Står det på pengene eller står det på viljen, samferdselsminister?

Siri Martinsen ber samferdselsminister Hareide komme på banen for å finne løsninger for pendlere, gods og by- og bygdeutvikling i Østfold.

Siri Martinsen ber samferdselsminister Hareide komme på banen for å finne løsninger for pendlere, gods og by- og bygdeutvikling i Østfold. Foto:

Av

«Samferdselsministeren har nå en sjelden mulighet til å booste utviklingen i en region med 300.000 innbyggere. Eventuelt har han en like sjelden anledning til å torpedere den.»

DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Gjennomføringskraften våre sentrale politikere viste for 127 år siden, står i grell kontrast til hva vi opplever i dag. Sammenligner man tidslinjene for utbyggingen av Intercity/dobbeltspor til Østfoldbyene i 1870-årene med i dag, er det sjokkerende å se hvor ekstremt sakte det faktisk går.

Tidslinje 1870-årene

I 1873 vedtok Stortinget å bygge Østfoldbanen. To år senere tok 3000 mann fatt på oppgaven. Underveis støtte man både på vanskelige grunnforhold og økonomiske utfordringer. Likevel tok det bare drøye seks år fra vedtaket var fattet til Kong Oscar II kunne åpne den nye Østfoldbanen, til stor jubel fra både innbyggere og næringsliv i Halden, Sarpsborg, Fredrikstad og Moss.

Tidslinje 1980-årene

I over 30 år har vi fått lovnader om utbygging av det gamle sporet på Østfoldbanen. I flere runder har lovnadene blitt spisset og vedtatt av regjeringen. I mars 2013, ble Intercity gjennom Østfold tatt inn i Nasjonal Transportplan (NTP). Dobbeltsporet til Fredrikstad skulle realiseres innen 2024, videre til Sarpsborg i 2026 og Halden i 2030. Lovnaden ble gjentatt da Nasjonal transportplan ble rullert så sent som i 2017. I den grad det har vært ulik politisk oppfatning har det handlet om ønske om enda raskere fremdrift.

Men så skjedde det noe. En bekymret rynke skar seg inn i samferdselsministerens panne. Da lovnadene skulle settes ut i livet, fant man nemlig ut at det var dyrt å bygge jernbane.

Et spørsmål om pris?

Vi har forståelse for at økte kostnader smerter, at det kan gjøre vondt å prioritere, men nå er det på tide å satse på Østfold. Det koster nemlig ikke mer å bygge bane her enn mange andre steder i Norge. Vi er en av de mest folkerike regionene i landet og arbeidssted for hundretusener av arbeidstagere. Vi er avlastningsområde for en hovedstad med både tomte- og boligmangel, og er i sterk vekst.

Gjennom flere tiår har skiftende samferdselsministre understreket hvor viktig det er å legge til rette for tog, buss og jernbanestasjoner som kollektivknutepunkt i byutviklingen. Vi er blitt oppfordret til å innføre tiltak for å redusere privatbilismen og forberede befolkningen på å endre vaner, for snart kommer toget! Vi har holdt vår del av avtalen. Nå er det på tide at samferdselsministeren viser at han spiller på lag med Østfold.

Samferdselsministeren må komme på banen for dialog og løsninger for pendlere, gods og by- og bygdeutvikling i Østfold. Østfold har i vært en av motorene i Norge helt siden 1800-tallet. Å prioritere jernbanen i Østfold handler om å prioritere folk, miljø, næringsutvikling og fremtidsrettet byutvikling. Samferdselsministeren har nå en sjelden mulighet til å booste utviklingen i en region med 300.000 innbyggere. Eventuelt har han en like sjelden anledning til å torpedere den.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken