30. juni fikk eierne av Touch frisør og parfymeri beskjed om at de måtte stenge salongen allerede dagen etter. Årsaken var at den delen av Torvbyen der de holder til må gjennom en tidkrevende undersøkelse på grunn av setningsskader.

Fra før var deler av lokalene avstengt, men fra og med 1. juli måtte salongen stenge helt.

Eierne så for seg full stans i driften og permittering av 16 ansatte. Så fikk de hjelp fra uventet hold.

Tvilte ikke

– Da den ene eieren, Knut Larsen, ringte meg den torsdagen, var jeg ikke i tvil: Selvsagt skulle jeg si ja til at frisørene hos Touch kunne komme og jobbe i lokalene våre. Det var helt naturlig for meg å hjelpe kolleger i nød, sier Therese Hoff (47).

Hun driver Therese Hoff dame- og herrefrisør i Nygaardsgaten og allerede morgenen etter, fredag 1. juli, var frisørene fra Touch på jobb i hennes lokaler.

– Jeg kjenner Knut godt fordi han også er distributør av to av merkene vi bruker i salongen. Han har alltid stilt opp for meg, så det er klart at jeg skulle stille opp for ham da han trengte hjelp!

– Men hvordan er det egentlig å brått få en konkurrent inn i egen salong?

– Jeg tenker ikke på dem som konkurrenter i det hele tatt, egentlig. Det er kolleger i krise, og jeg kan bare forestille meg hvordan det er å være i en så fortvilet situasjon. Jeg håper virkelig at andre ville stilt opp for oss, dersom vi ble rammet av noe slikt.

Lojale kunder

En av dem som nå er på jobb for Touch i Therese Hoffs lokaler er Anne Eidsgaard (62). Hun har hatt sin arbeidsplass i samme frisørsalong i nesten 40 år.

– Det er helt fantastisk for oss å få komme på jobb i Thereses salong. Kundene er også veldig fornøyde. Vi er heldige som har så lojale kunder, som villig møter opp på et nytt sted. De kunne jo for eksempel ha valgt å gå til den andre frisørsalongen i Torvbyen, sier Eidsgaard.

Hoff sier det fungerer fint å brått ha mange flere frisører i arbeid i salongen.

– Spesielt nå på sommeren går det greit, siden både Touch og vi er midt i ferieavviklingen. Jeg liker liv og røre, og gruer meg egentlig allerede til de skal flytte ut igjen, humrer hun.

– Frisørene ble hardt rammet av koronarestriksjoner, spesielt i begynnelsen av pandemien. Har det skapt mer samhold?

– Ja, det tror jeg. Spesielt vi som driver salonger, snakket mye sammen. Brått var vi en bransje som sto i en krise sammen.

Helt avgjørende

Daglig leder og medeier i Touch, Pia K. Aarsten, sier det varmer at Therese Hoff åpnet salongen for hennes frisører.

– Det er også helt avgjørende for at vi kan klare å opprettholde driften og holde de ansatte i jobb, sier Aarsten.

De ansatte i parfymeridelen er naturlig nok permittert, mens salongens ni ansatte er på jobb. Ved hjelp av ferieavvikling går det hele rundt.

– Jeg er utrolig glad for at de ansatte hiver seg rundt og tilpasser seg situasjonen. Å holde åpent for kundene er kjempeviktig for å klare å holde på disse mens salongen i Torvbyen er stengt, sier Aarsten.

Hun vet ennå ikke konkret når de igjen kan åpne salongen.

– Det vil gå flere måneder, ja kanskje så mye som ett til to år. Vi er nødt til å jakte på alternative lokaler, sier Aarsten.

Lærer av hverandre

Hoff og Eidsgaard er enige om at det er mange fordeler ved den brå samlokaliseringen.

– Dette er jo to salonger med ulik kultur og ganske ulike arbeidsoppgaver. Vi har mye å lære av hverandre. Touch har for eksempel mye dame- og herreklipp, mens vi har mye foliestriper og extensions.

Noen praktiske utfordringer byr samboerskapet likevel på:

– Vi stenger vanligvis klokken 17.00, mens Touch åpner senere og har åpent til klokken 20.00. Dette har vi løst ved å lage ekstra sett med nøkler, slik at Touch-frisørene kan stenge salongen på egen hånd, forklarer Hoff.