Canal Digital beklager til sine kunder i Østfold: – En svært trist dag

Tusenvis av kunder i Østfold går glipp av favorittprogrammene sine etter at Discovery og Canal Digital ikke kom til enighet om en distribusjonsavtale søndag kveld.

Tusenvis av kunder i Østfold går glipp av favorittprogrammene sine etter at Discovery og Canal Digital ikke kom til enighet om en distribusjonsavtale søndag kveld. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Mens Discovery og Canal Digital krangler seg imellom, går tusenvis av tv-kunder i Østfold glipp av programmer som Kakekrigen, repriser av «Friends» eller Pantelånerne i Las Vegas. – En svært trist dag for alle parter, sier Canal Digital.

DEL

– Dette var en konsekvens ingen ønsket. Men når vi ikke klarte å komme til enighet, endte det til slutt med svarte skjermer for våre kunder, sier kommunikasjonsdirektør hos Canal Digital, Kenneth Tjønndal Pettersen til Fredriksstad Blad.

Én million norske husstander, med tilsammen 2,8 millioner seere, har mistet 13 kanaler etter at Telenor og Discovery Networks ikke ble enige om distribusjon av TVNorge-kanalene.

– Strakk oss langt

Canal Digital sier at de ikke har noe tall på hvor mange kunder de har i Østfold, men det som er sikkert er at det dreier seg om mange tusen som nå får svarte skjermer når de søker seg inn på en av Discovery sine 13 kanaler.

Det er Canal Digital sine kabel- og satelittkunder som rammes. I tillegg har ikke Viasat-kunder lenger tilgang til Discovery sine kanaler.

– Føler du at dere har gjort nok for å komme til enighet med Discovery?

– Vi har strukket oss langt, og gjort alt vi kan for komme til enighet. Spesielt med tanke på de norske kanalene som våre kunder er mest opptatt av. Kravet fra Discovery innebar imidlertid en urimelig prisøkning. Det kunne vi ikke akseptere på vegne av våre kunder, det er de som får regningen til slutt,  sier han.

Får ikke redusert prisen

Flere kunder har tatt til orde for å få redusert prisen hos Canal Digital etter at de mistet 13 tv-kanaler ved midnatt. Det kommer imidlertid ikke til å skje. Men kommunikasjonsdirektøren lover likevel plaster på såret.

– Vi kommer til å tilby kundene andre underholdningsaltenativer som et plaster på såret. Alle kunder vil få informasjon om dette per epost. Samtidig tilbyr vi kundene å si opp sine abonnement på dagen, selv om de egentlig er bundet til en avtale, sier han.

– Er det nok?

– Vi føler at vi har gjort det vi kan foreløpig, men ingen er tjent med situasjonen slik den er nå. Vi forsøker å gjøre det vi kan for å ta vare på kundene våre, men vi har også forståelse for at det er frustrerende når man går glipp av favorittprogrammene sine på grunn av dette, sier han.

Vet ikke når kanalene kommer tilbake

SBS Discovery-direktør Harald Strømme forklarer bruddet i forhandlingene slik til VG:

– Vi har jo forhandlet lenge, og vi har beveget oss i flere runder mens Telenor ikke har beveget seg på flere uker. De tilbyr oss null kroner i økt betaling for vår kanalpakke. Den forrige avtalen ble inngått i 2010. Siden da har Canal Digital økt prisene sine med mer enn 30 prosent og de tilbyr ingen prisvekst for oss i neste periode, sier SBS Discovery-direktør Harald Strømme til avisen.

Canal Digital mener på sin side at de aldri har opplevd lignende. Ingen vet når konflikten vil løses.

– Det er en helt uvanlig sak. Vi håper at situasjonen vil løses så fort som mulig, men det er helt umulig å si når. Det kan ta noen timer og det kan ta langt lengre tid, sier han.

I mellomtiden må altså tusenvis av Canal Digital sine kunder finne andre kanaler enn Discovery sine når de skal se på tv.

Artikkeltags