Godt billettsalg i rekordsommer for underholdning i Fredrikstad

Tre om Taube på Engelsviken Brygge blir en suksess for 20. året. Mer enn halvparten av billettene er solgt.
Hege Johannessen og Lars Klevstrand er klare til å komme i gang.

Tre om Taube på Engelsviken Brygge blir en suksess for 20. året. Mer enn halvparten av billettene er solgt. Hege Johannessen og Lars Klevstrand er klare til å komme i gang. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Selv om det er tre måneder igjen til jubileumskonserten på Tollbodplassen, er allerede 1.500 billetter solgt. Andre kulturaktører melder også om godt forhåndssalg.

DEL

Gamlebyen Festivaldrift har fått jubileumstilskudd av kommunen til jubileumsarrangementet på Tollbodplassen 9. september. Da står dyktige Fredrikstad-band i kø. Aunt Mary, Tommy Tokyo & De Bipolare, CC Cowboys og Odd René Anderesen/Marianne Antonsen med Bjørn Halstensens utvidede orkester.

– Det er ganske enestående at det såpass tidlig er solgt 1.500 billetter. Det er anslått i budsjettet at vi bør opp i 3.500 – 4.000 billetter. Og plass er det jo nok av, hvis vi skulle selge mye mer, minner Jimmy Olsen i festivaldriften om.

Foran skjema

På Gressvik sover arrangørene godt om natten. For der i gården har de solgt ille bra på lørdag. Det er bare 100 av 500 helgepass igjen, og billettsalget tikker mot 800.

– Vi ligger langt foran 2016. Jeg tror dette skal gå veldig bra. Vi har vel en kalkyle som sier at vi trenger å selge 1.500 billetter den 4. og 5. august for at summerpartyet skal gå rundt, sier Kjell Johannessen på Odins kro.

Søndag selger best

På Månefestivalen ligger billettsalget litt bak fjoråret. Jimmy Olsen holder orden på billettene, og røper at søndagen med Per Gessle nesten selger seg selv. Fredagen går heller ikke så verst, men det er litt tregt salg på lørdagen.

– Vi bør nok opp i nærmere 8.000 billetter før det blir butikk. Vi har solgt 1.000 av 1.500 helgepass, og det er solgt rundt 6.000 billetter. Men vi vet også at det er faste kunder som gjerne kjøper pass og billetter på denne tiden av året. Noen firmaer bruker Månefestivalen til kundepleie eller gir sine ansatte en oppmerksomhet, sier Olsen.

Daglig leder Torill Frydenlund minner om at det er dyrt med såpass mange gratistilbud på en festival. Flere av konsertene på Månefestivalen koster det ikke noe å overvære.

Madcon, bestående av Yosef Wolde-Mariam og Tsawe Baqwa,avslutter dag en på Månefestivalen.

Madcon, bestående av Yosef Wolde-Mariam og Tsawe Baqwa,avslutter dag en på Månefestivalen. Foto:

D.D.E. er ikke butikk

Knut Hansen og Glommafestivalen tror ikke de vil makte å få D.D.E. til å bli bra butikk.

– Da må vi nok selge 900 billetter og fylle teltet. Odd René Andersen og Soul City kan bli bra for oss hvis vi selger 4–500 billetter. Ellers er det gledelig at Anne Grete Preus nærmer seg utsolgt på Litteraturhuset, sier Hansen.

Glommafestivalen testet i fjor ut covercharge på kveldstid. Den skal de videreføre i år.

– Vi tar betalt fra klokken 18 fredag, lørdag og søndag, og da får du tre konserter for en hundrelapp. Det må vel være greit nok, mener Hansen.

– Hvor mange er innom?

– Nesten umulig å svare på. Når vi selger billetter er det enkelt å telle, men vi vet at teltet fylles på søndagsgudstjenesten, og vi skal i tillegg ha dansekveld, teaterbursdag og kulturell spaserstokk før kveldsøkta. Så vi har nok fort 1.000 innom hver dag på dagtid. Og mange tar jo turen ned for å se ælveduell og pappbåtseilas, sier han.

D.D.E. kommer til Fredrikstad og åpner Glommafestivalen.

D.D.E. kommer til Fredrikstad og åpner Glommafestivalen.

Byoperetten utvider

Salget av billetter til byoperetten har gjort at forestillingen flytter fra gårdsrommet og ut i den lille Commandanthagen bak ridehuset. Da øker publikumskapasiteten fra 150 til 250 per kveld. Både premièren og den siste forestillingen var populære, og gikk først. Da satte arrangørene seg ned og tenkte større. Og de tenker faktisk ekstraforestilling også.

Fire forestillinger betyr 1.000 billetter, og rundt 500 av dem er allerede solgt.

– Vi nærmer oss nok streken for at det skal gå bra økonomisk, men vi må se litt mer på utgiftssiden. For nå blir det litt dyrere å sette opp stykket. Opprinnelig håpet vi på nærmere 600 billetter, sier Christian A. Berg.

Brottet for 13. gang

Midt i juli er det ny première på «En midtsommernattsdrøm» i Brottet amfi. Billettsalget nærmer seg 1.000, forteller produsent Hans-Petter Thøgersen.

– Det er på linje med tidligere år. Vi setter opp seks forestillinger, det betyr 3.000 publikummere, og vi trenger 2.000 for at det skal gå rundt. Vi spiller ofte en eller to ekstraforestillinger også.

– Hva kan du si om interessen rundt musikalen om Hans Nielsen Hauge i Gamlebyen i august?

– Vi har passert 500 billetter, og en del av salget er til grupper og til de som er historisk interessert. Vi ser også at det er bra utenbyssalg. Vi skal spille seks forestillinger, og Tøihusplassen tar 600 publikummere. Vi trenger nok 2.500 kunder for at det går rundt, sier Thøgersen.

Setter inn støtet

Hvaler gjestgiveri tar fire helger med fem spilledager på plenen i år, og Lene Elgheim sier at forhåndssalget er som forventet.

– Vi skal sette inn støtet nå, med eget magasin og annonser. Men vi har mange gjester som vil ha VIP, og to tredjedeler inne er allerede solgt.

– Hvor mange gjester makter dere?

– Vi kan ta inn 2.500 hver kveld. Da er det fortsatt litt plass til å bevege seg, sier vertinnen.

Det betyr altså at plenen kan ta imot 12.500 gjester de fire helgene, men Elgheim sier at det går greit rundt øknomisk med 4.500 gjester.

Halvveis til målet

Fredrikstadguttane legger ut 9.000 billetter, og 2.000 av dem var midt i juni solgt unna. Skjemaet fra 2016 følges, og da endte de opp med over 8.000 solgte.

– For å komme i mål, må vi altså selge opp mot 50 prosent av kapasiteten. Målet er å klare 7.000 solgte. I fjor greide vi 7.500. Da blir vi glade, sier Pål Nielsen og krysser fingrene.

Atle Jensen og Pål Nielsen er sammen med Bjørnar Spydevold klar for en ny sesong. De er på sporet av noe.

Atle Jensen og Pål Nielsen er sammen med Bjørnar Spydevold klar for en ny sesong. De er på sporet av noe. Foto:

Passert 4.000

Da helgen var over, hadde Tre om Taube solgt 4.000 billetter. Med 80 forestillinger er kapasiteten på nesten 7.000 billetter. Det betyr med andre ord at over halvparten av billettene er borte før de har startet på den lange reisen på Engelsviken.

– Vi er heldige, for hos oss er det nesten fullt hver kveld. Jeg tror vi har en dekningsprosent på 95, sier Vera Domre om den 20. sommeren ved vannkanten.

Bruken håper på 1.000

Med gratis rusfritt tilbud fredag, så må Bruken helst ha inn 600 gjester lørdag for å få balanse, forteller Fredrik Raae. Han er en av de tre opphavsmennene bak festivalen på Rolvsøy Arena.

– Lørdagen er med på å dekke våre utgifter på fredag. Og vi regner ingen billettinntekter den dagen de yngste får sitt.

– Vi startet med 400 gjester i 2014, steg til 900 i 2015 og 1.000 i fjor. Nå er det solgt rundt 300 billetter, og det er omtrent som i fjor på samme tid. Vi har et budsjett som skal balansere på litt over 400.000 kroner, så vi trenger sponsorer. Så langt er Fredrikstad kommune med 50.000 kroner og Berg Sparebank i Halden med 25.000 kroner de to største bidragsyterne. Men det er mange andre som også bidrar, men i en litt mindre skala, forklarer Raae.

Artikkeltags