Skolemagi i koronaens tid

Bildet fra japanskundervisningen ved Frederik II, der elevene jobber digitalt i Minecraft sammen med læreren.

Bildet fra japanskundervisningen ved Frederik II, der elevene jobber digitalt i Minecraft sammen med læreren.

Av

Frederik II videregående fikk en heldigital skolehverdag kastet over seg: – For elevene kan det bety å møte lærerne i digitale klasserom. Her kan de se og høre hverandre og diskutere både skriftlig og muntlig i sanntid, forteller rektor.

DEL

Kronikk

Hvem hadde trodd dette? At Skole-Norge torsdag 12.3 skulle starte dagen med elevene i klasserommet og fredag 13.3 hive seg ut i en skolehverdag online? Gjennom den første uka med heldigital skole på Frederik II har vi hatt en bratt læringskurve, men lærerne og elevene har stått stødig – rett og slett imponerende stødig!

Dugnad er ordet som samler oss nå. Statsministeren har bedt oss om å bli med på en nasjonal dugnad for å hindre smittespredning. Ett av tiltakene som er iverksatt er å stenge skolene, men ikke helt. For lærerne er der fortsatt. I mange av hjemmene rundt omkring i Fredrikstad er det nå lærernes utsendte læringsmål som både strukturerer og samler familier. For våre elever på Frederik II er det ikke tvil om at lærerne er viktige. Lærerne er der for elevene gjennom hele dagen og guider dem gjennom krevende fysikkoppgaver og filosofiske undringer om de dramatiske endringene de plutselig må forholde seg til.

Noen elever har blitt sendt gjennom virtuelle vandringer på noen av verdens mest berømte kunstmuseer, noen har fått i oppgave å spille kort med familien på engelsk og noen har bygd Tokyo i Minecraft.

Så hvordan ser egentlig en digital skolehverdag ut? For elevene våre kan det bety å møte lærerne i digitale klasserom. Her kan de se og høre hverandre og diskutere både skriftlig og muntlig i sanntid. Elevene får læringsutfordringer som hjelper dem å sortere og forstå det som skjer akkurat nå, og de får faglige utfordringer som de også ville fått om hverdagen hadde gått som vanlig.

Noen elever har blitt sendt gjennom virtuelle vandringer på noen av verdens mest berømte kunstmuseer, noen har fått i oppgave å spille kort med familien på engelsk og noen har bygd Tokyo i Minecraft. Forlag, organisasjoner og bedrifter deltar i dugnaden ved å åpne alle sine ressurser og gjøre dem gratis tilgjengelig. Det har gitt lærerne et rikt utvalg og god hjelp i en helt ny arbeidssituasjon.

Skolen er midt i en endringsprosess. I august trer fagfornyelsen i kraft. Fagfornyelsen krever at skolene tar store steg, og den digitale omveltningen vi har sett i løpet av denne uka, er til stor hjelp. Tre overordnede tverrfaglige temaer er en viktig del av fagfornyelsen. Bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap og folkehelse og livsmestring er temaer elevene skal bli godt kjent med. Elevene på Frederik og alle andre skoler skal få kunnskaper og ferdigheter til å ta bærekraftige valg, til å være aktive medborgere og bidra til at elevene mestrer livet på best mulig måte. Felles for de overordnede temaene er at de handler om både individet og fellesskapet. For Fredrikstad-samfunnet er dette gode nyheter. Fagfornyelsen bidrar til å skape fremtidige borgere som vil delta i lokalsamfunnet, som vil jobbe for en grønnere by og som vil bry seg om folkehelse.

Det gikk bare et par dager før meldingene fra elevene begynte å tikke inn til lærerne våre: «Jeg savner skolen», skrev mange. Selv om alle de digitale løsningene hjelper oss til å holde undervisningen i gang på Frederik II, kan de aldri fullt ut erstatte opplevelsen ved å møtes og være en del av et læringsfellesskap. For det er det som er skolens magi: Mulighetene som ligger i møtene mellom mennesker med ulik historie og det mangfoldige fellesskapet som skolen gir til ungdommene. Og det er fellesskapet vi verner om nå.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags