Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Arbeiderpartiets Mathisen har denne uken gått til det fantasifulle skritt å kritisere regjeringens forslag om å ha en praktisk muntlig eksamen med forberedelsesdel i de praktisk estetiske fagene (dvs. kunst og håndverk, mat og helse, kroppsøvelse og musikk). I all kritikken svares ikke utfordringene vi ser i norsk skole ut i det hele tatt.
Høyres syn er at å gi disse fagene en eksamen vil gi dem større prioritet og dermed løfte elever som er sterke i disse. Regjeringen kommer med et nytt forslag til stimulering av grupper som faller helt eller delvis gjennom i det tradisjonelle skolevesen, Høyre ser viktigheten i å få frem det beste i hele elevmassen. Ved å innføre eksamen i faget viser Høyre at disse fagene er likeverdige de øvrige fagene.
Høyre har tro på å sette krav, dette er en enkel måte å sørge for at skolene prioriterer disse fagene.
Å gi disse fagene prioritet vil øke motivasjonen til senere å gå inn i en fagutdannelse, det trenger Fredrikstad og Norge. Løsningen er ikke å dytte mer penger uten noen krav inn i disse fagene, men å gi fagene status og viktighet. Elever og lærere tenker også målstyring, gi faget viktighet gjennom faglige krav. Det er regjeringens forslag.
Høyre har tro på å sette krav, dette er en enkel måte å sørge for at skolene prioriterer disse fagene. Praktisk-estetiske fag skal ikke være kosetimer og de er ikke annenrangsfag. Samfunnet behøver sårt de evnene man får vist frem i fagene, praktisk og estetisk anlagte elever fortjener å bli anerkjent i samme grad som elevene med evner i andre fag.
Å ha eksamen i disse fagene er å anerkjenne et bredere spekter av fag som like viktige, og derigjennom anerkjenner man flere elever som viktige. Det vil skape mestringsfølelse og lærelyst.

Kommentarer til denne saken