FB Mener: Dette vil gi flere syklister

Fristende? De gode betingelsene for gående, syklister og busser, skal friste folk til å la bilen stå.

Fristende? De gode betingelsene for gående, syklister og busser, skal friste folk til å la bilen stå.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

LederBilkøer er ennå ikke noe enormt problem i vårt område, men befolkningsøkningen alene vil gi lengre køer år for år om ikke noe gjøres. Det er derfor bra at myndighetene har spreke ambisjoner for å øke sykkelbruken generelt, og jobbsyklingen spesielt, i Fredrikstad. Målet er at fremtidig trafikkvekst skal tas utelukkende av sykkel og buss. Privatbilbruken skal bli på dagens nivå, og ingen ville klage om den skulle gå nedover.

For å få til en slik utvikling til allmenhetens beste, må det tas effektive grep, selv om det innebærer uheldige konsekvenser for enkelte. Vi har all mulig sympati med de 40 huseierne som må vike plassen for den nye, 40 meter brede riksvei 109 mellom Råbekken og Hatteveien på Rolvsøy. Likevel synes vi det er sprekt at Statens vegvesen ønsker å prioritere plassen for både firefelts bilvei og brede, adskilte sykkel- og gangfelt.

Elsykkelsalget i Norge har skutt i været de siste årene, og elsykler vil utvilsomt kunne få langt flere til å parkere bilen i tiden fremover. Men da må det bli trygt å ferdes i de relativt høye hastigheter man fint kan holde på en motorisert sykkel. Egne sykkelfelt, slik vi har sett langs nye Mosseveien, er løsningen. 109-planene er enda bedre, siden sykkelfeltene her er fysisk adskilt fra veien. Syklister og bilister er som kjent ikke alltid like gode venner i veien.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags