Et solid stykke fiktiv historiefortelling

Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel
DEL

Lørdag var det première på 2012-versjonen av «Værstekællær» på Blå Grotte. En stjernespekket forestilling der så å si alle Fredrikstads dyktige skuespillere og sangere fikk vist sine talenter.

Sjelden har denne anmelder sett så bra ensemblespill på en scene i Fredrikstad av så jevn kvalitet. Med 43 aktører på scenen, profesjonelle og amatører, leverte de troverdige og gjennomførte skuespillerprestasjoner som til tider sto til en sekser på terningen.

Dennis Storhøi er langt fra overlegen i sin rolletolkning av innflytter og værstekæll Henrik Nilsen. Hans prestasjoner er som forventet suverene ned til minste detalj godt hjulpet av motspiller Monica Hjelle, som hans kone Anna.

Se stort bildegalleri her

Samspillet og den sterke kjemien dem imellom viser ekte kjærlighet og etter hvert en autentisk brutalitet og fortvilelse ettersom handlingen utspiller seg.
Men byens trofaste teatermennesker, ingen nevnt ingen glemt, ligger rett bak dem i teten og leverer på høyt nivå.’
Her har produsenten Fredrikstad Kultur virkelig slått på stortromma.

Scenografien til Ida M. Frederiksen er nemlig også storslagen. En svær værstehall lyst opp med Simon Holts kreative lysdesign danner rammene for en kreativ sceneløsning som fungerer utmerket. Et lite stikk til regissøren er noe til tider hyppige sceneskift som gir nærmest en slags revyfølelse der enkeltscener og sketsjer kommer på løpende bånd, tatt litt ut av sammenheng, fra det ellers så narrative handlingsforløpet.
Roger Amundsen står for den røffe og rocka musikken som med sitt live band understreker de hardbarka værstekællænes tøffe hverdag.

Historien om værstekællænes vanskelige kår på FMV i en tid da det hersket stor usikkerhet om fremtiden, er både spennende og interessant. Manusforfatter Hans-P. Thøgersen og Jens O. Simensen har klart å favne om mange sentrale og avgjørende hendelser i FMVs historie. Til tider er historiene litt for detaljerte og enkelte scener fungerer mest som informasjon til publikum, mer enn som en del av stykkets handling.

Likevel er det mange detaljer som er viktige å få med for å få en forståelse av hvorfor det ble opprør i klubben og Henrik Nilsen for eksempel begynte å drikke.

Vi følger den lille familien Nilsen over et tidsrom på rundt 20 år. Henrik og Anna får to barn på denne tiden. Henrik jobber på Værste og etter hvert begynner sønnene også der.

Hvor det i første akt handler mest om værstekællæne generelt, den historiske utviklingen der, med nedskjæringer og lønnsforhandlinger samt de konsekvenser det får for familien Nilsen, handler det mest om de to sønnene i andre akt. Til slutt sporer handlingen av og munner ut i yngstesønnen Pauls politiske karrière.
Stykket berører overflaten av konflikten mellom kommunistiske tankeganger blant arbeiderne og den arbeiderbevegelsen som dannet den andre siden av Arbeiderpartiet.

Det hele avsluttes med en 1 mai feiring der både «Internasjonalen», «Sosialistmarsj» og «De unge slekter» bli sunget, nærmest som en politisk appell.
Når vi så venter på en oppsummering, en avslutning, et svar på hva som skjer med værstekællæne er stykket plutselig slutt!

Værstekællær favner over litt for mye på kort tid, glemmer den røde tråden, og finner ikke helt balansen mellom fortellingen om den fiktive familien Nilsen, og de reelle historiske faktaene rundt FMVs historie. Ensemblets enorme innsats og prestasjoner redder likevel femmeren på terningen og gjør dette til et stykke å anbefale på det varmeste.

Les også: Gir liv til "værstekællæne"

Les også: Monica blir "værstekjærring"

Les også: Tilbake til hjemtraktene

Send inn tekst og bilder «

Fortell nyheter om deg selv, din forening, ditt kultursted osv., både på nett og i papir

Artikkeltags