Storbank advarer mot omfattende svindel

Sparebank 1 går ut med en kraftig advarsel til alle bankkunder.

DEL

(Nettavisen): Norske banker utsettes stadig for nye svindelforsøk. Et nytt forsøk hos Sparebank 1 gjør at de går ut og advarer bankkundene.

I e-poster og SMS-er utgir svindlerne seg for å være Sparebank 1, og bruker også bankens logo. I henvendelsen blir kunden typisk fortalt at kort og kontoer er deaktivert på grunn av mistenkelig aktivitet, og legger ved en lenge til en falsk Sparebank 1-side.

– SpareBank 1 kommuniserer aldri med kundene på denne måten, og vi vil understreke at denne mailen ikke er fra oss. Vi ber kundene våre ettertrykkelig om ikke å trykke på denne linken, forteller vikarierende kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1, Christine Meling Christensen.

Stadig nye metoder

Christensen understreker at banken har opplevd en økning i forsøk på å svindle kundene med stadig nye metoder.

– De siste årene har vi sett en økning i manipulasjon av bankkunder, og svindlerne blir både smartere og mer profesjonelle. Det viktigste rådet jeg kan gi, er å aldri oppgi personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem det er som spør, fortsetter hun.

Denne svindelmetoden omtales som «real time phishing». Det er vanskelig å stoppe, fordi svindlerne stadig bruker nye e-postadresser og telefonnummer.

– Varsling om nye domener og svindelforsøk er viktig informasjon for oss, og vi oppfordrer alle som blir utsatt for denne formen for svindel om å tipse banken sin. Vi jobber aktivt med å motvirke og stoppe phishing, og dette arbeidet blir enklere for oss når kundene melder fra om mistenkelig aktivitet, sier Christensen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:15.