Hvert år siden 2018 har den norske nettbutikken Villoid doblet omsetningen, og i år sikter gründer og Greåker-kvinnen Jeanette Dyhre Kvisvik mot 200 millioner kroner.

Det har fått flere til å få øynene opp for selskapet. Nylig ble nemlig Villiod kåret til en av Nordens beste nettbutikk av betalingsløsningen Klarna.

– Mer bensin

Selskapet stakk av med prisen «Rising star», og i jurybegrunnelsen ble det blant annet trukket frem at veksten er imponerende. «Villoid har utfordret en av de mest konkurranseutsatte kategoriene som er dominert av store internasjonale aktører», mener juryen.

– Vi er utrolig stolte og glade. Vi har som mål å bli Nordens største shoppingplattform for jenter, og denne prisen gir oss muligheten til å gi enda mer gass for å nå målet vårt, sier Dyhre Kvisvik.

Blant 451 nominerte norske nettbutikker kåret en fagjury de fire norske nettbutikkvinnerne, og Villoid fikk med seg en million kroner i premiepenger til markedsføring.

– Denne prisen betyr mye for oss. Premien på over en million kroner i markedsføring gir oss mer bensin til å nå vårt salgsmål på en milliard kroner – enda raskere, sier Dyhre Kvisvik.

Uvanlig vekst i tøft marked

At nettbutikken for mote til kvinner vokser, er utypisk for markedet nå.

Kapital skriver nemlig at markedet for netthandel i Norge hittil i år har gått ned med over 11 prosent.

På børs har netthandelsgigantene Zalando og Boozt falt med henholdsvis 55 og 45 prosent i år, skriver samme avis.

– Villoids vekst har fortsatt med samme styrke og bedre marginer, selv om resten av retailmarkedet har bremset kraftig. Dette skyldes vår satsing på data og teknologi og det lover godt for Villoids fremtid, sier Dyhre Kvisvik.

– Vi opplever rakettvekst, og det er særlig gøy å vokse når ingen andre gjør det! I tillegg er det ekstra kult at det er Sveriges største netthandelsuksess, Caia Cosmetics, med Bianca Ingrosso i spissen, som vinner den samme prisen i Sverige, sier Dyhre Kvisvik.

20-35 millioner kroner

Timingen for Klarna-prisen er dermed meget god for Villiod.

Selskapet er midt i en kapitalinnhenting, og skal hente et sted mellom 20-35 millioner kroner, og det er hektiske dager da Fredriksstad Blad snakker med gründeren.

– Når vi skal hente penger hos investorer, i en tid hvor mange er nervøse og det er mye usikkerhet, er det en ekstra validering av vårt konsept at en så stor aktør som Klarna velger oss blant hundrevis av andre nettbutikker. De sitter på så mye innsikt i netthandel, og det gir en ekstra trygghet til våre investorer, forklarer Dyhre Kvisvik.

Uten å være helt spesifikk, sier hun de er på god vei til å få inn midlene de trenger, og at målet er å komme i havn før jul.