Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Truls Velgaard stiller i FBs utgave for mandag 15. juni spørsmål om vi ønsker å bygge ned elvekanten på Gressvik med høye blokker.
Ja visst, Velgaard, denne trenden med høye blokker har tilsynelatende vært et politisk mantra i mange år. Og hvorfor ikke? Det er vel ganske innlysende at vi må sørge for at folk med masse penger bosetter seg i Fredrikstad. Og da må vi tilby dem boliger som er attraktive, som har utsyn til vår fantastiske elv og som stenger for at andre, kan hende dårligere situerte, kan få utsyn til den samme elven.
Alle de som for kortere eller lengre tid tilbake har bygd eller på annen måte skaffet seg en bolig, et hjem, tilbaketrukket fra men med utsikt til elven og deler av Fredrikstad, skal slippe å bli belemret med slike utsyn lengre.
Se bare hvordan det har blitt langs elven fra tidligere FMV og opp til Biblioteket. Her er vi kommet langt med å stenge inne elven mellom høyhus på begge sider. Og vi kan vel regne med at de som sitter i sadelen og styrer «hesten» ønsker mer av det samme. Det er jo fremdeles en del steder som ikke er fortettet med høyhus og som kan egne seg for slike etter hvert.
Ganske pussig, forresten, som et apropos til tomtespørsmål, Kølatomta var i sin tid vurdert som en mulig tomt for byens rådhus. Tomta ble imidlertid vurdert som uegnet til formålet grunnet dårlige grunnforhold. Tenk det, Hedda. Dårlige grunnforhold for et rådhus, men ikke for fem svære høyhus av noen boligblokker!
Og en ting til, Velgaard, du som de fleste andre her i byen, har jo innvendinger mot at man skal omgjøre industritomt til boligformål, jf. Fredrikstad Marineservice på Gressvik.
Hva i all verden skal vi med industri her i byen? Nei, bort med industrien og bygg høyhus. Det er tidens krav for politikere og for store og små private entreprenører. Dersom vi kan tilby velsituerte innbyggere fra for eksempel Oslo, flotte boliger, med høy standard langs elvebreddene i den lille verdensbyen med de store vyer, Fredrikstad, og med forhåpentligvis kort reisetid mellom byene (når man en gang i fremtiden kanskje får opprustet jernbanen, om man noensinne blir enige i hvor jernbanetraseene skal gå) da har vi vel ikke bruke for industri og arbeidsplasser, eller?
Tankespinn fra en av de mange, mange i Fredrikstad som gremmes over det som har skjedd og kan skje.
