– Ordføreren kan puste med magen, og ta det helt med ro

BETRYGGER ØSTFOLDNINGENE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen møtte representanter fra Østfold FrP da han besøkte Fredrikstad lørdag formiddag. Han lover at fra 2024 skal det bli flere togavganger fra Oslo på Østfoldbanen.

BETRYGGER ØSTFOLDNINGENE: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen møtte representanter fra Østfold FrP da han besøkte Fredrikstad lørdag formiddag. Han lover at fra 2024 skal det bli flere togavganger fra Oslo på Østfoldbanen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tok turen til Fredrikstad lørdag formiddag. Da gjorde han det helt klart at østfoldingene får flere togavganger fra Oslo – som planlagt.

DEL

Nylig meldte Aftenposten at man må vente minst ti år før togene begynner å gå to ganger i timen fra hovedstaden. Det fikk ordfører Jon-Ivar Nygård til å se rødt, og han mente Østfold måtte gi klar beskjed om hva man mente om det. Samferdselsministeren sier nå at Aftenposten misforsto, og at det blir flere avganger fra 2024.

– Ordføreren kan puste med magen, og ta det helt med ro, for det blir to avganger i timen fra 2024, sa han da han besøkte Fredrikstad lørdag.

Avgangene kommer

Solvik-Olsen møtte representanter fra Østfold- og Fredrikstad-FrP utenfor Rådhuset for å diskutere jernbaneutbygging, før de spaserte til Stortorvet for å drive valgkamp.

– Regjeringen ville ikke investert så mye i jernbanen om det ikke hadde kommet brukerne til gode. Jeg har merket meg utsagnene fra ordføreren i Fredrikstad, og slike påstander fra Ap er basert på oppkonstruerte problemer. Det blir avganger til Fredrikstad hver halvtime fra 2024, det er bekreftet. Borgerlig side vil levere, sa han.

DRIVER VALGKAMP: Rowena von Ohle (4. kandidat Østfold FrP), Leif Eriksen (fylkesleder Østfold FrP), Ulf Leirstein (Stortingsrepresentant Østfold FrP), Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP), Erlend Wiborg (Stortingsrepresentant Østfold FrP) og Anita Vik (gruppeleder Fredrikstad FrP) diskuterte jernbanepolitikk da statsråden drev valgkamp med sine partikolleger i helga.

DRIVER VALGKAMP: Rowena von Ohle (4. kandidat Østfold FrP), Leif Eriksen (fylkesleder Østfold FrP), Ulf Leirstein (Stortingsrepresentant Østfold FrP), Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP), Erlend Wiborg (Stortingsrepresentant Østfold FrP) og Anita Vik (gruppeleder Fredrikstad FrP) diskuterte jernbanepolitikk da statsråden drev valgkamp med sine partikolleger i helga. Foto:

Bedre for jernbanen

Han mener den sittende regjeringen har bidratt mere til jernbaneutbygging enn noen gang.

– Jernbanebudsjettet i 2017 er åtte milliarder kroner mer enn det var under forrige regjering. I Nasjonal Transportplan (NTP) hadde Arbeiderpartiet i 2014 budsjettert med 11,8 milliarder kroner til jernbaneutbygging i Østfold, regnet i 2017-kroner. Nå har vi budsjettert med 23,5 milliarder.

Redusert tid om fire år

Når jernbanen er utbygd til Fredrikstad vil reisetiden gå ned til omtrent tre kvarter mellom Oslo og Fredrikstad. Den første forbedringen kommer om drøye fire år, når den nye Follobanen tas i bruk. Den skal stå ferdig i desember 2021.

Med den nye tunnelen vil reisetiden gå ned med 11 minutter. Tre år senere skal dobbeltsporet være ferdig fra Råde til Seut, med ytterligere reisetidskutt. Med 250 kilometers hastighet utenfor byene vil reisetiden komme ned i under 50 minutter fra Oslo til Fredrikstad, før Grønli stasjon tas i bruk. Toget blir mer konkurransedyktig, og det er grunn til å forvente sterk passasjervekst.

Artikkeltags