Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk
logo kvinner i sentrum

Disse fantastiske foredragsholderne vil gi deg inspirasjon og påfyll i bøtter og spann. Det er bare å glede seg til en uforglemmelig fredag! (Foto: Kvinner i Sentrum)

Dette vil du ikke gå glipp av

Annonse fra Scandic City

Lyst til å bli med på årets mest inspirerende dag for kvinner? Sjekk ut dette arrangementet i byen fredag 18. september!

Kvinner i sentrum

Dato: Fredag 18. september

Sted: Scandic City, Fredrikstad

Registrering: 8.30-09.00

Varighet: 09.00-16.00

Konferansier: Pernille Sørensen

Foredragsholdere: 

* Katrine Aspaas om ytringsfrihet og ytringsrett. Og hvordan vi kan trene på å utstå kritikk og uenigheter. Bloggen hennes leser du her, i tillegg finner du Aspaas' kronikker i Aftenposten.

* Ingvard Wilhelmsen om folks bekymringer og hvordan vi kan kvitte oss med disse.

* Trond Delbekk om å fremsnakke byen vi bor i, mennesker vi omgir oss med og oss selv.

* Mia Törnblom. Endelig er hun tilbake på "Kvinner i Sentrum", og det med et helt nytt foredrag! I år skal hun snakke om personlig merkevarebygging.

Billetter kan bestilles her eller på telefon 69 38 56 05.

”Wooow! Og så i byen vår, da.” De positive kommentarene strømmet på fra fjorårets deltagere etter ”Kvinner i Sentrum” i Fredrikstad. Det var rett og slett ille bra og nå er endelig ventetiden over. Fredag 18. september er det duket for masse deilig inspirasjon og nytt faglig påfyll fra fantastiske foredragsholdere (se detaljert beskrivelse i boksen til høyre). Denne dagen vil du ikke gå glipp av.

- Får vi ikke booket de beste til å være med oss, da gjennomfører vi ikke, forteller initiativtaker Annkristin Stene-Johansen og legger raskt til at alle i salen skal bli begeistret og inspirert! - Dette er andre gangen vi kjører opplegget, så det har vært en bratt læringskurve. Men så gøy det er!

Hun og venninnene fikk ideen til arrangementet da de selv har vært på turer til Gøteborg og Oslo. Det er klart at hjembyen hennes også måtte få en ekte damefest! Det blir bobler i glassene, deilig lunsjbuffet, goodiebags og flotte premier.

- Og bare så dere vet det, det var også menn her i fjor. De var storfornøyde – så de skal få lov til å komme i år igjen, forteller Stene-Johansen og smiler lurt.

Det er kun 400 plasser til denne dagen, så her gjelder det å være førstemann til mølla. For å bestille billetter, trykk her!

En av foredragsholderne, Ingvard Wilhelmsen, var de for sent ute med å hanke inn i fjor. I år derimot vil han sette sitt preg på inspirasjonsdagen og få deg til å bli sjef i eget liv. Mia Törnblom har et nytt foredrag – spot-on rundt dagens sosiale medier-hverdag, mens Trond Delbekk vil gi deg et helt nytt syn på byen du bor i!

Konferansier under årets inspirasjonsdag er ingen ringere enn sprudlende, alltid morsomme, Pernille Sørensen. Velkommen!

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet