Helen skal få 50.000 nordmenn til å gå fra sofagris til topptrent i 2016

FORSETT: Helen Persens eget nyttårsforsett er å løpe mer. Hun er veldig glad i å løpe, men har slitt med en kneskade.

FORSETT: Helen Persens eget nyttårsforsett er å løpe mer. Hun er veldig glad i å løpe, men har slitt med en kneskade. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Folk i alle aldre fra hele Norges land vil følge Helens treningsprogram i 2016.

DEL

Da Helen Persen (42) startet opp Facebook-gruppen «Fra sofagris til topptrent» i januar ble responsen langt større enn forventet.

– Jeg hadde kanskje tenkt at et par hundre ville bli med på det. Nå er det nesten 50.000 som følger siden. Det er jo helt utrolig, jeg hadde aldri trodd at det skulle bli så stort, stråler hun.

Persen er personlig trener av yrke, og driver virksomheten med treningsstudio i kjelleren i huset på Ambjørnrød. Hun har blant annet utdanning fra Norges Idrettshøgskole.

VARIERT: Helen Persen vil legge ut et variert treningsprogram med både kondisjon og styrkeøvelser. Hun håper at folk holder ut med programmet hele 2016.

VARIERT: Helen Persen vil legge ut et variert treningsprogram med både kondisjon og styrkeøvelser. Hun håper at folk holder ut med programmet hele 2016. Foto:

Fra kjøkkenbordet i første etasje følger hun med på Facebook-siden. Etter hun startet gruppen har hun fått flere henvendelser enn hun klarer å svare på.

– 300 mailer og 500 Facebook-meldinger har jeg fått. Jeg har klart å svare på en god del, men det er fremdeles mange igjen, ler hun.

Hennes facebook-side i forbindelse med jobben har også gått fra 350 likerklikk, til godt over 7.000 på få dager. Så karrieren har nok fått seg en liten boost.

– Jeg har fått mange henvendelser, men jeg har jo ikke noe mer kapasitet enn før. Jeg er bare én person, og nå er alle gruppene mine fulle, sier Persen.

«Dørstokkmila» er tøff

MOTIVERER: Helen Persen vil hver uke legge ut forslag til treningsprogram man kan følge. Man skal kunne gjøre alt hjemme. Etterhvert vil hun legge ut øvelser der man trenger noe utstyr, men alt skal være lett tilgjengelig. Her løfter hun villig kettlebells for fotografen.

MOTIVERER: Helen Persen vil hver uke legge ut forslag til treningsprogram man kan følge. Man skal kunne gjøre alt hjemme. Etterhvert vil hun legge ut øvelser der man trenger noe utstyr, men alt skal være lett tilgjengelig. Her løfter hun villig kettlebells for fotografen. Foto:

Persen har drevet som personlig trener i mange år, og har de siste syv årene jobbet mye med overvektige spesielt.

– Jeg har inntrykket av at mange ønsker å komme igang, men for mange er det tøft å komme seg over «dørstokkmila». Terskelen for å oppsøke treningssentre eller profesjonell hjelp er høy for mange, sier hun mens hun blar nedover på gruppens side. – Gjennom denne Facebook-gruppen kan jeg nå ut til mange fler.

Å være med i gruppen er gratis, og hver uke vil Persen legge ut et program man kan følge. Tre økter i uken er nok. Fokuset er ikke nødvendigvis på vektnedgang, men svært generelt for at det skal kunne passe for alle.

– Det er jo et veldig generelt program. Man må kjenne litt på det selv om man har noen begrensninger for eksempel. Jeg ser også at mange spør om man kan sykle eller gå på ski istedenfor å jogge, og det er selvfølgelig helt greit, smiler hun.

Jeg hadde kanskje tenkt at et par hundre ville bli med på det. Nå er det nesten 50 000 som følger siden.

Helen Persen, personlig trener

Premien er bedre form

FAST TRENINGSGRUPPE: Disse fire damene trener sammen fast. De holder helst treningen utendørs, men denne dagen var det litt for mye snø for deres smak. F.V: Trine-Helen Brekke (44), Helen Persen (42), Bendikte Såheim (41) og Anne Sofie Hox (42).

FAST TRENINGSGRUPPE: Disse fire damene trener sammen fast. De holder helst treningen utendørs, men denne dagen var det litt for mye snø for deres smak. F.V: Trine-Helen Brekke (44), Helen Persen (42), Bendikte Såheim (41) og Anne Sofie Hox (42). Foto:

Den første uken er godt igang, og Persens program ligger allerede ute. Hun har valgt å dele det opp i to grupper, med et program for de helt utrente og et for de som er litt trent.

– Jeg har lagt opp til en rolig start med rask gange og/eller lett jogging i en halvtime. Mange går ut for hardt i begynnelsen, og ender opp med å skade seg eller miste motivasjonen helt, sier hun.

Neste uke vil det komme styrkeøvelser. Persen ønsker å variere programmet, og håper dette vil bidra til at færrest mulig faller av lasset.

– Man må jobbe med sin egen viljestyrke og motivasjon. Trening gir mange helsefordeler, både fysisk og psykisk. Premien er å komme i bedre form, sier hun blidt.

Artikkeltags