Gå til sidens hovedinnhold

Togstormannsgalskap

«For å få dette til kan man tenke som romerne, nazi-Tyskland eller Roosevelt; Vi har råd, vi kan bruke 200 milliarder av Oljefondet.»

Debattinnlegg Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Både FB og Demokraten presenterer i dagens aviser (18/2) planer om høyhastighetstog. Oslo – Gøteborg, 400 km/t og en times reisetid lyder fantastisk, men er det realistisk?

For at det skal være det bør vi se på forutsetningene. Det lyder merkelig å se på Gøteborg som endepunkt. Riktignok er det mye industriaktivitet, butikker og Liseberg, men København hadde vel vært en mye bedre endestasjon? Stopp og togskifte i Gøteborg frister ikke. Tross alt kjører jeg fra dør til dør i Gøteborg på litt over to timer like CO2-gunstig som toget.

På grunn av kostnader vil man være avhengig av et stort kundeunderlag og koronaen har vel endret behovet for pendling og reiser. Billettprisene må jo bli astronomiske og sette en stopper for prosjektet?

I Østen og Europa er kundeunderlaget enormt, men ruten til Gøteborg vil neppe gå med fulle tog, og hva med frekvensen? Strekninger under 350 kilometer er egnet for tog. Man slipper jo omstendelig flyplassinnsjekking og kommer fra sentrum til sentrum. Energimessig er imidlertid en Airbus 320 mer gunstig enn et lyntog.

Et typisk 900 passasjerers tog veier 1000 tonn og opererer med energislukende motorer opp mot 12.000 KW. Det betyr at det ikke kan stoppe på hver melkerampe. Stopp og start vil kreve åtte til ti minutter.

Ideen om å bygge banen på viadukter er god. Den ødelegger ikke store landarealer. I Kina er det dyrkbar mark mellom bropilarene og bøndene parkerer under. Byggingen går raskt og mye mindre forstyrret enn ned bakkebaserte skinneganger. Trasévalget blir imidlertid kritisk. Som vist i avisene er traseen tenkt gjennom indre Østfold/Ski mot Sarpsborg, Halden og Strømstad.

Tettbefolkede Moss og Fredrikstad er utelatt, men det er innlysende at ruten om disse byene er kronglete. Alternativet fra Råde ned langs Visterflo over Glomma mot bro over Svinesund via Strømstad er kort og rask. Shuttlebusser fra henholdsvis Fredrikstad og Sarpsborg til stasjon nord for Østfoldhallen kan nåes på 10 minutter fra begge byene. Utelates Moss og Fredrikstad gjør man det imidlertid kronglete for 150.000 mennesker som må satse på bil, «intercity»eller buss.

For å få dette til kan man tenke som romerne, nazi-Tyskland eller Roosevelt; Vi har råd, vi kan bruke 200 milliarder av Oljefondet for å bygge transportsystemer for fremtiden. Et lite problem er imidlertid at toget trolig er umoderne når det er ferdig. I USA tester Musk nå hyperloop, et «liniært svevetog» som går i lufttomme rør i over 1000 km/t eller 30 min+ fra Oslo til København.

Håper ikke «dømmeprosjektet» trues frem på et urealistisk grunnlag.

Kommentarer til denne saken