
André Svendsen, virksomhetsleder renovasjon i Fredrikstad kommune, og kollegene hans opplevde at søppeldunkene hjemme hos folk var fullere enn før i fjor. Foto: Erik Hagen
Les også
André Svendsen, virksomhetsleder renovasjon i Fredrikstad kommune, og kollegene hans opplevde at søppeldunkene hjemme hos folk var fullere enn før i fjor. Foto: Erik Hagen
I september i fjor satte Bolt ut 250 el-sparkesykler i Fredrikstad. Nå går det mot strengere regulering av både el-sparkesykler og andre små, elektriske kjøretøy. Foto: Geir A. Carlsson
Anita Nock (Frp), Marianne Kristiansen (Pp) og Bjørnar Laabak (Frp) var nylig på befaring på Emil Mørchs Minne, som de ønsker å bruke som sykehjem igjen. En ny vedlikeholdsrapport viser at tilstanden på bygget ikke er tilfredsstillende. Samtidig er det ikke snakk om omfattende utbedringer og det er ingen bråhast. Foto: Øivind Lågbu
Mellom 2006 og 2019 var denne delen av Torvgaten mellom torget og Tollbodgaten gågate, men beboerne ønsket å kunne parkere der. Politikerflertallet sa ja til det i fjor høst, men nå lurer de på om det egentlig var så lurt. Foto: Geir A. Carlsson
Nå er det bestemt at dette røret under veien skal byttes ut isteden for at det skal bygges ny bru over. Det besluttet politikerne i teknisk utvalg enstemmig. Foto: Geir A. Carlsson
Dagens overgang over til Isegran, et stålrør med bilvei oppå, er i svært dårlig forfatning. Røret har tæret opp over lengre tid, og det er helt nødvendig å gjøre noe med det. Men opposisjonen reagerer kraftig på den anslåtte prisen. Foto: Geir A. Carlsson
Dette er synet du neppe får se ved Isegran på Kråkerøy: En trebru som skulle erstatte dagens overgang over et rør. Nå anbefales det isteden å reparere dagens overgang. Foto: Sweco
Dette bildet ble tatt i fjor, da Fredriksstad Blad besøkte Manstad skole – som overhodet ikke er det eneste kommunale bygget som trenger vedlikehold og rehabilitering. Nå har Fredrikstad fått 38 ekstramillioner som kan brukes til å fikse opp kommunale bygg, kommunale veier og krker. Foto: Erik Hagen
– VIKTIG DEL AV SYKKELNETTET: Ap-politiker og Lisleby-beboer Nils Are Magerøy er ikke helt fornøyd med sykkelforholdene på Glommastien, og ønsker at stien må defineres som en del av hovedsykkelveinettet – noe som innebærer en viss standard på vedlikeholdet. Foto: Marianne Holøien
STANSES AV PENGEMANGEL: Det har lenge vært et ønske blant mange politikere å utvide rutetidene på byfergene. Men nå som de har fått prislappen på bordet, anbefales de å si nei til å gjøre det. Foto: Felix C. Ellingsrud
Jubel: Bildet viser Ambjørnrød-klassen 4B i fjor, som var hoppende glade for å ha vunnet 10.000 kroner i en konkurranse. Nå kan de juble over milliondryss fra politikerne som sier ja til oppgradering av skolen. Foto: Felix Ellingsrud (Arkivfoto)
VILLE UTBEDRE DENNE VEIEN: Gretha Thuen (H) foreslo å starte utbedring av Porsmyrveien i Torsnes i år, men fikk ikke politikerkollegene med seg. Dette bildet ble tatt av veien i fjor sommer. Foto: Thomas H. Arntzen
P-husene starter å fylle seg opp og belegget nærmer seg gamle høyder. Foto: Christine Heim
TROLIG TIL SALGS SNART: Det har allerede meldt seg en mulig kjøper til eiendommen der nedslitte Rolvsøy barnehage ligger. Det er tomta som gjør at man konkluderer med at eiendommen er verdt ti millioner kroner. Foto: Erik Hagen
AVGIFT DØGNET RUNDT: I parkeringshuset på Kirkebrygga betales det avgift døgnet rundt, mens det er gratis store deler av uken i kommunen store parkeringshus. Dette ville politikerne rette på, men kommunedirektøren mener det er nødvendig med avgift her for å sikre ledig parkering. Foto: Geir A. Carlsson
FOR GAMMEL OG LITEN: Brannstasjonen fra 1961 er langt unna å tilfredsstille kravene til et brannvesen anno 2020. Nå anbefaler kommunens administrasjon å bygge ny stasjon et annet sted med en foreløpig estimert prislapp på 250 millioner kroner. Foto: Geir A. Carlsson
TROLIG PÅ PLASS I JUNI: Hvis alt går på skinner med de siste tillatelsene nå, så vil trolig en kopi av dette stupetårnet være på plass i Foten i løpet av juni i år. Foto: Geir A. Carlsson
