Kommentar: Mine tanker går til togpendlerne på Østfoldbanen

For åtte (!) år siden tok jeg dette ufrivillig morsomme bildet på morgentoget fra Fredrikstad til Oslo. I mellomtiden har lite endret seg til det bedre for pendlerne.

For åtte (!) år siden tok jeg dette ufrivillig morsomme bildet på morgentoget fra Fredrikstad til Oslo. I mellomtiden har lite endret seg til det bedre for pendlerne.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Kommentar
I fem år - fra 2007 til 2012 - hadde jeg den tvilsomme æren av å pendle mellom Fredrikstad og Oslo med tog. Og la det være sagt med en gang; det tvilsomme handler ikke om toget i seg selv. Jeg mener fortsatt at det er den uovertruffent beste måten å reise på. Problemet var - og er - signalfeil, dårlig informasjon, mangelfull logistikk ved avvik og for liten kapasitet i rushtiden.

Den gangen jobbet jeg i VG, og hadde ansvar for sosiale medier. Det var med andre ord ikke helt tilfeldig at en av de første Facebook-sidene VG opprettet for snart ti år siden het "Togkaos". Den fikk raskt flere tusen følgere, og det var høyt trøkk i diskusjonene.

Siden da har det blitt investert enorme summer i vedlikehold og fornying av skinneganger, togtunneller, signalsystemer og togsett. NSB og Bane Nor har også kraftig oppgradert og modernisert både kundeservicen og kommunikasjonen med de reisende. Derfor er det ganske uforståelig at pendlerne ser ut til å ha merket lite bedring.

Så sent som i 2015 gjennomførte Forbrukerrådet en undersøkelse på en dag med store forsinkelser. Hele 55 prosent av pendlerne som svarte hadde blitt forsinket den dagen. Seks av ti fikk ingen informasjon om forsinkelsene på stasjonen, og fire av ti fikk heller ingen informasjon inne på toget. I 2018 bruker nok de fleste pendlere NSBs mobilapp, slik at denne informasjonsflyten forhåpentlig går bedre nå.

I 2013 sa 86,5 prosent av togpendlerne ut av mosseregionen at de ville ha jobbet lokalt om jobbene hadde fantes.

Nylig viste en rapport at langpendlere i jernbanesektoren sier at de har fått mer helseplager på grunn av pendlingen.

Bedriftssykepleier i NSB, Terhi Urhonen var hovedansvarlig for undersøkelsen, og mener funnene viser hvor viktig det er at pendlerne selv tar grep for å unngå at de får helseplager ved pendling.

– Pendlerne må ha fokus på riktig mengde med søvn og fysisk aktivitet. Det er også viktig å lese kroppens signaler når man begynner å bli ekstra sliten og stresset, samt være åpen om dette med arbeidsgiveren sin, sa hun til magasinet Lederne da rapporten ble offentliggjort.

Jeg tar fortsatt toget så ofte jeg kan, og benytter Østfoldbanen til Oslo i jobbsammenheng et par ganger i måneden. Selv med så lav reisefrekvens opplever jeg påfallende ofte togkaos. Da går mine tanker til pendlerne.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags