
Drosjesjåfør Salam Mahgi føler seg utsatt når han er på jobb. – Mange taxisjåfører har blitt smittet, sier han. Stian Enghaug, daglig leder i Taxisentralen AS, mener yrkesgruppen bør prioriteres i vaksinekøen. Foto: Geir A.Carlsson
Les også
Drosjesjåfør Salam Mahgi føler seg utsatt når han er på jobb. – Mange taxisjåfører har blitt smittet, sier han. Stian Enghaug, daglig leder i Taxisentralen AS, mener yrkesgruppen bør prioriteres i vaksinekøen. Foto: Geir A.Carlsson
TAPTE: Advokat Dag Sverre Aamodt med sin advokat Frode Samuelsen i Aamodts rettssak mot Viken Aurora. Den tidligere konsernadvokaten tapte så det suste, og må ut med store summer til sin tidligere arbeidsgiver. Foto: Asbjørn Olav Lien
I STRID: Viken Taxi og styreleder Tore-Jan Aas (t.v.) varsler at de vil kreve over 1 million kr i erstatning av tidligere daglig leder Per-Morten Danielsen. Bildet av de to sammen er tatt i 2012. Foto: Anne Charlotte Schjøll
Stian Enghaug, daglig leder i Taxisentralen, politianmelder en passasjer for brudd på karanteneplikten. Foto: Christine Heim
AVTALE: Daglig leder Stian Enghaug (t.v.) og drosjeeier Kjell Iversen tror samarbeidet med Bjørn Eriksen og Pensjonistforbundet Østfold kan bidra til flere at det inngås enda flere avtaler. Foto: Terje Andresen
Fra 1. november blir det enklere å få taxiløyve, og det åpnes for konkurranse på tvers av kommunegrenser og fylker. Foto: Arkiv
Chia Haji Abbasi (38) opplever rasisme i jobben, men trives likevel godt som taxisjåfør.
FOLKEMØTE: Black Lives Matter-bevegelsen fikk stor oppslutning i sommer, men hvordan står det egentlig til når det kommer til hverdagsrasisme i Fredrikstad? Dette spørsmålet, og mange flere, skal man prøve å få svar på på et folkemøte på Litteraturhuset i Fredrikstad torsdag 3. september. Foto: Jonas Fjeld Pettersen
Daglig leder av Taxisentralen AS, Stian Enghaug, er godt fornøyd med 2019 året som det beste året noensinne for sentralen. Foto: Fredriksstad Blad
SPESIELLE TIDER: Henrik Jensen (25) stortrives som taxisjåfør, men innrømmer at det har vært krevende den siste tiden. Nå håper han at kundene respekterer de strenge reglene som er innført. Foto: Kristian Bolstad
FRYKTER FREMTIDEN: Mabrouk Hammami forteller at han og mange av hans kolleger er redde for hvor lenge koronakrisen vil vare: – Alle vil ikke overleve dette, sier han. Foto: Harry Johansson
SUKSESS: Christine Heim, Hege Mølnvik og resten av teamet ble hedret av Amedia. Foto: Erik Hagen
TØFFE TAK: Stian Enghaug er forberedt på tøffere konkurranse, men frykter ikke Über. Foto: Marianne Holøien
Tips: Daglig leder i Taxisentralen, Stian Enghaug, har tipsene klare til de som skal benytte seg av drosje på julaften. Foto: Marianne Holøien
OVER PÅ EL: Daglig leder Stian Enghaug og eierne i Taxisentralen er i gang med den store omstillingen som skal gjøre en tredjedel av bilparken utslippsfri i 2023. Den første elbilen er allerede bestilt. Foto: Marianne Holøien
Taxisentralen reagerer på nei til taxi i nytt felt: I august blir det slutt på 2+-feltet over Fredrikstadbrua. Høyre felt blir tungbilfelt. Thomas Jacobsen i Taxisentralen reagerer på at taxiene ikke får bruke feltet. (Arkivfoto: Geir A. Carlsson)
VIL HA MER EL: Kommunen lover å stille med ladere forbeholdt drosjer og pengestøtte til hjemmeladere til drosjeeierne hvis selskapet som trekker det lengste strået i anbudskonkurransen om persontransport forplikter seg til en kraftig opptrapping av elbilparken.
Daglig leder Stian Enghaug i Taxisentralen AS forventer at 2019 blir et bra år: Når frislippet av drosjeløyver kommer i 2020, tror han derimot på tøffere tider. Foto: Marianne Holøien
GROM: Dette er en Jaguar i-Pace, og er første bil ut i Taxisentralens test av miljøvennlige kjøretøy. Foto: Privat
PROTEST: Drosjesjåførene frykter for levebrødet når taket på antall løyver fjernes i juli 2020. Foto: Stian Enghaug
– Beredskapen med seks drosjer som dekker Fredrikstad og Sarpsborg hele døgnet vil forsvinne, frykter Elin Tvete og Lise Thorsø Mohr. Foto: Erik Hagen
Stian Enghaug (44) er ansatt som daglig leder i Taxisentralen AS. Han har vært konstituert daglig leder siden november. Foto: Marianne Holøien/Arkiv
SOVNET INN: Mangeårig taxi-sjef Terje Raanås er død. Han var en markant skikkelse i drosjemiljøet. Foto: Erik Hagen
Oppgitt: Cornelius Schmith (23) mener taxisjåføren krevde 250 kroner for å gi tilbake telefonen som var gjenglemt i bilen. Taxisjåføren har på sin side en annen versjon av saken. PS: Taxibildet er fra en annen sak, og har ingenting med hendelsen å gjøre. Foto: Arkivfoto/Privat
ENIGE: Chris Kempinger fra politiet i Sarpsborg, Stian Enghaug fra Taxisentralen, Inge Jensen fra politiet i Fredrikstad og Dick Ekeroth fra Fredrikstad kommune vil alle ha drikking i taxier på vei til eller fra byen til livs.
