Dårlig fjell ved Rolvsøyveien: Kartet viser områder med fare for forvitret fjell, i mørk farge. Her kan det være dårlig fjell langt ned i grunnen. (Illustrasjon: Norges Geologiske undersøkelse (NGU). Foto: Elisabeth Skovly Les også Dette kartet er svært dårlig nytt for Grønli stasjon-planene
45.000 biler per dag: I desember var det over 45.000 passeringer per dag i de åtte bomstasjonene i Fredrikstad. Denne står i Dikeveien. (Arkivfoto: Harry Johansson) Les også 1,4 millioner passeringer i bomringen i desember - bilistene betaler trolig 24 millioner hver måned
Enok Bekkevold påpeker krapp utkjøring og uoversiktlig gangfelt på den nye rundkjøringen. Foto: Erik Hagen Les også To punkter bør forbedres på fint veianlegg på Ørebekk
Etter åpningen av firefeltsstrekningen mellom Simo og Ørebekk 15. november, har også bompengeinnkrevingen rundt Fredrikstad startet opp. Les alt du bør vite i denne saken. Foto: Erik Hagen Les også Her er alt du bør vite om bomringen rundt Fredrikstad
Statssekretær Anders B. Werp (H) fikk æren av å klippe snoren under den offisielle åpningen av Ørebekk-Simo fredag formiddag. Foto: Geir A. Carlsson Les også Her klippes snora for Ørebekk-Simo og bompengeinnkrevingen i Fredrikstad kan starte
Åpner fredag: Nå starter bompengeinnkrevingen i Fredrikstad. Ett av stedene der bilistene må passere bomringen, er her ved Simo. Foto: Erik Hagen (Arkivfoto) Les også Daglig leder for bypakka svarer: – Derfor må vi kreve inn bompenger
De 1.400 meterne mellom Ørebekk og Simo er omsider klar til bruk, og dermed innføres også bomringen rundt Fredrikstad. Foto: Erik Hagen Les også Her er alt du bør vite om bomringen rundt Fredrikstad
KOMMER IKKE PÅ FESTEN: Fredag er det høytidelig åpning av nye riksvei 110 på Ørebekk, men formannskapspolitikerne Anita Vik og Bjørnar Laabak fra Frp deltar ikke. Foto: Arkivfoto Les også Disse kommer ikke på åpningsfesten på Ørebekk: – Det at vi får en bomring rundt Fredrikstad, er da ingenting å feire
Om få dager åpnes det også for 2+ mot byen. Men neste år skal ordningen avvikles igjen. Foto: Arkiv Les også Snart mer 2+ på Seut – men neste år blir det forandringer igjen ...
FØRSTE FASE: Onsdag kunne de første bilistene kjøre over den nye Seutbrua. Foto: Geir A. Carlsson Les også Se – her ruller de første bilene over den nye Seutbrua
Bilistene skal betale 348 millioner: Bompengeandelen blir 348 millioner av en antatt regning på 920 millioner kroner for Ørebekk-Simo. (Foto: Erik Hagen) Les også Bilistene skal betale 653 millioner i bompenger: Går til veier i Fredrikstad og til planlegging i begge byene
Snart klar for bruk: Nå er det bare en drøy måned igjen til åpning av Simo-Ørebekk, men allerede denne uken starter omleggingen av trafikken. Foto: Erik Hagen Les også Nå starter trafikkomleggingen ved Simo-Ørebekk
Snart klar for bruk: De siste dagene har det vært høy aktivitet på Ørebekk-Simo, med asfaltering og finpuss på brua. Nå er det bare en drøy måned igjen til åpning. (Foto: Erik Hagen) Les også Ørebekk-Simo koster 920 millioner – men sluttregningen er fortsatt ikke klar
Mindre enn sju uker igjen: 15. november åpner Simo-Ørebekk, og du må betale bompenger. Da blir det i alt åtte bomstasjoner rundt byen. Foto: Erik Hagen Les også Bomringen åpner 15. november: Inviterer til veiåpning for Ørebekk-Simo med snorklipping og fest
I GANG: Boligutbyggerne kom omsider i gang med arbeidet i februar i år. Det var mange måneder senere enn planlagt. Foto: Geir A. Carlsson Les også Nytt nederlag for Statens vegvesen – må betale millionerstatning etter forsinkelsene på Simo-Ørebekk
Arbeidet med å bygge byens høyeste boligblokk på Seut kom omsider i gang i februar. Nå krever utbyggeren erstatning fra Statens vegvesen for forsinkelsene. Foto: Foto: Geir A. Carlsson Les også Seut-utbyggerne krever åtte millioner fra Statens vegvesen etter veiforsinkelsene
Sterke protester: I fjor høst gikk flere hundre i protesttog mot bompenger i Fredrikstad. Men bystyret vedtok. mot stemmene til Frp, å kreve inn bompenger frem til 2042. Arkivfoto: Ida Christin Foss Les også Dette bør du vite om bompengesaken før valget: Hvem tror at Frp, Rødt og Pp får 50 prosent av stemmene?
