
Pumpeledningen har ligget klar lenge, og i romjulen kunne den tas i bruk – da begynte utslippene av renset deponivann fra pukkverket. Frost skaper imidlertid problemer. Foto: Felix C. Ellingsrud
Les også
Pumpeledningen har ligget klar lenge, og i romjulen kunne den tas i bruk – da begynte utslippene av renset deponivann fra pukkverket. Frost skaper imidlertid problemer. Foto: Felix C. Ellingsrud
Alle de seks bilene som sto parkert på denne rekka i J.N.Jacobsens gate da fotografen var innom på fredag, var elbiler. De står helt lovlig og helt gratis i grønn sone, men parkeringssjef Frode Samuelsen mener det kan være grunn til å vurdere avgift for elbileiere i disse sonene for å øke sirkulasjonen på p-plassene. Foto: Geir A. Carlsson
Ordfører Jon-Ivar Nygård reagerer på kritikken han fikk av flere politikere for håndteringen av arealplanen og fremtidig arealbruk ved Fredrikstad Marineservice på Gressvik. Fylkesmannen i Oslo og Viken har nå behandlet lovlighetsklagene og finner ingen feil. Foto: Øivind Lågbu
– Det mest dramatiske i denne saken er det lys som nå kastes over byggesaksbehandlingen i Fredrikstad kommune, skriver Velgaard om at det nå ser ut til at Cicignon Park med sin grønne profil ikke blir realisert. Foto: Niels Torp+
Arena Fredrikstad, Onsøyheimen, tårnet på Isegran og nye Råkollen skole på Gudeberg er blant byggeprosjektene som har sunket i pris med bystyreflertallets budsjettforslag. H-gruppeleder Truls Velgaard mener grepet øker faren for kostnadssprekk i fremtiden. Foto: Geir A. Carlsson (Truls Velgaard), LINK arkitektur, Griff arkitektur og Multiconsult (Arena Fredrikstad), ASAS Arkitektur (Onsøyheimen), Multiconsult (tårnet på Isegran) og Plus Arkitektur (Råkollen og Gudeberg)
Pilotprosjektet «Svøm Fredrikstad» gir svømmeopplæring til 200 4. klassinger i Fredrikstad. Brevforfatterne berømmer samarbeidet med Kongstensvømmerne og vil utvide tilbudet heller enn å avvikle. Foto: Geir A. Carlsson
Sarpsborg-politikerne blir ikke med. Fredrikstad må bygge sitt eget renseanlegg på Øra. Her ser vi en tegning for det planlagte anlegget. Foreløpig prislapp er på over 1,8 milliarder. Tomten ble frigitt for utbygging tidligere i år. Illustrasjon: Frevar/Multiconsult, fra saksutredningen.
– Norge må ha en plan for godset når det skal over grensa. At det vil bli Intercity-traseen som vil bli brukt til godstrafikken, er også et faktum, i hvert fall i overskuelig fremtid, skriver Asgeir Nesøen. Foto: Jon Anders Skaue
Hvis forslaget fra nominasjonskomiteen i Østfold Høyre blir vedtatt, får ikke Fredrikstad Høyre ønsket sitt oppfylt om en Fredrikstad-kandidat på 3. plass: Marianne Klever Næss. Foto: Privat
Hvis det blir nyvalg i kontrollutvalget, vil trolig Henning Aall (uavhengig) ryke ut av utvalget med mindre han får en av opposisjonens plasser. Truls Velgaard (H, i midten) vil diskutere muligheter for å beholde Aall, men vil ikke ofre Høyres representant. Bjørnar Laabak (Frp, toppen) ser ikke umiddelbart noen grunn til en ny runde, mens Lino Lubiana (KrF) sier det er helt uaktuelt. Foto: Geir A. Carlsson
– I det øyeblikk ordføreren setter seg ned bak skrivebordet på sitt nye kontor i Kaserna vet alle at en ny tid er begynt, skriver Velgaard. Foto: Trond Thorvaldsen
Bjørnar Laabak fulgte debatten som ble reist etter hans interpellasjon i varslersaker. Mens han mener det er merkelig at han ikke skal kunne være ombudsmann for de 6.000 ansatte i kommunen, fortalte kommunedirektøren at saker kan gå i ulike faser over år, og deler er innom varsling.
