– Bli med på sykkelparade

Klare for parade: Jan Henrik Lund, leder i Syklistene Nedre Glomma og Glenn Andersen (i kassa) inviterer til sykkelhygge 5. mai. Lunds transportsykkel er fra 1930-tallet, og har vært i bruk på et skipsverft i Göteborg. – Jeg har hatt den i 20 år, men i paraden tar jeg nok en sykkel som er litt lettere, sier han.

Klare for parade: Jan Henrik Lund, leder i Syklistene Nedre Glomma og Glenn Andersen (i kassa) inviterer til sykkelhygge 5. mai. Lunds transportsykkel er fra 1930-tallet, og har vært i bruk på et skipsverft i Göteborg. – Jeg har hatt den i 20 år, men i paraden tar jeg nok en sykkel som er litt lettere, sier han.

5. mai trår Syklistene Nedre Glomma til for transportsyklistene. – Om du har transportsykkel eller vanlig sykkel, frakter matpakken, barn eller kun deg selv, håper vi du blir med, sier Jan Henrik Lund.

DEL

Lund er leder i foreningen, og vet hvorfor nettopp du bør bli med på paraden.

–Vi ønsker stor deltagelse fordi vi rett og slett vil vise sykkelglede og fokusere på at sykkelen er et hensiktsmessig transportmiddel, sier han.

– Denne lørdagen skjer dette i flere av landets byer, og vi vil være med å markere Sykkelens dag her i Fredrikstad.

Han forteller at det i år er transportsykler det handler om, men har du en helt vanlig sykkel som du transporterer deg selv på, håper han du blir med.

–Det betyr at alle er velkomne?

– Absolutt alle, og gjerne familier.

Planen for dagen er at paraden legger på hjul fra Tollbodplassen, sykler gjennom byen og opp til bjørneparken ved andre dam.

– Her blir det piknik som deltagerne selv tar med, sier han.

- Flere bør sykle

Det finnes ingen eksakte tall på hvor mange som bruker sykkel som transportmiddel i Fredrikstad, men beregninger viser at opp mot ti prosent av oss er dagligreisende på sykkel.

– Det er fremdeles for få?

– Dessverre er bilandelen høy. Vi vil gjerne at flere skal bruke sykkel, da blir det også bedre plass til de som må kjøre bil. Noen må jo kjøre, enten de er næringsdrivende, det er i jobbsammenheng eller de har andre grunner.

Sykkelentusiasten mener likevel man kan bruke sykkel selv om man skal ha med seg litt.

– Mange kan klare seg med sykkel, og flere og flere oppdager det praktisk ved å kjøpe en transportsykkel, mener han.

Flere kjøper transportsykkel

Fredrikstad-mannen Pål Egil Nordli i Boxbike bekrefter at mange har fått øynene opp for transportsyklene.

– Den største økningen i salget er nettopp til privatmarkedet. Tidligere har vi solgt mest til kommuner og næringslivet, men det snur nå, sier han.

Firmaet har hele 150 kommuner på kundelisten, og det er mest sykler til aldershjem de kjøper.

–Hvem kjøper transportsykkel?

– Det er for det meste småbarnsfamilier, og vi ser at salget går like bra på landet som i byene. I forhold til innbyggertallet selger vi mest i Østfold. En gjennomsnittspris på sykkel til privatmarkedet ligger på 45.000 kroner.

Fra 2015 til 2016 doblet Boxbike salget av transportsykler, og fra 2016 til 2017 var det en økning på over 50 prosent.

– I år er det veldig sen sesongstart, men likevel er salget godt, sier Nordli.

Det er lurt å sykle

Tuva Hoås Andersen (5) har sin egen transportsykkel. Den har hun hatt i over ett år, og i tillegg har hun er vanlig tohjuling og en løpesykkel.

– Hvorfor er det så lurt å sykle?

– Jo, for hvis alle kjører bil og ingen sykler, blir planeten vår for varm. Jeg synes flere skal sykle fordi det er gøy også, sier hun.

I transportsykkelen sitter ofte søsteren på to år, det er hvis de sykler i gården hjemme på Kråkerøy.

– Jeg sykler til byen sammen med pappa, men da orker jeg ikke sykle opp gangbrua, det blir for tungt. I sykkelparaden skal jeg sykle den andre sykkelen, for da blir det bakker.

Solgte bilen

Ina tangen (29) smiler bredt når hun svinger inn på torget.

– Jeg kommer rett fra butikken nå, så transportsykkelen er splitter ny, forteller hun.

Småbarnsmoren og samfunnsplanleggeren i Fredrikstad kommune er på vei for å hente to år gamle Truls i barnehagen, og hun er spent på sønnens reaksjon.

– Vi har syklet i hele vinter, han foretrekker det fremfor bil.

Tangen forteller at hun hadde en liten el-bil, men familien ville bli grønnere.

– Vi har én bil nå fordi mannen min jobber i Halden, og jeg valgte å selge min fordi jeg måtte pushe meg litt for å sykle hele året. Det er en terskel, men når vi først kommer på sykkelen er det veldig deilig, sier hun.

29-åringen er strålende fornøyd med at hun sparer penger på bomringer og bensin.

– Med denne el-transport-sykkelen har jeg alt jeg trenger.

Fakta om Syklistenes Landsforening

Syklistenes Landsforening er en ideell, uavhengig forening for hverdagssyklistene og den eneste i sitt slag i Norge. SLF er syklistenes talerør inn mot myndighetene.

Foreningen arbeider for at det skal bli tryggere og mer attraktivt å sykle i Norge.

Foreningen ble grunnlagt i 1947 og har siden da jobbet for å bedre sykkelforholdene i Norge. I dag har vi rundt 10.000 medlemmer over hele landet samt 14 lokallag.

Artikkeltags