BARE GRESS: Det er i dette området mellom andre og tredje dam, som ble satt i stand for en del år siden, at teknisk utvalg-politikerne nå ber administrasjonen om å finne ut om det kan anlegges blomstereng. I dag består området av gressflater. Foto: Kent Inge Olsen
VIL HA ENDA TIDLIGERE BÅTTUR: I dag går første ferge fra Gressvik og Ålekilen klokken 06.06 på morgenen, mens siste ferge mot Gressvik går fra sentrum klokken 20.50 på kvelden. Nå har politikerne vedtatt å utrede tidligere og senere avganger for byfergene. Foto: Elisabeth Skovly
FÅR KRAV OM AVFALLSSUG? I fremtiden skal kommunen og Cityplan bygge ut flere hundre boliger på Trosvikstranda. Det er nettopp slike store, nye boligprosjekter hvor teknisk utvalg-politikerne når går inn for at avfallssug må vurderes og i enkelte tilfeller kreves. Foto: Mad Arkitekter
Får vite mer: Onsdag får Elin Tvete og teknisk utvalg vite mer om teknisk drift. Foto: Øivind Lågbu
Åtte kroner mer: Med nytt år kommer også nye parkeringspriser. I rød sone har satsen økt fra 41 til 49 kroner, som her i Storgata. Foto: Geir A. Carlsson (Arkivfoto)
HIVER SØPPELET PÅ BAKKEN: Teknisk utvalg trekker frem Glommastien som et sted der det hender folk hiver søppel. Nå ber de administrasjonen både om å utarbeide en plan for søppelhåndtering langs kommunale veier samt gang- og sykkelveier – i tillegg til at de vil ha vurdert flere søppelkasser i turområder. Foto: Erik Hagen
FLERE SLIKE OMRÅDER: Politikerne i Fredrikstad ønsker seg flere områder som Dampskipsbrygga, der gatene er utformet slik at biltrafikken beveger seg langsomt på de myke trafikantenes premisser. Nå skal både Storgata og sidegatene mot gågata vurderes. Foto: Geir A. Carlsson
VIL HA MER AV DETTE: Et enstemmig teknisk utvalg har vedtatt å gjøre et nytt forsøk på å finne ut av om gratis torghandel lar seg gjennomføre – dette i håp om å skape mer liv på byens torg. Foto: Geir A. Carlsson
FORFALL: Slik så det ut da Fredriksstad Blad nylig var på besøk på Manstad skole. Nå vil politikerne få utredet om den nye organiseringen av vaktmestertjenesten holder mål. Foto: Erik Hagen
BLE IKKE HØRT: Bilde fra åpningen av kunstisbanen på Værste i 2015. Her mente Høyre det bør vurderes å si ja til ishockey på kveldene, men partiet fikk ikke gehør i teknisk utvalg. Foto: Harry Johansson
VIL SLIPPE KØLLENE TIL: Eivind A. Leister foreslår å åpne kunstisbanen på Værste for ishckeyspillende ungdommer fra klokken 20 til 22 på kveldene. Foto: Marianne Holøien
REVET I 2016: Det gamle stupetårnet som måtte rives i 2016 av sikkerhetsmessige årsaker. Siden da har kommunen jobbet med å få et nytt stupetårn på plass, men foreløpig ikke lykkes. Nå vil administrasjonen bygge en kopi av det gamle. Foto: Marianne Holøien
SLIK KAN DET BLI: I fire og et halvt år har mange lengtet etter dette synet: Barn som leker i stupetårnet på Foten. Nå er det bokstavelig talt dette synet som kan bli realiteten.
KAN BLI BRYGGEFUNDAMENT: Det er en av betongklossene helt opp på landsiden på Ørebekk det kan bli aktuelt å bruke for å få opp en brygge ved Seutelva. Bildet er for øvrig tatt av de midlertidige broene før veianlegget var ferdig. Foto: Felix Ellingsrud
NÅ SKAL DET FIKSES: Løse kantsten, som her i Storgata, er et godt eksempel på ting en handy byvaktmester løser lett, mener Frode Samuelsen, virksomhetsleder i parkering og transport. Foto: Geir A. Carlsson
KAN FÅ FESTERABATT: Kommunen krever i utgangspunktet rundt 762.000 kroner i årlig leie fra Fredrikstad Golfpark for bruken av kommunens grunn til golf. Nå anbefaler teknisk utvalg-leder Elin Tvete (Sp) at de slipper unna med 130.000 kroner frem til og med 2021. Foto: Geir A. Carlsson
Politikerlønn: Ap-ordfører Jon-Ivar Nygård, Bymiljølistas Jonas Qvale, SVs Silje Louise Waters, Aps Vidar Schei, Sps Elin Tvete og Hannah Berg fra Rødt får, som alle andre folkevalgte, godtgjørelse for sine politiske verv. Foto: Geir A. Carlsson
Malin Krå Simonsen (26), leder av administrasjonsutvalget.
