– Vi håper å flytte inn før jul, men i hvert fall være på plass ut på nyåret, sier Ronny Skauen, som styrer bedriften som er mest kjent for sin produksjon av baugpropeller.

Skal oppgraderes

Innen den tid skal bygget oppgraderes, utvendig og innvendig.

– Vi gir bygningsmassen et sårt tiltrengt løft før vi flytter inn. Totalt er det snakk om 2.000 kvadratmeter lager og 350 kvadratmeter kontorer og støttearealer.

Det forteller Sleipner-sjef Ronny Skauen på mobil fra Cannes i Frankrike. Der er han og 8-10 andre fra Sleipners organisasjon på plass på en stor båtmesse.

– Etterspørselen etter våre produkter er upåklagelig. Vi produserer det vi klarer, det som begrenser oss nå om dagen er ikke etterspørsel, men heller tilgangen på deler og råmaterialer. Der opplever vi, som mange andre, at det er utfordringer.

Går mot et nytt rekordår

Sleipners nye lager i Vestkilen 1 var blant de første industribyggene på Ålekilene og var først hjem for ArJo. I 2001 flyttet Lafinto inn, og ble i 15 år. i 2019 ble bygget kjøpt av Svela Eiendom, som hadde store planer for eiendommen. Tidligere i år ble eiendommen solgt til Sleipner. Lageret kommer i tillegg til flere lagre rundt i Fredrikstad.

– Vi er blant annet på tre steder på Øra og i NTP-bygget. Det nye lageret på Ålekilene gjør at vi frigjør plass på Trosvik for produksjon og utvikling. Vi har flere nye produksjonslinjer som skal opp, forteller Skauen.

Sleipner Motor har hatt sterk vekst de siste årene. Fra et årlig salg på mellom 300 og 375 millioner kroner i årene 2016-2019, ble omsetningen langt større i årene som fulgte. 426 millioner kroner i 2020 og 575 millioner kroner i 2021, et foreløpig rekordår.

I 2022 har han og Sleipner Motor mer å gjøre enn noen gang.

– Interessen for båt eksploderte under koronaen. Vi ser noe nedgang nå i markedet for mindre båter, men for Sleipner blir 2022 et bedre år enn i fjor, mener Skauen.

– Vurderer byggeplaner på Bruket fortløpende

Fredriksstad Blad kunne i mai i år fortelle at Sleipner hadde lagt planene om bygging av ny fabrikk på Gressvik på is, etter en nesten seks år lang prosess som foreløpig endte i riving av trelastlageret på Bruket på nyåret 2022.

Helt i fryseboksen er Sleipners nye fabrikk likevel ikke.

– Vi følger med hele tiden og gjør vurderinger. I våres var det både materialpriser og leveringsproblemer som gjorde at vi sa stopp. Nå ser det ut til at noen priser er på vei ned. Vi ser også på om vi kan redusere kostnader ved å bygge annerledes. Men fortsatt er materialtilgangen utfordrende.

– I et slikt kjempeprosjekt er det avgjørende at byggematerialer kommer til rett tid. Hvis ikke, kan hele byggingen stanse opp – og slikt er svært dyrt. Så vi ser an situasjonen fortløpende, sier Skauen.