Styrkeuka 2020 - alle kan trene styrke!

– Et par økter med styrketrening ukentlig kunne ha stor effekt. Det har ingenting å si om dette foregår hjemme, ute i frisk luft, på jobben eller på treningssenter, skriver Hovland Bøe.

– Et par økter med styrketrening ukentlig kunne ha stor effekt. Det har ingenting å si om dette foregår hjemme, ute i frisk luft, på jobben eller på treningssenter, skriver Hovland Bøe. Foto:

Av

«Kroppen vår elsker bevegelse og variasjon. Små variasjoner som kan virke ubetydelige i hverdagen, eller en liten styrkeøkt klemt inn før middagen betyr noe for funksjonen og helsa.»

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Senk terskelen. Ikke kompliser. Styrketrening er for alle, og gir god gevinst innen helse og funksjon. I uke 43 retter Helsedirektoratet oppmerksomheten mot styrketrening gjennom sitt engasjement «Styrkeuka 2020». Dette er en bred dugnad for å inspirere til regelmessig og enkel trening, uansett alder og utgangspunkt.

Hvorfor styrketrening?

Økt muskelmasse og styrke gjør at vi blir sterkere og tåler mer. Kroppen blir mer robust i møte med hverdagen og livet. Helsedirektoratet legger også til at styrketrening har positive virkninger på ben og leddhelse, hjerte- og karfunksjon, blodsukkerregulering, benmineraltetthet, vektkontroll, depresjon, angst, og generell livskvalitet hos voksne og eldre.

For hver enkelt derimot kan svaret på «hvorfor styrketrening» være individuelt og personlig. Det kan bety å komme seg lettere opp av stolen. Å forebygge smerter. Noen ønsker å gå fjelltur. Andre ønsker å leke på gulvet med barna eller barnebarna. Styrkeuka 2020 er viktig for å vise at styrketrening kan være lavterskel og overkommelig for alle som ønsker å sette i gang.

Hva er nok?

I en folkehelsesammenheng vil et par økter med styrketrening ukentlig kunne ha stor effekt. Det har ingenting å si om dette foregår hjemme, ute i frisk luft, på jobben eller på treningssenter. Det viktigste for å bli sterkere er at man gjennomfører og trener regelmessig. Klarer man to økter i uka med øvelser som fokuserer på store muskelgrupper, vil man høste helsegevinster. Finn øvelser som du liker og som fungerer for akkurat deg og din kropp.

Kroppen tåler mer enn du tror

Som kiropraktor møter jeg mange pasienter som er usikre når det kommer til styrketrening. Ofte er usikkerheten forbundet med at man er redd for å gjøre feil. Mange opplever også kroppen, og da spesielt ryggen, som en skjør struktur. Dette medfører at man får negative tanker rundt belastning og styrketrening. På mosjonistnivå bør man tenke at det er bedre å trene, enn å la være.

Gjennomføring er viktigere enn teknikk. Det viktigste for å unngå smerte og overbelastning er å trappe opp i et fornuftig tempo når det kommer til hvor ofte og hvor tungt man trener. Hvis man ikke har trent før eller har negativ erfaring med styrketrening fra tidligere, kan det være lurt å få veiledning og hjelp til dette i oppstarten.

Kan jeg trene styrke når jeg har smerter?

Det finnes tilfeller og situasjoner hvor man bør unngå bevegelse og belastning. På den andre siden lever mange i Norge med langvarige og tilbakevendende smerter, der trening faktisk kan bidra til bedre helse. Pågående smerter og frykt for å gjøre det verre, kan medføre passivitet og nedsatt funksjon. Da blir bevegelsesfrykten et problem.

Veldig ofte har disse personene forsøkt en form for trening, men har opplevd smerter i forbindelse med treningen eller etterpå. Stølhet og kroppsverk kan skremme bort mange som i utgangspunktet lever med smerter. Dersom man får veiledning og hjelp, og forstår at treningen kan medføre ubehag i oppstarten, vil flertallet oppleve bedring etter noen uker eller måneder. Det kan faktisk være god medisin i å bevege på et vondt område.

Aldri for sent å bli sterk

Når man blir eldre taper man muskelmasse og styrke årlig, sammenlignet med når man er ung. Dette er en naturlig prosess, men for mange eldre medfører dette nedsatt daglig funksjon. Med fysisk belastning som setter krav til styrken vil man opprettholde muskelmasse. Her kommer regelmessig trening inn. Styrketrening virker uansett hvor gammel du er, og uavhengig om du har trent før eller ikke. Det er aldri for sent å starte. Eldre bør med fordel fokusere på å øke muskelmassen sin for å fungere bedre i hverdagen.

Kroppen vår elsker bevegelse og variasjon. Små variasjoner som kan virke ubetydelige i hverdagen, eller en liten styrkeøkt klemt inn før middagen betyr noe for funksjonen og helsa. Gi deg en klapp på skuldra neste gang du har gjort noe. Så senk terskelen din, ikke gjør det for vanskelig for deg selv, prøv deg frem og ha det gøy! Lykke til!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken