Fylkesordføreren håper at Avinor kan overta på Rygge

AVREISE: Det er fullt mulig å ta ut euro på Rygge. Men grensen i minibankene er på 9.900 kroner. ArkivFoto: Tom R. Andreassen

AVREISE: Det er fullt mulig å ta ut euro på Rygge. Men grensen i minibankene er på 9.900 kroner. ArkivFoto: Tom R. Andreassen

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Fylkesordfører Ole Haabeth (A) vil diskutere med finansminister Siv Jensen om Avinor bør overta driften av flyplassen.

DEL

Det skriver NRK Østfold på sine nettsider.

Synergier mellom forsvar og sivil drift

Fylkesordføreren og Rygge Sivile lufthavn ber om et møte med finansministeren.

– Det jeg ønsker å oppnå, noe som for øvrig støttes av de andre eierne, er å få diskutert med regjeringen og finansministeren hvilke synergier det er mellom forsvar og sivil drift på Rygge, sier fylkesordføreren til NRK.

Fylkesordfører Ole Haabeth under åpningen av Østfoldkonferansen 2016,

Fylkesordfører Ole Haabeth under åpningen av Østfoldkonferansen 2016, Foto:

Har ertet på seg de borgerlige

Høyre og Fremskrittspartiet reagerer de på at de ikke ble varslet før brevet ble sent til statsråden.

– Jeg har fått brevet i en epost av en stortingsrepresentant. Jeg skulle ønske at jeg fikk det fra Ole Haabeth, og informasjon via fylkesutvalget. Det sier Fremskrittspartiets gruppeleder Håvard Jensen til NRK.

Jensen sier det hadde vært bedre med utspill fra en samlet politisk fylkesledelse, noe Simen Nord i Høyres fylkestingsgruppe sier seg enig i.

Til NRK svarer Haabeth at han synes kritikken er besynderlig og at han overhodet ikke tar den til seg. Som fylkesordfører må han til tider ta et initiativ.

Og ordførerne sender brev

Fylkesordføreren er ikke den eneste som tar initiativ overfor regjeringen om Rygge. Samtlige av fylkets ordførere sender nå brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. De gir ikke opp Rygge.

I brevet som Moss Avis har gjengitt deler av, heter det blant annet:

Vi krever at Avinor raskest mulig går i dialog med de private eierne på RSL og Sandefjord lufthavn for å se på muligheten til å bedre forholdene for de private eierne. Velger de private eierne å trekke seg ut, ønsker vi at Avinor ser på muligheten for å overta RSL for videre drift. Eventuelt å legge til rette for andre private aktører med gode betingelser.

Artikkeltags