– Dersom frislippet av antall drosjer kommer, vil næringen sitte igjen med svært få som greier å leve av yrket, skriver Taxisentralens markedssjef. Foto: Geir A. Carlsson
FRISLIPP: Regjerningen ønsker en liberalisering av taximarkedet, og foreslår flere endringer. Foto: Arkiv
Ble kartleser: Øivind Johannessen på Seiersten måtte være kartleser for en drosjesjåfør som rotet voldsomt med for å finne veien til sykehuset. Foto: HARRY JOHANSSON
ØKTE IGJEN: Taxisentralen i Fredrikstad og Sarpsborg omsatte for over 150 millioner kroner i fjor. Det overrasket daglig leder Terje Raanås. Foto: Erik Hagen
– Fordi dette er en gruppe der vi hjelper hverandre sto det ikke noe om at man skulle ta betalt, skriver Alice Berger om Facebook-gruppen «Hvem kjører i Østfold». Illustrasjonfoto.
FULGT OPP: Styreleder i Taxisentralen Thomas Jacobsen har snakket med sjåføren som ble angrepet, og sier at det etter forholdene står bra til med vedkommende. Foto: Arkivfoto
Politiet har de siste ukene gått til aksjon mot pirattaxi-sjåførene. Hittil er 21 anmeldt, on nå er også administratoren i Facebookgruppa anmeldt. Foto: Harry Johansson
Politiet har anmeldt 21 sjåfører for pirattaxi-virksomhet de siste ukene. Foto: Harry Johansson
Politiet har de siste ukene gått til aksjon mot pirattaxi-sjåførene. Hittil er 21 anmeldt. Natt til søndag var Fredriksstad Blad med politiet på jakt etter sjåførene. Se bildegalleri lenger ned i saken. Foto: Harry Johansson
Det finnes utallige grupper på Facebook som formidler kjøring. Taxisentralen AS gjør alt de kan for å få stengt det de mener er grupper som legger til rette for kriminell virksomhet. Foto: Illustrasjonsfoto: Henning Gulbrandsen/ Oppland Arbeiderblad
Umoralsk: – Den omfattende piratvirksomheten undergraver den viktige skattemoralen, særlig blant de unge, skriver styrelederen ved Taxisentralen. Foto: Henning Gulbrandsen/ Oppland Arbeiderblad
– Da jeg opprettet gruppa for fire år siden tenkte jeg at det måtte være en genial måte å komme i kontakt med venner som er ute og ruller, sier mannen som opprettet en av de mange "taxisentral"-gruppene som nå er rapportert til Facebook. Foto: Illustrasjonsfoto: Erik Hagen
Thomas Jacobsen, styreleder i Taxisentralen AS, gjør alt han kan for å få bukt på pirattaxi-kjøringen. Foto: Geir A. Carlsson
– Hvor stor er egentlig «taxisentralen» på Facebook, var det jeg ville ha svar på. Jeg visste at den var stor, men resultatet ga meg sjokk, sier Thomas Jacobsen, styreleder i Taxisentralen AS. Foto: Illustrasjonsfoto: Henning Gulbrandsen/ Oppland Arbeiderblad
NOK Å GJØRE: Markedssjef Stian Enghaug i Taxisentralen sammen med drosjesjåfør Mabrouk Hammami. Sistnevnte og kollegene har mildt sagt nok å gjøre i førjulstiden.
NYTT FORSLAG: Samferdselsdepartementet vil at taxikundene skal få vite prisen før du går inn i drosjene. Foto: arkivfoto
Blir utfordret av svart arbeid: Taxinæringen i Fredrikstad og Sarpsborg merker at mange bestiller pirattaxi på internett. Svart arbeid undergraver næringen. Styreleder Thomas Jacobsen skriver også om økt konkurranse fra minibusser. Arkivfoto: Geir A. Carlsson
PIRATVIRKSOMHET: Facebook har blitt et samlingssted for piratvirksomheten. (Illustrasjonsfoto: Oppland Arbeiderblad)
ØKER OG ØKER: Taxisentralen i Fredrikstad og Sarpsborg, med daglig leder Terje Raanås i spissen, omsatte for nesten 150 millioner kroner i fjor. Foto: Erik Hagen
BLIR KALT NEGER: Ikke alle kundene som har ringt etter drosje er like takknemlige når sjåfør Muqtar Adow Abdi kommer for å hente dem. Foto: Geir A. Carlsson
Rullestolbruker Tommy Berntsen er oppgitt etter å ha blitt nektet drosjetur av flere sjåfører i helgen. Foto: Erik Hagen
FRUSTRERT: Markedssjef Stian Enghaug i Taxisentralen frykter for fremtiden til hele bransjen etter hvert som omfanget av kjøreavtaler gjort på sosiale medier øker. – I Trondheim har drosjene på grunn av slike Facebook-grupper sluttet helt å kjøre i enkelte områder, sier han. Foto: Marianne Holøien
REKORD: Daglig leder Terje Raanås i Taxisentralen AS kan notere seg et rekordoverskudd for 2015. Arkivfoto: Erik Hagen