Fikk seg en overraskelse da hun skulle bytte strømleverandør

REAGERER: Gerd Rønstad mener det blir feil å be om bindingsgebyr. Fordi hun mener hun ikke har inngått noen avtale om binding.

REAGERER: Gerd Rønstad mener det blir feil å be om bindingsgebyr. Fordi hun mener hun ikke har inngått noen avtale om binding. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Gerd Rønstad slo til på jubileumstilbudet til Fredrikstad Energi og trodde hun skulle spare 450 kroner. Så kom regningen for bindingsbrudd fra strømselskapet Fredrikstad EnergiSalg.

DEL

I anledning byjubileet har Fredrikstad Energi gitt ut et strømtilbud som skal spare nye strømkunder for 450 kroner. Det slo Gerd Rønstad til på. Etter kort tid ramlet det inn en sms fra det konkurrerende strømselskapet Fredrikstad EnergiSalg (Se bilde).  

– Jeg synes hele greia er mystisk, sier Gerd Rønstad om situasjonen som nå har oppstått.

FIKK MELDING: SMS-meldingen fra strømselskapet sier at Gerd Rønstad får 600 kroner i bindingsbrudd ved å bytte leverandør.

FIKK MELDING: SMS-meldingen fra strømselskapet sier at Gerd Rønstad får 600 kroner i bindingsbrudd ved å bytte leverandør. Foto:

Fikk ekstraregning

Gerd har nemlig hatt strømavtalen «Vektærn». Den strømavtalen har hun hatt i seks år. Helt siden hun tok over leiligheten fra personen som bodde i leiligheten før henne. Gerd forklarer at det da ble gjennomført et eierskifte på den eksisterende strømavtalen, men mener at hun selv aldri har signert noen avtale som indikerer at hun har bindingstid som skal utløse noen form for gebyr.

Bindingsbruddet koster 600 kroner får Rønstad opplyst i en sms, mens i vilkårene på strømselskapets nettsider er bindingsgebyret satt til 479 kroner. 

– Jeg skjønner jo at de vil beholde kundene sine, men å tviholde på kundene sine på denne måten blir rart, sier Rønstad om bindingsgebyret.

– Jeg har aldri skrevet under noen kontrakt. For jeg overtok abonnementet fra han som bodde her før. Har de lov til å gjøre dette her?, undrer hun seg.

Noen strømavtaler har bindingstid, men den skal ikke vare lenger enn i 12 måneder. Unntaket er for fastprisavtaler, opplyser Forbrukerombudet på sine hjemmesider.

– Vinninga opp i spinninga

Vektærn er, ifølge Fredrikstad EnergiSalg sine vilkår, en blanding av fastpris og spotpris-avtale.

– Det hadde vært greit om jeg hadde blitt opplyst om det. Jeg synes det er litt frekt. Jeg hadde nok ikke reagert dersom det var snakk om noen hundrelapper, men 600 kroner synes jeg ikke går an. Hadde jeg visst dette så hadde jeg nok heller ikke kontaktet Fredrikstad Energi, forklarer hun.

– For her går jo vinninga opp i spinninga, mener hun.

– Vi har normalt ikke noen bindingstid på våre strømavtaler, men kunden har trolig tidligere sagt ja til en gratis forsikring og trygghetsavtale hos oss. Da er motytelsen at en må kjøpe strøm hos oss i ett år.

– Forsikringen begynte vi å tilby tidligere i år. Så bindingen har oppstått i det kunden har takket ja til denne forsikringen, forklarer administrerende direktør i Fredrikstad EnergiSalg, Roy Østen Henriksen.

– Ta kontakt med oss

Tilbudet som førte til bindingen har trolig kommet gjennom et callsenter og Henriksen forsikrer at dersom kunden har takket ja, så skal det være loggført i selskapets systemer. Han ber nå Rønstad ta kontakt med strømselskapet for å få klarhet i situasjonen. Gjerne med ham direkte.

MÅ HA GLEMT: Roy Østen Henriksen ber kunden ta kontakt med ham direkte. Han mener kunden må ha glemt at hun har gått med på binding.

MÅ HA GLEMT: Roy Østen Henriksen ber kunden ta kontakt med ham direkte. Han mener kunden må ha glemt at hun har gått med på binding. Foto:

– Det er fort gjort å glemme at man har inngått en slik avtale. Dersom hun lurer på noe kan hun fint kontakte meg, så finner vi ut av dette, sier han til Fredriksstad Blad.

Strømselskapet har oversendt FB dokumentasjon på at Rønstad faktisk har takket ja til avtalen som medfører binding. Avtalen må hun selv bekrefte på en SMS, i tillegg til vilkårene ettersendes til adressen.

Selskapet kan likevel ikke gi et klart svar på hvorfor bindingsgebyret er dyrere i sms-varselet enn det som står i vilkårene på selskapets egne nettsider.

«Hei og takk for din bestilling av forsikringen TryggEL. kostnadsfritt første 12 mnd (forutsetter 12 mnd bindingstid av strømavtale hos Fredrikstad EnergiSalg) deretter 1,5 kr pr dag. Se mer om avtalen her: https://www.fes.no/tryggel Bekreft denne bestillingen med JA. Mvh Fredrikstad EnergiSalg.", heter det i SMS-en Rønstad skal ha mottatt.

I tillegg skal kunden ha blitt tilsendt papirer for vilkårene i avtalen i etterkant med en angrefrist.

Rønstad sier til Fredriksstad Blad at hun fremdeles mener at hun ikke har inngått noen avtale som skulle tilsi at det er bindingsgebyr for å bryte med selskapet.

– Jeg mener det gebyret burde vært opplyst om i den SMS-en. Det er mulig at jeg har sagt ja til et tilbud som var gratis, men jeg mener fortsatt at det ikke kom klart fram at det var gebyr for å bryte den nye avtalen, fortsetter hun.

Artikkeltags