Siste tråkk for eventyret

Fredrikstad-gjengen: Sju av 44 ryttere som syklet for Team Sepura i 2012, var fra Fredrikstad. Her ser vi (fra venstre) Even Klund (FSK), Cato Pettersen (CK Øst), Martin Gustavsen (FSK), Martin Iversby (FSK), Bernt-Ove Rein (FSK) og Anders Iversby Hvidberg (FSK). I tillegg sykler FSKs Håkon Renskoug for laget.arkivFOTO: Magnus Nygren Syversen

Fredrikstad-gjengen: Sju av 44 ryttere som syklet for Team Sepura i 2012, var fra Fredrikstad. Her ser vi (fra venstre) Even Klund (FSK), Cato Pettersen (CK Øst), Martin Gustavsen (FSK), Martin Iversby (FSK), Bernt-Ove Rein (FSK) og Anders Iversby Hvidberg (FSK). I tillegg sykler FSKs Håkon Renskoug for laget.arkivFOTO: Magnus Nygren Syversen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

– Sykkelen legges lengst bak i garasjen etter helgen, forteller Even Klund. Men avsluttet Sepura-eventyret med tredjeplass i dagens Lillehammer-Oslo.

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Det startet som en nærmest umulig drøm, og ble møtt med hoderisting. To år senere har Team Sepura markert seg som et av landets beste landeveislag på sykkel.

Nå er det straks slutt for Østfold-gjengen som i løpet av to år motbeviste pessimistene. Det gikk an å lage et vinnende elitelag fra Østfold alene.

Nådd makspotensial

Hovedmålet var opprinnelig å vinne rittet Lillehammer-Oslo i fjor. Det gjorde gjengen den gang.

– Det ga så mye for mange at vi valgte å gi det ett år til. Men nå begynner det å bli så stort at det ikke er forenlig med deltidsinnsats. Vi har jobb ved siden av, og dette tar for mye tid. Samtidig har vi nok fått ut potensialet vårt innenfor Østfolds grenser, mener lagkaptein Even Klund.

Å gå nasjonalt for et makspotensial er ikke aktuelt for laget.

– Vi har hele tiden valgt å bygge opp et lag innenfor Østfold. Det har vært kjernen, drivkraften og motivasjonen i det hele. Å gå nasjonalt for å bli større hadde ikke skapt den samme entusiasmen for vår del, forteller 41-åringen.

– Utopi i andre idretter

Han er stolt over hva de har fått til på kort tid og med begrenset geografisk nedslagsfelt.

– Halve laget hadde ikke satt seg på en landeveissykkel for fem år siden. Vi har samlet mosjonister, fotballspillere og så videre til å bli et kollektiv. Vi har faktisk klart å få mossinger, sarpinger, haldensere og Fredrikstad-folk sammen for å kjempe side om side, sier Klund.
– Det er jo utopi i andre idretter!

Endte på tredjeplass

Sepura reiste opp til Lillehammer med 32 syklister og opp mot ti personer i støtteapparatet.

Team Sepura vant lagkonkurransen Lillehammer - Oslo med tiden 4:06 i fjor, i motvind og regn. Også dagen i dag startet med noe motvind, lett yr og 16 grader, skriver Halden Arbeiderblad

Torshov, som er ansett som en av favorittene, var den sterkeste konkurrenten. De jaget Team Sepura fra start, og ved den offesielle målingen ved Gjøvik lå de 14 sekunder foran Østfold-laget. Avstanden økte ytterligere, og ved Eidsvold lå de drøye to minutter foran Team Sepura.

Saktere enn i fjor

Første antatte målgang var mellom 09.45 og 10.05, men fordi det gikk litt saktere i år enn i fjor, ble det justert til 10.10.

Ved Frognerbakkene fikk lagene mulighet til å hente inn tid. Da fikk man se hvilke lag som hadde best ben. Inne i den avgjørende fasen hadde avstanden til Torshov økt til 2:40.

Halden Arbeiderblad skriver at Team Sepura kjørte i mål på tiden 4:18:18. Da var de redusert til 6 mann. Torshov kom i mål på tiden 4:16:00.

Østerhus vant

Østerhus kom i mål på tiden 4:14:32, og ble dermed årets vinner av lagkonkurransen Lillehammer - Oslo. Torshov tok andreplassen, og Team Sepura ble nummer tre.


 

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din idrettsklubb/forening osv., både på nett og i papir

Artikkeltags