Ved Fredrikstadbrua: Bomstasjonen er ferdigbygd og klar og starter innkreving når Ørebekk-Simo åpner. (Foto: Harry Johansson) Les også Planlegger bomring-oppstart rundt 15. november: De seks nye bomstasjonene er på plass og klare for innkreving
Nærmer seg slutten: Her støpes siste del på Seutbrua. Bildet er tatt tirsdag. Foto: Statens vegvesen Les også Over 60 personer jobbet i ett døgn for å legge siste støp på den nye Seutbrua
Byggestart: Slik vil den 1,4 kilometer lange strekningen mellom Seut og Simo bli seende ut når den er ferdig utbygd til firefelts standard. Foto: Statens vegesen Les også Blir en av landets bredeste bruer – hver eneste bevegelse skal overvåkes nøye
STØP: Onsdag ble andre etappe i støpingen av den nye Seutbrua gjennomført. Nå skal det strøpes én gang til før oveflatearbeidene starter utover høsten. Foto: Geir Ola Eggen Les også Vellykket støping på Seut: – Et steg på veien til ferdigstillelse
Bare Frp vil skrote bomringen: Før jul får Fredrikstad seks nye bomstasjoner; en ved bruhodet på østsiden, en ved Seut, en i Veumveien og tre ved Råbekken. Barnefamilier med dårlig råd kan få dekket inntil 230 bompasseringer per år. (Arkivfoto: Geir A. Carlsson) Les også Frp sier nei til bompenger og vil endre stortingsvedtaket: Foreslår å la Fredrikstad kommune ta regningen
Ber statsråden om å vente: Bjørnar Laabak vil henstille til samferdselsminister og partikollega Jon Georg Dale om å utsette både forhandlinger om byvekstavtale og arbeid med nytt bompengevedtak i Stortinget. (Arkivfoto: Ida Christin Foss) Les også Frps Laabak ber Dale utsette forhandlingene om byvekstavtalen: Håper regjeringen vil bla opp en milliard til Fredrikstad
SNART FERDIG: Entreprenørene går nå inn i siste fase for å ferdigstille brua over Seut. I løpet av juli skal brua være støpt ferdig. Foto: Geir A. Carlsson Les også Problembrua endelig i ferd med å ferdigstilles – snart skal den støpes sammen
SNART FERDIG: Om ganske nøyaktig et halvt år, er det nye veianlegget mellom Simo og Ørebekk klart til å tas i bruk dersom alt går etter planen. Foto: Statens vegvesen Les også Rundt 15. november er veien trolig endelig ferdig – og bompengeinnkrevingen kan starte
Arbeidet med å bygge byens høyeste boligblokk på Seut er omsider i gang. Nå krever utbyggeren erstatning fra Statens vegvesen for forsinkelsene. Foto: Geir A. Carlsson Les også Seut Brygge krever erstatning fra Statens vegvesen – møtes trolig i retten
Arbeidet går fremover ved Seutbrua, der de bærende pælene nå er festet til godt fjell. Planen var at alle pæler skulle gå helt fra topp til bunn, men de byggetekniske forholdene har bidratt til noen endringer. To av pælene vil i stedet stå på et eget betongfundament på elvebunnen. På bildet ses de 12 mindre stålkjerne-pælene som skal bære dette fundamentet. Foto: Statens vegvesen Les også Pæleproblemene ENDELIG løst – se de ferske bildene fra Simo-Ørebekk
NY GANGVEI: Arbeidene med å legge til rette for en ny gangvei på utsiden av tomta var i full gang mandag morgen. Denne uken starter arbeidene på Seut Brygge for fullt. Foto: Felix Ellingsrud Les også Nå er byggingen av byens høyeste boligbygg i gang
Byggeleder i Statens vegvesen Christian Lima (t.v) og Jack Valleraune i Park & Anlegg med boreriggen i bakgrunnen Foto: Jan Erik Skau Les også Pælingen er i gang på Seutbrua: Skal borre ned 12 mindre pæler som erstatning for de to problempælene
LENGE TIL DU MÅ BETALE: Mye tyder på at det ikke blir noen innkreving av bompenger det nærmeste året. Foto: Geir A. Carlsson Les også Kan ta opptil ett år før du må betale bompenger
Omsider er arbeidene igang igjen på den omstridte strekningen Simo-Ørebekk. Foto: Erik Hagen Les også Kontraktskranglingen mellom Statens vegvesen og Park & Anlegg er løst
