Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik skal Boomerang kle opp «hele» Fredrikstad til julefest

Annonse fra Boomerang

Med litt hjelp slipper du en haug av klesskift før julefesten. Og hvordan får du egentlig vekk den irriterende flekken du oppdager i siste sekund?

Bli klar for julefesten med Boomerang

Sjekk ut Boomerang_no på instagram for masse inspirasjon til dame og herre, eller besøk butikken på Facebook.

Ta turen innom Boomerang i gågata, midt i Fredrikstad sentrum:

Mandag-onsdag og fredag: 9-18

Torsdag: 9-19

Lørdag: 10-16


Når julens mange anledninger står for tur er det ingen tid å miste foran klesskapet. Rådet fra Kristian Kristiansen i Boomerang er å kjøpe plagg som kan fungere i flere settinger.

- Alle antrekk kan kombineres. Skal du møte venninner på café kan du ha et stilig skinnskjørt som også kunne fungert på byen, men ton det ned med en røff cardigan i en avslappet setting, råder Kristiansen.

- Om mannen for eksempel kjøper en hel flanelldress kan de rappe jakka og bruke den til noen tøffe jeans og få mer ut av kjøpet sitt, fortsetter han.

Skulle du være så uheldig å oppdage eller få en flekk på dressen finnes det en hurtig løsning på problemet.

- Gni stoffet som har flekken på seg mot lignende stoff, for eksempel det du har på innsiden av jakkeermen. Da vil fibrene utfylle hverandre, råder Kristian.

Disse tar av med julebordsantrekket

Allerede har de ansatte på Boomerang hatt mange innom butikken i gågata på jakt etter julens antrekk.

- Fredrikstad-folk har veldig forskjellige ønsker. Noen vil sikre seg med et pent antrekk, som ikke skiller seg for mye ut, sier Kristian og fortsetter:

- Andre kommer inn i butikken her og skal "gønne" på. Spesielt de som bruker arbeidsuniform på jobb. Det er så kult, de har ingen hemninger og ender opp med helt utrolig spreke antrekk, jubler Kristiansen.

For de som vil ta den helt ut på årets julebord anbefaler han en en dobbelspent dressjakke, altså at jakken har to rader med knapper.

- Det er sånne ting som tar antrekket til en ny høyde. Da snakker vi, smiler Kristian.

Legg penger i disse plaggene

Har du plagg i klesskapet du alltid bruker om igjen? De plaggene kan du med fordel betale litt ekstra for.

- Den lille sorte er en gjenganger, det samme med et flatterende skjørt til hverdag og fest. Da er det tilbehøret som bestemmer hvor du skal med antrekket, slår Kristiansen fast.

Nina Kristiansen hos Boomerang forteller at mange er redd hudfargede strømper skal se unaturlig ut i vintermånedene. For å gi strømpenen en mer naturlig look, kan du fukte hendene og stryke de over leggene når du har tatt på strømpen.

En nordmann kjøper seg i gjennomsnitt ny dress hvert tiende år. Er du blant dem som har én favorittdress du bruker år etter år, er det detaljene det handler om.

- Gutta er alltid på jakt etter en allsidig skinnjakke eller en dress de kan bruke både i begravelse og på julebord. Da er det detaljene som teller. Dressen kan man trygge med en sober skjorte. Skal du noe ekstra kjører du på med et rått slips og tørkle.

Gode råd er ikke dyre

- De som kommer til Boomerang må gjerne tenke på oss som gratisstylister, forteller Kristian ivrig.

I butikken har de tusenvis av plagg, og enda flere muligheter. De ansatte hos Boomerang kjenner til hvert eneste ett og vet hva som passer når.

- Det handler ikke om å finne dyrest mulig antrekk, men å legge pengene i riktig plagg og kombinere det på best mulig måte. Vi vil gjerne hjelpe til, vår oppgave er at du skal være skikkelig fornøyd med det du kjøper, påpeker Kristian.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet