«Teaterlaboratoriet» tar privatsfæren ut på kafé

Tar farvel i Gamlebyen kulturhus: Cafeteateret har urpremière på stykket «Farvel til seierherrene» 31. august. I rollene får du se Lisbeth Tønnesen (fra venstre), Kai Helge Hansen, Nanna Aaby, Marlene Lillbacka, Truls Korsgaard, Lea Ulfeng Forbes, Kaisa Antonsen, Thor Rummelhoff og Knut Graarud (foran). Inspisient David Dutheil var ikke til stede da bildet ble tatt.Foto: Lars Weberg

Tar farvel i Gamlebyen kulturhus: Cafeteateret har urpremière på stykket «Farvel til seierherrene» 31. august. I rollene får du se Lisbeth Tønnesen (fra venstre), Kai Helge Hansen, Nanna Aaby, Marlene Lillbacka, Truls Korsgaard, Lea Ulfeng Forbes, Kaisa Antonsen, Thor Rummelhoff og Knut Graarud (foran). Inspisient David Dutheil var ikke til stede da bildet ble tatt.Foto: Lars Weberg Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Cafeteateret er et teater-laboratorium hvor stykket ikke er ferdig før premièren, sier Thor Rummelhoff. Det vil si at gjennomgangen av «Farvel til seierherrene» torsdag kveld, ikke er det du får se på urpremièren 31. august.

DEL

– Stykket utvikles og endres hele veien. For eksempel så handler stykket blant annet om tre norske soldater i et ikke navngitt land som fører krig. Utgangspunktet var at alle de tre skulle være kvinner, men så førte tilfeldigheter til at jeg måtte tre inn som skuespiller, og med en mann blant de tre, forandret stykket seg med en gang, sier Rummelhoff, som står for manus og regi sammen med Truls Korsgaard.

Privatsfæren på kafé

«Farvel til seierherrene» er inspirert av litterære kanoner som Dostojevskij, Hemingway og Harold Pinter, men har endt opp som et helt nyskrevet stykke, hvor tre-fire forskjellige persongallerier tar plass på kafé, midt blant publikum, og lar praten gå.

– Jeg tror publikum vil få opplevelsen av at «sånn oppfører man seg ikke på kafé». Vi har på en måte tatt privatsfæren og plassert den ute blant mennesker, sier Rummelhoff, om stykket som tar opp både drap i krig, lesbisk kjærlighet, ensomme liv, ung uskyld og levd liv.

– Jo mer jeg har jobbet med stykket, jo mer ser jeg et anti-krigs-stykke og det bør passe til tiden, sier Rummelhoff.

– Jeg har vært i forsvaret, blant annet ett år i Libanon. Før sendte man sønnene sine i krig, men nå kan de sende døtrene også. Hvordan vil de opptre i en diskusjon om krig, som i dette stykket, for det er noe interessant i spørsmålene rundt kvinne/mann og verneplikt, sier Korsgaard.

Historier veves sammen

Både han og Rummelhoff er teaterentusiaster, som gjerne kan forsvinne fra samtalen i et par minutter, for å diskutere spennende steder de kan sette opp nye stykker. Men de har nok på hjertet angående «Farvel til seierherrene» også.

– I tillegg til krigstematikken, har vi to andre historier i stykket, som etter hvert veves sammen, sier Rummelhoff.

– Blant annet spiller jeg en mann på 57 som innleder et forhold med en ung kvinne, og hvem vet, kanskje hadde han sex med henne før det var lovlig også? Men det spesielle er at publikum nok vil glemme aldersforskjellen, og til slutt er det kanskje mannen som får medfølelse, når hun innleder et forhold med en annen jente, sier Korsgaard.

– For det er vel slik, hvis du lurer på hva folk snakker om bortover, så er det antageligvis om forhold eller penger, skyter Rummelhoff inn.

Sjuende sesong

Cafeteateret er inne i sin sjuende sesong, hele tiden med et ønske om å fremheve interessen for «dramatisk» teater.

«Farvel til seierherrene» har urpremière 31. august i Gamlebyen kulturhus, og fremføres under hele Ord i grenseland, samt under Kulturnatt og Frederikfesten helgen etter.

Artikkeltags