Dagens overgang over til Isegran, et stålrør med bilvei oppå, er i svært dårlig forfatning. Røret har tæret opp over lengre tid, og det er helt nødvendig å gjøre noe med det. Men opposisjonen reagerer kraftig på den anslåtte prisen. Foto: Geir A. Carlsson
Høyres Truls Velgaard sier det er svært beklagelig at kommunedirektør Nina Tangnæs Grønvold legger frem en rapport per 1. september uten et håndfast anslag for resten av året. Foto: Øivind Lågbu
Truls Velgaard påpeker at utvalgslederne er blitt frikjøpt i enda større grad enn tidligere, noe som gjør at de får bedre tid til å jobbe med sakene enn opposisjonen. Foto: Dag Magnus Nielsen
Da Onsøyheimen ble revet i 2017, hadde ikke Fredrikstad kommune noen krav om fossilfrie byggeplasser. Det blir trolig vedtatt i bystyret 10. september. Iallfall var flertallet i formannskapet veldig positive til å innføre slike krav. Foto: Geir A. Carlsson
I juni ble tomten til Fredrikstad Marineservice, på bildet, satt av til fremtidig boligområde. Nå skal fylkesmannen i Oslo og Viken vurdere lovlighetsklagene fra politikere som reagerer på saksbehandlingen og informasjonen som ble gitt. Foto: Øivind Lågbu
Verken Atle Ottesen (Ap), Truls Velgaard (H), Hannah Berg (Rødt) eller Bjørnar Laabak (Frp) vil være med på at det var uforsvarlig å pålegge helse- og velferdsseksjonen tøffe innsparingskrav i år. De er alle sterkt bekymret for situasjonen nå. Foto: Erik Hagen
– Da bystyret vedtok arealplanen hørte jeg ingen bystyrerepresentanter snakke med begeistring om de nye, radikale planene for Gressvik, skriver Velgaard. Modellen viser mulighetsstudien Solid har laget for området Gressvikfloa. Foto: Make arkitekter/Solid
– Jeg håper vi for framtiden slipper slike uverdige angrep fra Høyre sin side, skriver Ottesen. Foto: Innsendt
KRITISERER VELGAARD: Jon-Ivar Nygård mener Høyres gruppeleder ikke baserer seg på fakta i debatten, som gjelder om tomten til Fredrikstad Marineservice på Gressvik skal føres opp som bolig- eller næringsområde. (Foto: Øivind Lågbu)
KAPTEINEN: Truls Velgaard trives godt som kaptein på båten. Fortsatt holder han også roret i Høyres bystyregruppe. Foto: Felix C. Ellingsrud
GLADE: Gleden var stor da Helga Aakre (f.v.), Ove Billington og Dina Billington fikk beskjed om at de får 650.000 kroner i året i tre år for å etablere Fargespill i Fredrikstad. Stortingsrepresentant og medlem i familie- og kulturkomiteen Tage Pettersen (H) delte ut pengene, og gruppeleder i Høyre i Ferdrikstad, Truls Velgaard, var til stede for å få med seg overrekkelsen. Foto: Tiril Vik Nordeide
– Hvis ikke Fredrikstad kommune vil ha folk til byen, så aksepterer vi det. Men vi er ganske sikre på konseptet vårt, sier Terje Olsen. Foto: Geir A. Carlsson
STRIDENS KJERNE: Fredrikstad Marineservice ligger til venstre i dette bildet. Hele området oppover elva er foreslått endret til boligformål. Mens advokat Helge Skaaraas mener politikerne kan beholde eiendommen som næringstomt, mener administrasjonen at den er en del av en helhet og ikke kan tas ut uten ny høringsrunde. Foto: Geir A. Carlsson
BOLIGER HELE VEIEN: Bildet viser nøyaktig det området der det i arealplanen er foreslått boliger langs elven, fra de tidligere Hydema-lokalene og til Floabrua. Gressvik fergested ligger like utenfor venstre bildekant. Foto: Geir A. Carlsson
ØNSKER FELLES BRANNKORPS: Truls Velgaard (H) vil ha brannstasjoner i begge byene, organisert i et felles brann- og redningskorps for Fredrikstad og Sarpsborg. Foto: Geir A. Carlsson
BEVARE: - Høyre ønsker å bevare eksisterende parker, og også bygge ut nye, skriver Truls Velgaard.