VÅTT: Å si at 1. september var en våt dag, er mildt sagt ingen overdrivelse. Nå er det klart at seksjon for teknisk drift i Fredrikstad kommune trolig ender med en merkostnad på mer enn ti millioner kroner. Foto: Sigurd Øfsti
HER SKAL DET BYGGES: Denne tomta på 20 mål i Tomteveien har kommunen kjøpt for 17 millioner kroner. Nå skal kommunen satse rundt 140 millioner kroner for å bedre fasilitetene blant annet for vann- og avløpsavdelingen og renovasjonsavdelingen. Foto: Harry Johansson
VIL PARKERE HER: Siden 2006 har denne delen av Torvgaten mellom torget og Tollbodgaten vært gågate, men beboerne ønsker å kunne parkere der. Nå har teknisk utvalg gått inn for at beboerparkering skal tillates, noe blant annet brannsjefen advarer sterkt mot. Foto: Geir A. Carlsson
HER SKAL DET BYGGES: Det er her i Tomteveien 45 at Fredrikstad kommune planlegger flere nye bygg samt en biogasstasjon. Kostnaden er beregnet til å bli inntil rundt 140 millioner kroner. Foto: Harry Johansson
Slik så det ut på Dampskipsbrygga før den store renoveringen av plassen, som var ferdig før sommeren i år. At parkeringsplassene her forsvant, er noe av årsaken til at kommunens parkeringsinntekter har sviktet i år. Foto: Kent Inge Olsen
Joachim Heidenstrøm, til venstre, og Stein Mydske foreslo tidligere i år p-plass ved bommen mellom Ambjørnrød og Pettersand, slik at foreldrene fra Ambjørnrød kan parkere og gå til barnehagen sammen med barna sine. Nå kan de få gehør for forslaget – med det vil ta tid før plassen er der. Foto: Erik Hagen
TO TILBUD OM STUPETÅRN: Dette er de to tilbudene Fredrikstad kommune fikk inn om stupetårn: Asas Arkitekturs kjente komposittårn til venstre og Line Solgaard Arkitekters tre stupetårn i kompositt til høyre. Nå vil FrP at tilbudene som kom inn i anbudsrunden skal vurderes på nytt. Foto: Asas Arkitektur/Line Solgaard Arkitekters
I dag kjører Byferga til Gressvik og Gamlebyen. Fra juli kommer ny rute til Ålekilen som en prøveordning. Foto: Elisabeth Skovly
Opprinnelig skulle stupetårnet i Foten oppgraderes til en ti-meter. Men nå har politikerne landet på en rimeligere fem-meter. Det var også en fem-meter som sto i Foten før. Foto: Fredriksstad Blad
HER KAN DET BLI FERGELEIE – EN STUND: Fredrikstad kommune kan få bruke et 15 dekar stort område ved vannet i Østkilen som midlertidig parkering. Her anslår Frode Samuelsen, virksomhetsleder parkering og transport, at det kan være plass til et par hundre biler. Foto: Geir A. Carlsson
– SKJØNTE DET: Teknisk utvalg-leder Hans Ek (Sp) sier at han lenge har skjønt at det ikke ville bli noe av det planlagte stupetårnet på Foten. Nå håper han at et mindre og enkelt prosjekt kan la seg realisere. Illustrasjon: Asas Arkitektur/Fredriksstad Blad (bilde av Hans Ek) Foto: Marianne Holøien
BLIR INGEN TI-METER: Det virker ganske klart at det aldri blir noe ti-meters stupetårn i Foten, etter at kommunen fikk inn tilbud fra leverandører. Begge tilbudene som kom inn var for dyre. Nå vil Hans Ek (Sp) redde stupetårndrømmen med en enkel fem-meter. Foto: Asa Arkitektur
FÅR FORTAU: Paul Holmsens vei er en av veiene som skal prioriteres med 350 meter fortau fra Sandbækveien til Joruns vei. Dette er forventet å være ferdig høsten 2020. Foto: Erik Hagen
PÅ'N IGJEN: 22. mai skal trolig politikerne velge hva slags stupetårn som skal settes opp på Foten. Det er ukjent hvor mange tilbud som er kommet inn – det vil ikke rådmannen opplyse. PS: Tegningen er av stupetårnet politikerne egentlig valgte før det ble besluttet å gå en ekstrarunde. Nå kan det bli et helt annet tårn. Foto: Asas Arkitektur
17,5 MILLIONER: Det er satt av 17,5 millioner kroner til nyasfaltering av kommunale veier i år. Foto: Stein Ruud
SARPSBORGS BJØRNIS PÅ BESØK: Det var stor stas da Sarpsborg brannvesens Bjørnis besøkte Fredrikstad i 2017. Nå ønsker Fredrikstad og Hvaler brannvesen seg sin egen versjon, men trenger penger utenfra for å ha råd til det. Foto: Tiril Vik Nordeide
Haugeåsen ungdomsskole Foto: Erik Hagen