Årsregnskapet for Thai Market AS, som står bak både Thai Market, Wok Market og Nomads, er klart.

I 2021 hadde selskapet en omsetning på 35,7 millioner kroner. Det er over 11 millioner mer enn året før.

Resultatet etter skatt endte med et overskudd på rundt 300.000 kroner, noe som er en solid økning fra 2020, da resultatet var på minus 1,7 millioner kroner.

– Thai Market har hatt en enorm utvikling, kommenterer Terje Olsen til Fredriksstad Blad.

Utfordringer i koronaåret

Men omsetningsrekord til tross, legger ikke restaurantdriveren på brygga skjul på at 2021 også var et tøft år.

– Med nedstenginger, permitteringer og et kaos som ingen skjønte noen ting av. Så det har også vært litt utfordringer, sier han.

Restaurantnæringen er en av mange bransjer som virkelig har fått kjenne på pandemiens ringvirkninger og usikkerheten med flere runder av nedstenginger og skjenkestopp.

– Gjennom hele 2021 har vi forsøkt å holde åpent, selv om alkoholserveringen ble tatt fra oss. De ansatte er jo viktige – at de er i jobb, holdes i gang og at vi kan møtes. Vi ville ikke miste noen.

– Mye takket være de ansatte

– Samtidig har vi klart å bygge en god stamme av folk. Det må være vår gevinst, og det kan måles i kvalitet både på kjøkkenet og på servitørene. Det er mye takket være de ansatte at omsetningen øker, fortsetter Olsen.

Thai Market AS leverer for første gang siden 2018 grønne tall. Terje Olsen er klar for å legge pandemien bak seg og å se fremover.

– Vi gleder oss over en sånn omsetning, og at vi til tross for omstendighetene klarer å levere noen hundretusener i overskudd. Men når vi plutselig må stenge ned alt av julebord, kaste maten, betale for alkoholen og timene for ansatte som ikke får vært på jobb, ødelegger det litt for resultatet.

– Men nå ser det ut som at vi er i et normalår, og nå får vise hva vi virkelig er gode for.

Ny rekordsommer

I fjor skrev Fredriksstad Blad om flere av de lokale restaurantene som satte rekorder under fjorårets sommersesong.

Olsens restauranter var blant dem.

– Vi ligger an til ny rekord i år, forteller han – og det før fellesferien har startet.

Og hvorfor omsetningen har økt med over 11 millioner kroner, tror han er fordi markedet er i endring.

– Vi leser på nett, reiser og er nysgjerrige. Jeg tror folk begynner å bli mer bereist nå, og ikke bare vant til å spise pizza og biffsnadder.

Han fortsetter:

– Det, blandet med at bedriftsmarkedet begynner ha mange selskaper. Vi har noen store bedrifter i Fredrikstad, som har tilreisende og partnere. Mange er stolte over å kunne ta de med til brygga og vise Fredrikstad.