Drømmen om å lykkes i motorsport i USA har vært sterk. Men det har så langt vært mange tilbakeslag for mannen som er gokartmester og powerdriftmester samt dobbeltvinner av Super 3 Challenge på Gatebils julitreff to år på rad. Torsdag kunne han glise fra øre til øre, og høstet voldsom applaus fra de andre førerne da finalelisten ble lest opp, og «rookien» var best. Nå håper han 15. plassen i sammendraget kan bli til noe blant de ti bste, gjerne så langt opp på sammenlagtlisten som mulig.

Ille fornøyd

- Jeg er ille fornøyd med dagen. Nå har vi strevd i tre konkurranser med en bil som ikke fungerer optimalt. Og i dag gikk det ikke bedre enn at radiatorviften tok kvelden etter 30 minutter. Det betød et uønsket avbrudd  i treningsvinduet vi sårt kunne trengt. Vi skaffet en ny radiatorvifte som ble tilpasset i en fei, og rakk et par treningsrunder til.

- Så derfor føltes det som en ekstra god seier å klatre til topps med 87 poeng i første kvalifiseringsløp. VI fikk 81 i løp to, trolig fordi jeg hadde et hjul utenfor banen, sier Jæger.

Han kjempet med 22 andre biler om 16 finaleplasser.

Oppdatert bil

Verdensmester Aasbøs gamle bil «Chucky» har vært en utfordring, og har hatt utallige oppdateringer denne våren og sommeren. I Texas, på den gigantiske Texas Motor Speedway nord for Dallas, lyktes endelig Team Japan Auto. I stekende sommersol kjørte Gressvik-gutten to gode løp å en krevende bane som ble belønnet. Nummer to i kvalet fikk 84 poeng, tre poeng bak Jæger i hans Toyota Supra.

Natt til lørdag (norsk tid) er det finale i Texas. Da skal Jæger se om han kan ta veien helt opp til finale via tre stoppesteder der cup-prinsippet gjelder; Vinn eller forsvinn. Han får to sjanser mot hver konkurrent - som ledebil og følgebil (lead/chase som det heter i USA).