dansegulv og egen DJ i baren.

POPULÆRT: Finn frem konkurranseinnstinktet! I baren har Quality egne shuffleboards som er blitt meget populært.
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet