Venter tidenes båtsommer – sikkerhet blir viktigere enn noen gang

Tett mellom båtene: – Vi navigerer mot tidenes båtsommer, heter det i kronikken. Det er en påstand som underbygges av bildet som er tatt ved Strømtangen tidligere i sommer.

Tett mellom båtene: – Vi navigerer mot tidenes båtsommer, heter det i kronikken. Det er en påstand som underbygges av bildet som er tatt ved Strømtangen tidligere i sommer. Foto:

Av

– Vi må, denne sommeren enda mer enn før, tenke sikkerhet først. Nye som gamle båtførere må gjøre det de kan for å sikre seg mot ulykker og uhell, oppfordrer Kongelig Norsk Båtforbund.

DEL

Kronikk

Er det noe båtfolk er kjent for, så er det å dele erfaringen og kunnskapen sin. Folk i båt er rause, det vil mange få merke i månedene som kommer.

Det er ingen tvil om at vi navigerer mot tidenes båtsommer. På grunn av koronasituasjonen og restriksjoner på utenlandsreiser, skal vi sette rekord i norgesferie. Det blir flere biler og bobiler på veiene og flere fritidsbåter på vannet. Det vil forhåpentligvis gi en opptur for en hardt rammet norsk turistnæring. Salget av nye og brukte båter har gått i været, og flere ønsker å bruke båten mer enn vanlig. Det blir definitivt flere fritidsbåter, flere kajakker og vannskutere på havet, i fjordarmer og i skjærgården.

For oss i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) og for de frivillige i alle båtforeningene i KNBF, er det fantastisk å tenke på hvor mange ferske båtførere som skal på vannet denne sommeren. Enda flere enn før skal oppdage hvilke fantastiske naturopplevelser båtlivet gir. Enda flere skal kjenne på friheten og gleden, høre bølgeskvulp mot skroget og kjenne solgangsbrisen i luggen.

Vi er alle sammen en stor båtfamilie og ønsker å hjelpe hverandre slik at vi alle får de beste opplevelser på sjøen. 

For oss som jobber for at så mange som mulig skal kunne bruke Norges unike kystlinje, går drømmer i oppfyllelse i år. Båtforeningene våre melder om rekordartet pågang og lange ventelister, og KNBFs tillitsvalgte og frivillige kysten rundt bretter opp ermene og gleder seg til å ta i et tak.

Samtidig deler vi sikkerhetsfolkets bekymring. Derfor må vi, denne sommeren enda mer enn før, tenke sikkerhet først. Nye som gamle båtførere må gjøre det de kan for å sikre seg mot ulykker og uhell.

Ikke minst vil båtfolkets raushet komme godt med gjennom mulighet med å dele kunnskap. De av oss som har erfaring med bruk av båt må ta ansvar og vise vei overfor våre nye båtvenner. KNBF oppfordrer alle erfarne båtfolk til å ta kontakt når de ser at det er en ny båteier i havna. Kanskje hun eller han setter pris på å få råd og veiledning om utstyr og tekniske utfordringer ved å ha båt, om navigering og oppførsel på sjøen. Ikke nøl, vær raus og del kunnskap.

Vi oppfordrer også mindre erfarne båteiere til å ta kontakt med de mer erfarne i havna for å spørre om råd. Sjøulker kommer i mange utgaver, gamle, unge, kvinner og menn, fellesnevnere er kjærligheten til båt og hav, inkludering og raushet. Vi er alle sammen en stor båtfamilie og ønsker å hjelpe hverandre slik at vi alle får de beste opplevelser på sjøen. Det er mange, enkle grep hver av oss kan ta for å gjøre livet på sjøen trygt og inkluderende.

Et enkelt tiltak er å sørge for at det ikke er flere personer og mer last om bord enn det båten tåler og er godkjent for. I åpne båter skal man dessuten ha personlig flyteutstyr som redningsvest på seg. I båter over åtte meter skal man ha personlig flyteutstyr nok til alle om bord, og de skal være lett tilgjengelige.

Sjekk alltid værmeldingene før du drar ut, og dropp turen dersom det er meldt sterk vind eller tåke. Dette gjelder spesielt for de myke trafikantene i mindre båter som robåter, kajakker og vannskutere.

Tilpass alltid farten etter forholdene i leden. Er det mye holmer og skjær, eller er det åpent farvann? Ved seilas i dårlig sikt og mørke må farten ned og man må holde god avstand til land og sjømerker. Det er også viktig at båtfører ikke nyter alkohol før etter at båten er fortøyd.

Båtene bør få en grundig teknisk sjekk før sesongen. Spesielt viktig er det å sjekke bunnventiler, slanger, drivstofftanker og filter, propaninstallasjoner, brannslokkeutstyr, redningsstiger, flåter og VHF. Ta gjerne kontakt med en fra KNBFs besiktigelsesmannskap for en båtsjekk.

Fall over bord og kantring resulterer i over halvparten av dødsulykkene til sjøs. De aller fleste av disse drukningsulykkene skjer fra åpne båter under 22 fot samt kajakker, seilbrett og vannskutere. Det er som oftest bare fører til stede i fartøyet.

Det er tre tiltak som er viktige når ulykken har skjedd og du har havnet i vannet:

■ Båten må stoppes, og da må du ha husket å montere dødmannsknappen. Den er festet i båtfører og i starteren, slik at fall over bord automatisk stanser motoren. KNBF anbefaler trådløs dødmannsknapp.

■ Monter redningsstige eller leider så det er mulig å komme seg om bord etter et fall i vannet.

■ Det er viktig å få varslet om ulykken så tidlig som mulig i tilfelle du ikke klarer å redde deg selv eller andre. Sikrest er en personlig nødpeilesender som er festet til kroppen og som varsler hovedredningssentralen.

Hvis alle tar ansvar for at alle skal ha det bra på sjøen, demper farten i trange farvann og tar hensyn til havets myke trafikanter, kommer dette til å gå bra. Vi i KNBF ønsker oss ikke bare om tidenes båtsommer, vi ønsker oss tidenes beste båtsommer.

Kongelig Norsk Båtforbund ønsker alle lykke til med båtsesongen 2020, måtte den bli full av gode, minnerike opplevelser på sjøen!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags