Trenger veier av god standard, ikke gigantplanene i bypakka

– Og hvilken standard på sykkelstier og bruer som skulle krysse denne motorveien, skriver Jan E. Andersen. Modellen viser gangvei og sykkelekspressvei slik det ble foreslått ved Gullskåret. Illustrasjon: Statens vegvesen og Multiconsult

– Og hvilken standard på sykkelstier og bruer som skulle krysse denne motorveien, skriver Jan E. Andersen. Modellen viser gangvei og sykkelekspressvei slik det ble foreslått ved Gullskåret. Illustrasjon: Statens vegvesen og Multiconsult

Av

Jan E. Andersen kaller dagens firefelts rolvsøyvei en suksess og forlengelsen som er foreslått i i bypakka for gigantomani.

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Kjære alle som bor i fredrikstaddistriktet! Ja, så har vi rykket tilbake til start og ikke mottatt 2000 kroner, men vi slapp å gå i fengsel...... (sitat fra monopolspillet). Men, jeg sikter selvfølgelig til bommer og veiutbygging i og rundt byen vår!

Nå, kjære medborgere og politikere, har vi fått muligheten til å revurdere gigantomanien som har fått råde en stund, med de voldsomme veiplanene som først ble vedtatt, der busser og syklende og gående hadde fått tildelt 1.-stemmer i hylekoret som miljøfolkene var dirigenter for, med de sentrale myndigheters velsignelse.

Så satte en tidligere samferdselspolitiker foten hardt ned og forlangte at en større del av gigantplanene måtte betales lokalt i fylket. Hurra! Hurra!

Jeg kan så veldig godt huske den «gamle Rolvsøyveien» som gikk mellom Fredrikstad sentrum og til «den andre byen oppe ved fossen». Strekningen fra sentrum til Råbekken ble en stund kalt dødsveien, fordi det skjedde så mange dødsulykker med vanvittige og tragiske forbikjøringer. Til slutt måtte noe skje, og den nye 4-feltsveien ble planlagt og igangsatt, helt uten bompengefinansiering.

Dødsulykker og andre front mot frontulykker ble til historie. Flotte sykkel- og gangstier, stort sett på begge sider av firefelten med underganger og romslige busstopp med leskur har fungert helt utmerket! Litt bulking i rundkjøringene har forekommet, men vi er stort sett spart for tragiske dødsulykker.

Da den nye veien videre ble planlagt, så tenkte naive jeg at de nå skulle bygge fortsettelsen av suksessveien som ble bygget for en del år siden nå. Men nei, det skulle bare bli ett felt i hver retning for privatbilene, for høyre felt skulle være forbeholdt busser og trailere!

Og hvilken standard på sykkelstier og bruer som skulle krysse denne motorveien. Og alt sammen skulle bompengefinansieres med en stor bit med penger fra statskassa, og alle stakkarene som bor i Fredrikstads omland skulle betale for gildet, bare ikke de 1.-borgerne som havnet innenfor den gode kretsen av byen etter en høyst ufrivillig kommunesammenslåing i 1994. Og dette er vi godt i gang med å betale på forskudd!

Det byen hittil har fått, er 1400 meter med vei på Ørebekk, som stort sett bare kommer onsingene til gode, ja, og alle oslofolka som skal til hytta på Hvaler i helger og i diverse ferier. Nå får vi håpe at politikere og miljøfolk i departementene innser at det er mye bedre at trafikken flyter i en vanlig firefeltsvei med helt normal standard à la den første firefelten som ble bygget, enn at alt blir som nå: En evig kø med biler som står stille med motoren i gang to-tre ganger i døgnet fra Råbekken til Greåker! Bommene burde stå ved begynnelsen og slutten av Rolvsøyveien, sånn at det er brukerne av veien som får betale!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.