Det kom frem da gigantfylkets mektige samferdselstopp, Olav Skinnes fra Senterpartiet, stilte til såkalt komitéhøring på Stortinget tirsdag 13. april.
– Viken ber om at utbyggingen på strekningen mellom Haug i Råde og Seut i Fredrikstad tas inn i første seksårsperiode i Nasjonal Transportplan (NTP). Dette vil gi dobbeltspor nesten helt frem til Fredrikstad stasjon, og dermed også et langt bedre tilbud til Norges femte største byområde, sa Skinnes direkte henvendt til politikerne i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.
– Katastrofalt
Slik Fredriksstad Blad tidligere har fortalt, er det i gjeldende Nasjonal Transportplan lagt opp til at dobbeltsporet frem til Seut skulle stått klart i 2024. I regjeringens forslag til ny plan for kommende 12-årsperiode (2022–2033) er imidlertid all videre utbygging sør for Moss i realiteten skjøvet helt ut i det blå. Planen er nå ute på høring og skal endelig vedtas i Stortinget før sommeren.
Nasjonal Transportplan (NTP)
Nasjonal transportplan (NTP) er en plan for transport både for vei, jernbane, sjø og luft i Norge, og den gjelder i tolv år av gangen.
Den revideres hvert fjerde år.
I planen prioriterer regjeringen mellom alle samferdselsprosjekter i landet og sier hva det skal satses på og bevilges penger til. Bevilgningene må komme i senere års budsjetter, og prioriteringer kan bli endret.
NTP for perioden 2018–2029 har en totalramme på 1.064 milliarder kroner. Av dette er 933 milliarder kroner statlige midler, mens 131 milliarder er bompenger.
Fredag 19. mars legger regjeringen fram Nasjonal transportplan for perioden 2022–2033.
Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) har varslet at han vil reformere transportplanen, og at alle prosjekter i planen ikke lenger kan anses som trygge, særlig ikke de som ikke kommer i første seksårsperiode av planen.
Et samlet politisk miljø i Fredrikstad har reagert kraftig på utsettelsene. «Katastrofalt» og «lammende for byen», har ordfører Jon-Ivar Nygård uttalt. Nå får altså Fredrikstad backing fra Viken i sitt krav om raskere utbygging av dobbeltsporet på Østfoldbanen.
– Ambisjonene for Intercity må opprettholdes, og utbyggingen av Østfoldbanen og Intercity-utbyggingen sør for Moss må videreføres, lød kravet fra Olav Skinnes til Stortingets samferdselspolitikere.
– Klart løftebrudd
Østlandssamarbeidet, som er et samarbeidsorgan for fylkene på Østlandet, har også lagt vekt på de nedjusterte ambisjonene for intercityutbyggingen på Østlandet i sitt høringsinnspill:
«Regjeringens InterCity-forslag er et klart løftebrudd både mot kommuner, stasjonsbyer, næringsliv, befolkning og pendlere på Østlandet. Østlandssamarbeidet ber derfor om at transport- og kommunikasjonskomiteen i sitt videre arbeid med Nasjonal Transportplan sørger for at ambisjonene for InterCity-utbyggingen opprettholdes og at det settes av nok penger til å sikre kontinuitet i planlegging utbygging av hele InterCity-prosjektet», heter det i høringsinnspillet.