Fra før av tilbyr dagligvaregiganten Kiwi både datovarer og brød til en lavere pris enn vanlig, når utløpsdatoen nærmer seg.

Denne uken lanserer de det samme tilbudet for frukt og grønt, med varer til ni kroner kiloen. Dette håper de skal bidra til at mindre mat blir kastet, forteller kommunikasjonsrådgiver Nora Mile Helgesen.

– Vi har et mål om å redusere matsvinnet vårt med 60 prosent i 2025, sammenlignet med hva det var i 2015. Dette er et grep vi gjør for å nå det målet, sier Helgesen til Nettavisen.

Løsningen fungerer slik at kundene selv fyller poser frukt og grønnsaker. At posene ikke er ferdigfylt, har en hensikt, forteller kommunikasjonsrådgiveren.

– Hadde vi fylt posene, måtte kanskje kundene tatt med seg matsvinnet hjem, og kjøpt mer enn de hadde behov for.

– Det viktigste skrittet

– Hvorfor bestiller ikke butikkene deres inn en mindre mengde frukt og grønt, slik at mindre mat blir liggende i butikken, eller må kastes?

– Det er selvfølgelig det viktigste skrittet på veien, og her er det mye som gjøres. Vi har et automatisk varebestillingssystem, som tar hensyn til hva som ble solgt på samme dato året i forveien, og om det er noen spesielle begivenheter, svarer Helgesen.

Og fortsetter:

– Vi skal ha frukt og grønt tilgjengelig i hele åpningstiden vår, og dette er ferskvare. Det kan også skje ting som skader varene. Det skal ikke mye til.

Frukt og grønt er ofte også pakket i plast. Det er for å beskytte varene, sier Helgesen.

– Å kaste mat er et større miljøproblem enn det emballasjen vi bruker rundt maten er, mener hun.

– Kan gi disse grønnsakene en ny sjanse

Valérie Lengard Almli er seniorforsker i Nofima, et matforskningsinstitutt. Hun forteller at forskningen ikke entydig konkluderer med hvorvidt grepet som Kiwi nå gjør er lurt. Selv er hun ikke negativ til forsøket.

– Vi vet at lavere pris fører til mer salg. Dette kan gi disse grønnsakene en ny sjanse, sier Almli til Nettavisen.

Samtidig poengterer hun også at det ikke er sikkert at frukten og grønnsakene blir spist, kun fordi den blir kjøpt.

– Det kan være at forbrukerne kjøper dette og kaster det hjemme hos seg selv, men en del av det blir jo sannsynligvis spist og ikke kastet.

Almli forteller også at det er en risiko knyttet til at forbrukerne kan komme til å kjøpe mer mat enn de klarer å spise, fordi maten er billig. Butikkene bør også gå bort fra tilbud der man kan betale for én vare og få to for samme pris, mener hun.

– Bestiller pizza likevel

Seniorforsker Almli tror det er flere årsaker til matsvinn. Blant annet peker hun på det å kjøpe inn mer enn man trenger, og at man glemmer hva man har hjemme. Samtidig kan det også handle om at man ikke har lyst på det man har handlet.

– Man har masse i kjøleskapet, men bestiller pizza likevel. Man prioriterer ikke det man har, men heller det man har lyst på, sier hun.

Manglende kunnskap om hva som er riktig temperatur å lagre maten i, eller å være for opptatt av om utløpsdatoen har passert, er også fallgruver. Almli minner også om at litt eldre frukt og grønnsaker kan brukes på andre måter, enn kun å spise dem rå.

– Om de ikke er ferske nok til å spise rå eller i salater, kan de fint egne seg stekt, kokt, i saus eller spise på andre måter, sier hun.