Nå selger TV-Boden flere e-sigaretter enn tv-er

Johannes Hjalmarsson er daglig leder på TV-boden, selger masse e-sigaretter

Johannes Hjalmarsson er daglig leder på TV-boden, selger masse e-sigaretter Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Da innehaverne av TV-Boden på Svinesund innså at de ikke kunne konkurrere med de norske varehusene på salg av tv-er, valgte de å gå helt nye veier for å tjene penger. I dag er det nordmenns jakt etter el-sigaretter og bilstereo som holder Svinesund-institusjonen levende.

DEL

Det er mandag formiddag på det en gang så hektiske handelsområdet ved den gamle Kötthallen på Svinesund. Mens det er lange køer utenfor Systembolaget i Strömstad og på Nordby, er det en stille og rolig formiddag her.

Bilstereo, jakt og el-sigaretter

Men fra ett lokale runger musikken som gjør at man fortsatt skjønner at det er liv her. Tv-Boden på Svinesund har vært en institusjon her i årevis, og holder det fortsatt gående.

– Vi lever i beste velgående, takket være nordmenn på jakt etter bilstereo og el-sigaretter, smiler Johannes Hjalmarsson spøkefullt.

Men noe alvor er det likevel i det den daglige lederen hos TV-boden sier. For det er nettopp bilstereo og el-sigaretter som står for den store delen av inntektene til butikken på Svinesund.

– Tv-er har vi nesten ikke her lenger. Vi har noen mindre tv-er til bobiler og biler, og et par hengende på veggen, men så lenge vi ikke har sjans til å konkurrere mot de store varehusene i Norge, så måtte vi finne noe annet å tjene penger på, sier Hjalmarsson.

I mer enn 30 år har butikken ligget på Svinesund, men om noen år kan det bli aktuelt med flytting. TV-Boden har nemlig kjøpt opp lokalene ved den gamle skolen langs veien like ved Nordby.

– Den tomten har vi eid i mange år, men det er en del som mangler for at vi skal flytte dit. Blant annet må kommunen godkjenne byggeplanene der borte. Foreløpig trives vi bra her vi er, og når vi eventuelt flytter vet jeg ikke, sier han.

– Hvordan er omsetningen nå sammenlignet med tiden da «alle» handlet her på Svinesund?

– Det har falt siden den gang, det er det ingen tvil om. Men de siste årene har vi faktisk hatt en positiv utvikling, og butikken går absolutt bra. Men vi merker at vi må utvikle oss hele tiden for å ikke bli akterutseilt av de større kjedene. En av årsakene til at vi har klart oss i alle disse årene er merkevaren vi har bygd i Østfold. Vi liker å tro at vi har en ganske unik posisjon blant «norrbaggarna», sier han.

Brukt enorme summer på Østfold-idretten

– Og valget falt på nikotinavhengige nordmenn?

– Vi ser stadig etter nye områder å satse på, og salget av el-sigaretter har tatt helt av de siste årene. Faktisk står det salget for 30-40 prosent av omsetningen vår. I tillegg er salget av bilstereo svært viktig for oss, sier han.

Tv-Boden har gjennom en årrekke gjort seg bemerket i Fredrikstad og Østfold gjennom sponsing spesielt Comet i Halden, men også både Slevik innebandy, Stjernen og en rekke andre idrettslag har fått støtte fra butikken.

– For oss har det vært helt naturlig å se til Østfold når vi skulle bruke penger på markedsføring og sponsing. Tidligere brukte vi enorme summer på dette området, men der har vi måttet bremse litt de siste årene. Likevel tror jeg det at vi var såpass dypt inne i flere idrettslag i Østfold har gjort at folk kjenner til oss. Vi har en merkevare som vi lever godt på, sier han.

Vokste opp i butikken

Han har selv vokst opp i butikken, og har tatt over som daglig leder etter sin far. Han innrømmer at tidene har forandret seg på handelsområdet.

– Nordby og de store kjedebutikkene har tatt over, det er det ingen tvil om. Da vi i tillegg ikke kunne konkurrere mot de norske prisene på tv-er måtte vi utvikle oss. Det er nettopp det som har gjort at vi har overlevde i så mange år. Vi ser hele tiden etter nye markeder, sier han.

Han innrømmer at han har blitt glad i nordmenn.

– Jeg snakker jo med langt flere nordmenn i løpet av en dag enn jeg gjør med svensker. I tillegg er handlevanene til nordmenn og svensker helt forskjellig. Nordmenn reiser gjerne hit, titter litt rundt og finner noe de vil ha. Svenskene funderer og grubler i flere uker før de bestemmer seg, sier han.

– Så du nyter godt av at nordmenn ikke er like gjerrige som svenskene?

– He, he, jeg vil ikke si at svensker er gjerrig. Men nordmenn handler nok litt mer på impuls, sier han.

– Frykter du at konkurransen fra de store kjedene etter hvert vil ta knekken på dere?

– Nei, egentlig ikke. Vi har vår greie, og det fungerer. Men vi er som sagt helt avhengige av å utvikle oss. Gjør vi ikke det, kan vi like gjerne finne på noe annet, sier han.

Artikkeltags