Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Her kommer Fredrikstads kuleste kafé

Annonse fra Værste

Fredrikstads nye bydel skal få kafeen den fortjener! De fantastiske lokalene står klare, nå skal de bare fylles. Blir det en kjede, noen lokale krefter eller kanskje akkurat du som skal servere Fredrikstad et rykende ferskt b(r)ygg?

11 bedrifter har allerede flyttet inn i Værstetorvet 1. Les mer om ledige lokaler til leie her!

Området utenfor Værstetorvet og kafélokalet vil inneholde sandvolleyballbane og grøntareal i vår-, sommer- og høstsesongen, men endres til en moderne kunstisbane for store og små i vintermånedene.

Følg Værste på Facebook for å få med deg alt som skjer i dette spennende området av byen din!


- Vi starter jakten nå! Om det blir en av de etablerte kjedene eller en privatperson som er kreativ og har kjempetro på at "dette skal være fremtiden min", gjenstår å se, sier Øivind Kvammen, markeds- og forvaltningsdirektør i Værste AS. Han står og nyter sola på det lekre utearealet til kafélokalet på Værste-torvet og er sikker på at sentrums kuleste kaffebar vil presenteres her om noen måneder.

Det er et utrolig lokale som venter på det rette konseptet. Det vil bli fylt opp med en kul innredning og i tillegg vil det være uteplasser under portalen med strømmen av studenter på vei til høyskolen spaserende rett ved siden av bordene. Her sitter man delvis under tak – en kreativ driver vil kunne utnytte det stilige atriumet slik konsepteieren velger – kanskje en ny tøff og intim konsertarena blir etablert her – kun fantasien setter grenser for utnyttelse av det flotte området!

Drømmer du om verdens beste kaffe her, kanskje med lokalt særpreg? Kaffe til studentpris? En gresk kafé eller hippe Starbucks? Ønskene var mange da vi tok kaffe-temperaturen på gangbrua i morgenrushet. (Se video.)

Nytt fergeleie og ny kunstisbane

Et nytt kapittel skrives i Værstes historie; den første uken i juli åpner et nytt fergeleie utenfor Ingeniørhøgskolen – endelig kan studenter og ansatte på Værste benytte den populære byfergen og gå på eller av rett ved studiestedet eller arbeidsplassen sin.

- Dette vil gjøre området mer tilgjengelig og enda mer naturlig å reise til eller fra, fortsetter Kvammen.

Visste du at det allerede i dag er 4500 mennesker som har sitt daglige virke her enten som student eller ansatt – og at antallet i 2020-2022 vil øke til cirka 7000 mennesker? 

Om vinteren vil sandvolleyballbanen på Værste-torvet forvandles til en moderne skøytebane - rett ved gangbrua. Allerede 5. desember i år er det bare å ta med seg skøytene for da åpner den splitter nye kunstisbanen. 

- Fredrikstad sentrum er virkelig i ferd med å vokse, i dobbel forstand – det skjer så mye spennende og positivt i byen nå samtidig som sentrum utvides til denne delen av Værste-området, sier Øivind Kvammen, markeds- og forvaltningsdirektør i Værste AS.

Og rett her starter nå jakten på det riktige konseptet og den riktige driveren av sentrums kuleste kaffebar! 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet