1 av 3 har kjøpt alkohol til mindreårige

1 av 3 har kjøpt alkohol til mindreårige, og halvparten av disse mener det er vanskelig å si nei. Det viser en ny undersøkelse fra Vinmonopolet.

1 av 3 har kjøpt alkohol til mindreårige, og halvparten av disse mener det er vanskelig å si nei. Det viser en ny undersøkelse fra Vinmonopolet. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Vinmonopolet lanserer kampanje mot langing av alkohol.        

DEL

(Siste) Altfor mange unge voksne, søsken og venner kjøper alkohol til mindreårige. Halvparten gjør det fordi det er vanskelig å si nei. Vinmonopolets nye kampanje mot langing skal gjøre det vanskelig å si ja.

Kampanjen, som ble lansert før helga, er rettet mot eldre søsken som langer alkohol.

– Vi håper at kampanjen bidrar til å tenke mer på konsekvenser, og til at unge voksne oftere sier nei til å kjøpe alkohol til mindreårige, sier Hilde Britt Mellbye, administrerende direktør i Vinmonopolet.

Ubehagelige situasjoner

De fleste mindreårige som drikker alkohol har opplevd ubehagelige situasjoner på fest. Vold, uønsket seksuell oppmerksomhet, skader og skam er ofte konsekvensen av ungdomsfyll. Det vil Vinmonopolet at eldre søsken skal tenke over.

En undersøkelse TNS gallup har gjennomført for Vinmonopolet viser at hele 1 av 3 har kjøpt alkohol til mindreårige, og halvparten av disse mener det er vanskelig å si nei. Er man voksen nok til å kjøpe øl og vin, ja da er man voksen nok til å si nei, mener Vinmonopolet.

– Vi gjennomførte i år en undersøkelse blant ungdom, og avdekket at svært mange kjøper alkohol til sine mindreårige søsken. Den som langer bryter ikke bare norsk lov, men har også et medansvar for de vonde opplevelsene den mindreårige risikerer å komme opp i, sier Mellbye.

Skam og skader

En stor andel norske ungdommer som drikker, opplever ubehagelige situasjoner i fylla. Risikoen for å oppleve alt fra skamfulle episoder til krangling og vold, til seksuelle erfaringer man angrer på, øker betraktelig når man drikker. Teggsbelastningen med at mye av det som skjer på fest dokumenteres og deles på nett og i sosiale medier kan også være stor.

Vinmonopolet tar flere midler i bruk for å begrense mindreåriges tilgang til alkohol, og gjennomfører jevnlig både alderskontrollkampanjer og kampanjer rettet mot langing. Mellbye forteller at Vinmonopolet har rutiner for å være på vakt mot langing, og at de ansatte trenes i å avdekke og slå ned på dette.

Den som langer bryter ikke bare norsk lov, men har også et medansvar for de vonde opplevelsene den mindreårige risikerer å komme opp i.

Britt Melbye, administrerende direktør i Vinmonopolet

-Vi nekter unge voksne og foreldre å kjøpe alkohol daglig, både der hvor langing skjer åpenlyst, men også der vi har sterke mistanker. Da nekter vi salg og vurderer anmeldelse. Det er en brysom prikk å ha på rullebladet, men i siste rekke er vold, skader og ulykker kanskje det aller verste, sier Mellbye.

– Si nei

Vinterhalvåret er fullt av feiringer som f.eks. eksamensfester, juleball, romjul og nyttår. Dette er også en tid da mange mindreårige samles til fest og har sitt første møte med alkohol.

Politiet rapporter hvert år om ravende fulle ungdommer som ikke er i stand til å ta vare på seg selv eller andre, og også om funn av tynnkledde, hjelpeløse ungdommer i snøen.

– Poenget vårt er å understreke at det du gjør for å være grei, fort kan bli alt annet enn greit. At følelsen av dårlig samvittighet du måtte kjenne ved å si nei, er bagateller i forhold til den dårlige samvittigheten du må leve med hvis det går galt. Ta vare på hverandre, og si nei når noen spør om du kan kjøpe alkohol, enten det er yngre venner, brødre eller søstre, oppfordrer Britt Mellbye. (ANB)

Artikkeltags