SELGER: Eiendomsmegler Geir Winther tror det vil komme en bolk med nye kjøpere når man begynner å se konturene av det nye boligprosjektet på Seut Brygge. Til nå er 50 av de 112 leilighetene solgt. Foto: Seut Utvikling Les også 50 solgte leiligheter på Seut Brygge – om få uker starter byggingen av Fredrikstads høyeste boligblokk
Isopor blokker: Påkjøringsrampen bygges i av isopor og det blir mye granulat når disse kappes til. Foto: Geir A. Carlsson Les også Isoporavfall spres i vindkastene
Disse kranene, som akkurat nå står uvirksomme, koster Park & Anlegg 100.000-150.000 kroner hver dag, ifølge entreprenøren. Foto: Geir A. Carlsson Les også Park & Anlegg blør på Seut: – Vi har utgifter på 100.000–150.000 kroner per dag til leie av mobilkraner og utstyr
Akkurat nå jobbes det med nok en improvisert omkjøringsløsning på Ørebekk. Nå påhviler det Statens vegvesen et spesielt ansvar å få marerittprosjektet ut av hengemyra, mener FBs kommentator. Foto: Geir A. Carlsson Les også Kommentar: 1.400 meter vei har blitt en økonomisk katastrofe for alle involverte
Sanntidskartet fra Google viser at det på spesielt strekningene fra Gressvik og fra Skåra mot Ørebekk er saktegående/stillestående kø (rød farge). Foto: Skjermdump: Google Maps Les også Asfaltering og manuell dirigering på Ørebekk skaper køer
Et fire etasjers kontorbygg (i sort) planlegges langs Seutelva, mellom nye Seut Brygge og dagens næringsbygg. Foto: Illustrasjon: Seut Utvikling Les også Seut Brygge-utbyggerne planlegger også næringsbygg på tomta
Godt fjell: Geoteknikerne Yngvar Hanson og Espen Fiskum i multiconsult kontrollerer borredybden i forbindelse med byggingen av den nye Simo-Ørebekk-forbindelsen i 2016. Foto: Geir A. Carlsson / Arkiv Les også Statens vegvesen og entreprenøren Park & Anlegg er i dialog om fastlåst kontraktskrangel
Kostbar utsettelse: Når bomringen kommer, øker satsene på Kråkerøy til 30 og 60 kroner. Med åtte bomstasjoner rundt Fredrikstad skal bilistene, ifølge beregningene, betale over en halv million i bompenger per dag. (Arkivfoto: FB) Les også Staten tar hovedregningen for forsinkelsen ved Seut: Bomringen skulle ha skaffet over en halv million hver dag
Bilene på bildet har alle sammen vært nede i hullet og fått skader. Foto: Andreas Utberg/Utrykningsnytt Les også Veihull tok «drepen» på flere biler søndag
FÅR BRUKE LITT AV VEIEN: Statens vegvesen starter nå arbeidene med å lede trafikken opp på deler av den nye firefeltsveien. Foto: Statens vegvesen Les også Ved årsskiftet kan du kjøre på den nye Ørebekk-Simo-veien – men bare et lite stykke
FRUSTRERT OVER FORSINKELSENE: Kjell Andrè Aasheim Holstad ved Gymbox på Ørebekk er frustrert over forsinkelsene ved veiprosjektet mellom Ørebekk og Simo. Han opplyser at medlemsmassen ved senteret har gått ned fra rundt 1.200 til under 900 siden arbeidene startet for tre år siden. Foto: Geir A. Carlsson Les også Har tapt en fjerdedel av medlemsmassen siden Ørebekk-Simo-utbyggingen startet
Krangler om ansvaret: Arbeidene på Seutbrua har stanset helt opp. Det haster med å komme til enighet for å unngå nye forsinkelser. Foto: Erik Hagen /dronefoto/Arkiv Les også Park & Anlegg og veivesenet i alvorlig krangel om arbeidene på Seutbrua: – Vi gjør ingenting før vi får garanti om betaling
Sterkt forsinket: Grunnforholdene, og problemer med å plassere peler på Seutbrua, kan resultere i en større ekstraregning. (Arkivfoto: Erik Hagen) Les også Prisen stiger for Ørebekk-Simo: Staten skal dekke beløp over 815 millioner
VANSKELIG: Arbeidet med den nye Seutbrua har vist seg å være vanskelig. Nå er en krangel mellom entreprenøren og Statens vegvesen i ferd med å gjøre arbeidet enda mer utfordrende. Foto: Erik Hagen Les også Nye problemer for Simo-Ørebekk: Entreprenør og Statens vegvesen i kontraktskrangel
Marerittbrua: Det var først meningen den nye brua over Seutelva ved Ørebekk skulle stå ferdig i november 2017....Arkivfoto: Erik Hagen Les også FB mener: Bygg vei og skap tillit