Gå til sidens hovedinnhold

Ufattelig fint om noen fra Østfold Kollektivtrafikk kunne svart meg

«Hvordan er det egentlig tenkt at ikke-digitale brukere, rundt 600.000 i Norge, nå i disse dager skal få betalt sin billett?»

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Jeg gir med dette min fulle støtte til Finn Åsmund Johnsbråten i Senior Norge. I et leserbrev publisert 13. januar reagerer han på at ikke-digitale brukere blir kalt for «snikere» på bussen av en NRK-journalist i programmet «Norge rundt» og han setter fokus på situasjonen for de mange i dag som faktisk ikke får betalt på bussen.

Som de flest vet, er det på grunn av korona ingen tilgang til betaling fremme hos sjåførene, og jeg forstår også veldig godt at sjåførene vil beskytte seg, men hvordan er det egentlig tenkt at ikke-digitale brukere, rundt 600.000 i Norge, nå i disse dager skal få betalt sin billett? Det hadde vært ufattelig fint om noen fra Østfold kollektivtransport kunne svare meg på dette spørsmålet.

Man kan vel faktisk ikke forvente at alle, og da særlig minstepensjonister og eldre mennesker, skal ha råd til å kjøpe smarttelefoner eller i det hele tatt klare å betjene dem?

En smarttelefon kan da ikke være et krav for å ta buss, noe man faktisk må, om man ikke har bil. Så spørsmålet er ganske konkret: - Hvordan ser busselskapet for seg at ikke-digitale faktisk skal betale for seg? Det bør jo foreligge noen løsninger og/ eller være en plan.

Man bør ikke engang være gammel for å møte problemet. Det er nok å vurdere det slik at man ikke tar seg råd til å ha nettilgang på mobilen, så problemet er virkelig reelt, også for yngre mennesker og for familier med anstrengt økonomi.

Det er greit nok å skaffe seg billett på langstrekker som for eksempel fra Fredrikstad til Oslo, for da kan man booke på forhånd og printe ut sin billett, men det kan vel ikke være slik at man må ha printer og må planlegge alle sine besøk også for daglige innkjøp lang tid i forkant. Rimelig stressende, for ikke å si umulig, er det også å bestemme eksakt tidspunkt for hjemtur.

Mitt forslag er derfor at man ser til Tsjekkia eller Italia. Der har man montert selvbetjente betalingsautomater midt i bussen, slik at folk fortsatt har mulighet til å få kjøpt sin billett på lovlig vis. Slike automater på busser finnes sikkert også andre steder, men det er i alle fall steder jeg selv har sett systemet i bruk.

Etter hva jeg tror, er det heller ingen god opplevelse for personer som i dag ufrivillig må snike, for jeg tror faktisk folk flest ønsker å gjøre opp for seg og er redelige.

Kommentarer til denne saken