MÅ KUTTE: Kommunedirektør Nina Tangnæs Grønvold vil gi politikerne en oppdatering av den økonomiske situasjonen og foreslå tiltak for formannskapet 4. juni, som bystyret må vedta 18. juni. Foto: Geir A. Carlsson
Små blokker i landlige omgivelser på Haraldåsen i Pettersand skal stå ferdige neste år. – Vi ønsker utvikling i hele Fredrikstad kommune, skriver Ottesen. Foto: SG Arkitekter/Make Believe og Focus visuals
Næring eller boliger langs elva på Gressvik? To saker har vært fremme i FB den siste tiden. Den nederste pilen peker mot Fredrikstad Marineservice som Velgaard omtaler i sitt innlegg. Den øverste pilen mot Gressvik hovedgård der eieren frykter boligblokker foran huset etter å ha sett utkastet til arealplan, se lenke nederst i saken. I venstre bildekant er Bruket Brygge nå under oppføring. Foto: Bakke AS
– Ikke bare skal all vekst i «gamle» Fredrikstad kommune skje så konsentrert som mulig i bysentrum. I tillegg skal mest mulig av vekst i de gamle omegnskommunene også skje i bysentrum, er Velgaards beskrivelse av dagens fortettingspolitikk. Bilde av Fredrikstad sentrum med Kråkerøy i forgrunnen fra mai 2016. Foto: Erik Hagen
VIL SPARE: Høyres Truls Velgaard anslår at Fredrikstad kan gå mot et underskudd på minst 300 millioner i år, utfra Trondheims beregning. Foto: Felix Ellingsrud
– Planene må gåes gjennom på nytt, i samarbeid med brukere og interesseorganisasjoner. Slik kommunen bør gjøre i alle slike saker, skriver Velgaard, Lubiana og Svandal. Foto: Geir A. Carlsson
Truls Velgaard: – Vi ikke kan heie på et industrielt samarbeid mellom bedrifter i Nedre Glomma den ene dagen, og den neste dagen si at vi støtter det bare på betingelse av at alle investeringer og alle arbeidsplasser kommer i Fredrikstad. Foto: Felix C. Ellingsrud
Øra industriområde sett fra en uvant vinkel. Tårnet på Isegran og Grunnmurede i forgrunnen, Frevar til venstre bak i bildet og havna til høyre. Men pilotprosjektet for pyrolyse er det ikke plass til. Foto: Frevar
VELDIG SKEPTISK: Truls Velgaard (H) spår at det kommer til å ri kommunen som et mareritt dersom kommunen skal ta et tydelig ansvar for å drive destinasjonsutvikling fremover. Foto: Begge foto: Geir A. Carlsson
Lover å skjerpe rutinene: Kommunaldirektør Atle Holten beklaget i formannskapet at innbyggerinitiativet om skolevei på Rolvsøy ikke ble fulgt opp på riktig måte. (Foto: Øivind Lågbu)
Neppe byggestart før i 2024 eller 2025: Dobbeltsporet fra Råde til Seut skal legges nær Strand gård. Bane NOR antar det vil ta fem år å bygge den nye jernbanen. (Arkivfoto: Geir A. Carlsson)
Truls Velgaard om de egenskaper han foretrekker: – Gi meg gjerne en border collie! Den er munter og glad og glefser ikke først og fremst for sin egen del, men for å beskytte flokken. Og i viktige spørsmål er den enestående flink til å se det store bildet. Foto: Colourbox
Best på brev: Hærfører Truls Velgaard (til venstre) og resten av Høyres bystyregruppe er på hugget i leserbrevspaltene. Men hvor blir det av den kritiske brodden i de rom hvor makten utøves? spør FBs Jon Jacobsen. Foto: Øivind Lågbu
Området der Solid Prosjekt ønsker å sette opp 30 rekkehus ligger i Klokkerstuveien på Byens marker, øst for Habornveien og sør for Torsnesveien. Foto: AART architects
Tomta til nye Onsøyheimen ligger klar, men det betyr ikke at det byggeklart. De fire borgerlige politikerne mener de er satt i en knipe fordi den politiske ledelsen ikke har sørget for å sette i gang reguleringsarbeidet som åpner for å bygge et høyere sykehjem enn det gamle. Foto: Erik Hagen
Høyre-politikere reagerer: Fra venstre administrerende direktør Lars Gaustad, Truls Velgaard (H), Ingjerd Schou (H) og Peik Næsje, som er sjef for den lokale virksomheten i Fredrikstad. (Foto: Privat)
Åpner for å utvide timesregelen: I dag må du betale bompenger på nytt etter en time. Med en 3,5 timersregel vil du slippe å betale mer enn en gang mellom klokken 17.30 og 21. (Arkivfoto: Felix C. Ellingsrud)
Vil flytte det planlagte hytteområdet: Bevø Bukt Eiendom har brukt et millionbeløp på å planlegge hytter. Skissen er fra saksdokumentene. Nå vil bystyret flytte feltet til nytt sted. (Illustrasjon fra planinitiativet til møtet i planutvalget i april 2019.)
– Det Høyre forsøkte å påpeke i bystyret, var at vi var utilstrekkelig forberedt fordi vi var gitt uholdbare tidsfrister, understreker Truls Velgaard. Foto: Felix C. Ellingsrud